29.10.2018

РРО-революція від Мінфіну

Наказ Мінфіну від 20.09.18 р. № 773 «Про затвердження Змін до Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій <…>, Порядку реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, Порядку опломбування реєстраторів розрахункових операцій»

Зміни щодо валютників не розглядаємо.

Новації розподілені п. 3 наказу на дві категорії:

• одні вже діють з 01.10.18 р. — дати набуття чинності наказом, що коментується (і опломбувальні новації теж);

• інші запрацюють у майбутньому — разом із двома створюваними (електронними) реєстрами (відповідно — реєстраторів розрахункових операцій (РРО) і центрів сервісного обслуговування РРО).

Зосередимося на найголовніших діючих новаціях Порядку реєстрації та застосування РРО, які застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547 (далі — Порядок РРО), і Порядку реєстрації та ведення розрахункових книжок (РК), книг обліку розрахункових операцій (КОРО), затвердженого тим же наказом (далі — Порядок КОРО).

1. У КОРО не треба підклеювати роздруковані Z-звіти (виключений абзац третій п. 6 гл. 4 розд. II Порядку КОРО).

Увага: це не означає відміни обов’язку друкувати на РРО Х- та Z-звіти (п. 9 ст. 3 Закону про РРО). Цього вимагають колишні абзаци десятий (став восьмим) і п’ятнадцятий (став тринадцятим) п. 4 розд. III Порядку РРО. Суб’єкт повинен забезпечити зберігання (у пам’яті РРО?) денних Z-звітів в електронній формі протягом терміну, встановленого для податкової первинки в п. 44.3 ПКУ (1095 днів).

2. У розд. 4 КОРО на РРО не треба вести облік ремонтів і т. д. (виключений абзац шостий п. 6 гл. 4 розд. II Порядку КОРО).

Затверджена нова форма КОРО на РРО (і КОРО на суб’єкт теж), але... Згідно з п. 3 наказу виходить, що ця новація чомусь потрапила у «відкладену» категорію. Але це не проблема, оскільки і в нинішній формі КОРО на РРО (розділи 1 і 4) ніхто не заважає НЕ підклеювати Z-звіти і НЕ записувати ремонти… І, на щастя, Мінфін не забув прописати в п. 4 наказу дозвіл суб’єктам використовувати стару форму, поки КОРО на РРО не закінчиться або ж її реєстрація не буде скасована.

До речі, головна новація в Порядку опломбування реєстраторів розрахункових операцій (затвердженому тим самим наказом) — центри сервісного обслуговування тепер про укладення, зміну, розірвання договору з суб’єктом і ремонти зобов’язані надсилати податківцям повідомлення в електронній (новозатвердженій) формі.

3. Суб’єкт може прийняти рішення про те, що:

• при поломці основного РРО до включення резервного та/або

• відключенні електроенергії

розрахункові операції проводитися НЕ БУДУТЬ (взагалі), і затвердити таке рішення наказом.

Якщо такий суб’єкт подасть податківцям відповідну заяву (з додаванням копії наказу та зазначенням про це в п. 9 заяви — див. п. 5 наказу), то в його реєстраційному свідоцтві на РРО вони напишуть: «Книга ОРО на цей РРО не реєструвалась. У випадках виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється» і згідно з (новим) абзацом п’ятим п. 2 розд. III Порядку РРО та п. 1 гл. 1 розд. II Порядку КОРО він може за власним бажанням ні КОРО (ні РК) не реєструвати, скасувати їх реєстрацію (абзац перший п. 1 гл. 3 розд. II Порядку КОРО), тобто не мати і не вести їх! Очевидно, цим варіантом не зможуть скористатися РРОшні відокремлені підрозділи та фізособи-підприємці, у яких немає касової книги (для них п. 11 «касового» Положення, затвердженого постановою правління НБУ від 29.12.17 р. № 148, визнає оприбуткуванням готівкової виручки саме її запис у КОРО). Але такий суб’єкт може зареєструвати тільки КОРО і вести її (треба розуміти — тільки розд. 2).

Про реєстрацію кожного РРО і її відміну потрібно повідомляти податківців за формою № 20-ОПП.