09.07.2018

Дві причини для коригування ПН: як скласти РК

Постачальник відвантажив покупцеві товар А і товар Б (вказані в одній товарній накладній). Склав податкову накладну (ПН) і зареєстрував її в ЄРПН. Проте незабаром з’ясувалося, що товар А був неналежної якості. У результаті сторони вирішили: покупець повністю повертає товар А, а на товар Б продавець збільшує ціну. Як у такому разі заповнити розрахунок коригування (РК)?

У цій ситуації є дві підстави складання РК: повернення товару А і зміна ціни на товар Б. Якщо дотримуватися роз’яснень податківців, розміщених у категорії 101.15 ЗІР ДФСУ, то:

а) при повному поверненні товарів постачальник повинен скласти РК, в якому анулювати рядок з даними про товар, використовуючи причину коригування «Повернення товару або авансових платежів» (дані з гр. 6 ПН внести в гр. 7 РК зі знаком «-»);

б) при зміні ціни на товар — скласти РК, в якому відкоригувати ціну на такий товар двома рядками:

• у першому прибрати «старі» дані про товар;

• за допомогою другого — внести нові (правильні) значення.

При цьому в обох рядках у гр. 2 такого РК вказати причину коригування «Зміна ціни».

Ось тільки, як показала практика, використати дві різні причини коригування в одному РК не можна. Система відмовляє в реєстрації такого «подвійного» документа. А ось якщо коригування провести двома окремими РК (по одному на кожну причину), жодних проблем немає.

З одного боку, використати два РК доволі логічно. Адже сторони проводять дві абсолютно різні операції — повернення товару і коригування ціни. На кожну з них будуть складені свої первинні документи.

Так, повернення товару буде оформлено письмовою вимогою (у вигляді звичайного листа або претензії) від покупця, що повідомляє про його бажання повернути товар, і «поворотної» накладної на відпуск товару.

А ось підставою для зміни ціни стане додаткова угода до договору, підписана двома сторонами, або інший набір документів (наприклад, листи, в яких сторони погоджують нову ціну на товар Б).

Водночас ні в ПКУ, ні в Порядку1307* ви не знайдете заборони на складання РК, в якому були б зазначені дві різні причини коригування.

* Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307.

На наш погляд, краще скористатися одним з двох варіантів:

а) все ж виписати окремі РК на кожну причину коригування.

Хоча в цій ситуації такий спосіб має один мінус. Річ у тому, що постачальникові доведеться виписати «зменшуючий» РК (на повернення товару А) і відправити його покупцеві для реєстрації в ЄРПН. Другий — «збільшуючий» РК (на збільшення ціни товару Б) — він зможе зареєструвати в ЄРПН самостійно.

Якщо у покупця немає проблем з реєстраційним лімітом, «зменшуючий» РК все ж потрапить в ЄРПН.

Інакше (якщо покупець затягуватиме з реєстрацією РК в ЄРПН або взагалі відмовиться це робити) продавець не зможе зменшити свої податкові зобов’язання. При цьому зареєструвати в ЄРПН «збільшуючий» РК він все одно зобов’язаний (щоб уникнути штрафу за затримку реєстрації РК згідно з п. 1201.1 ПКУ);

б) скласти РК з причиною коригування «Зміна номенклатури».

У такому разі постачальникові треба буде скласти всього один РК, в якому:

• анулювати рядки, в яких зазначені дані про товар А і товар Б (внести показники зі знаком «-»);

• додати новий рядок з правильними даними про товар Б.

У гр. 2 РК в усіх рядках вказуємо одну причину коригування — «Зміна номенклатури».

До речі, про те, що РК з причиною коригування «Зміна номенклатури» може замінити декілька РК з різними причинами, контролери згадували в категорії 101.15 ЗІР ДФСУ (на прикладі одночасної зміни номенклатури товару і часткового повернення авансу за товар).

Як бачите, безвихідних ситуацій не буває.