12.11.2018

Відсутність ТТН не свідчить про фіктивність госпоперації

Постанова ВС від 11.09.18 р. у справі № 804/4787/16

Суть спору. У ході перевірки податківці засумнівалися в наявності в платника податків підстав для включення сум ПДВ до складу податкового кредиту за оспорюваними господарськими операціями. Пояснювали це податківці порушеннями контрагентами позивача податкової дисципліни; відсутністю в його контрагента необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності, що, на думку податківців, свідчить про відсутність реального здійснення господарських операцій з придбання послуг і робіт від спірних постачальників та їх подальшого використання в господарській діяльності.

На момент здійснення спірних операцій позивач і його контрагенти були належним чином зареєстровані як юрособи і платники ПДВ, установчі документи недійсними в судовому порядку не визнавалися.

Податківці прийняли два податкові повідомлення-рішення, якими:

1) зменшили суму задекларованого платником бюджетного відшкодування ПДВ і застосували штрафні (фінансові) санкції;

2) зменшили розмір від’ємного значення суми ПДВ.

Причому одним з аргументів податківців (який цікавить нас найбільше) було неподання платником на перевірку документів, що підтверджують транспортування придбаного товару, і сертифікатів якості.

Платник податків з такими висновками фіскалів не погодився. У попередніх інстанціях суди стали на бік платника податків.

Позиція податкових органів. Податківці (Спеціалізована ДПІ з обслуговування великих платників) засумнівалися в реальності господарських операцій у принципі (а не тільки в правомірності відображення витрат на транспортування товарів). І причиною тому була не лише відсутність товарно-транспортної накладної (ТТН), а й низка інших факторів. Проте загальному «вектору думок» ДФСУ це відповідає не зовсім. Так, у категорії 102.02 ЗІР ДФСУ податківці зазначають, що за відсутності товарно-транспортної документації, що підтверджує отримання послуг з перевезення вантажу, у тому числі ТТН, які належать до первинних документів і на підставі яких ведеться бухоблік, платник податків при визначенні фінансового результату до оподаткування відповідно до правил бухгалтерського обліку не має підстав для обліку вартості таких послуг при формуванні собівартості придбаних (виготовлених) і реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг. Тобто там податківці зазіхають лише на витрати за перевезенням, а не взагалі на реальність постачань товарів, робіт/послуг. Такій же логіці відповідають висновки листа ДФСУ від 19.02.18 р. № 654/6/99-99-14-03-03-15/ІПК: ТТН, складена у випадках, передбачених законодавством, (1) підтверджує факт надання послуг із перевезення товарів і (2) є одним з додаткових документальних свідчень реальності здійснення господарської операції з постачання товарів.

Рішення справи судом. ВС підтримав суди попередньої інстанції. Так, у постанові, що розглядається, він зазначив таке.

1. Відсутність товарно-транспортних накладних не є безумовною підставою ставити під сумнів здійснення господарських операцій. Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні не встановлюють правил податкового обліку витрат і податкового кредиту платника податків. При цьому документи, обумовлені правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом, зокрема, товарно-транспортна накладна і подорожній лист, не є документами первинного бухгалтерського обліку, що підтверджують обставини придбання і продажу товарно-матеріальних цінностей.

2. Сертифікат якості на товар не належить до документів, на підставі яких формується бухгалтерський та податковий облік, і не містить відомостей про господарську операцію. Відповідно ненадання позивачем сертифікатів якості товару не є доказом наявності складу податкового правопорушення.

Думка редакції. Ми підтримуємо позицію ВС. Але при цьому звертаємо вашу увагу: незважаючи на позитивний висновок, пам’ятайте й про фіскальну позицію перевіряючих (оскільки вони свій підхід поки що точно змінювати не будуть). Та й суди далеко не завжди такі прихильні до платників податків…

У зв’язку із цим рекомендуємо: працюйте тільки з добросовісними контрагентами, які зможуть забезпечувати наявність належної товарно-транспортної документації.

До речі, щоб уникнути помилок та непорозумінь з контролерами, вам може стати у пригоді Тема тижня «Товарно-транспортна накладна» // «БТ», 2017, № 50.