14.01.2019

Бонуси з картки покупця «зіграли»: ПДВ на лояльність?

Лист ДФСУ від 12.12.18 р. № 5198/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

У листі йдеться про ситуацію, коли магазин (мережа) видав роздрібному покупцеві картку лояльності, на якій накопичуються бали (зазвичай — пропорційно сплаченим ним при купівлі грошам). А потім — при подальшій купівлі (мабуть, за бажанням покупця) знову ж таки у встановленій пропорції до кількості накопичених балів така (так би мовити, поточна) — купівля здійснюється покупцем не на повну (звичайну) суму, а з певною знижкою. Так-так! Ми акцентуємо на тому, що в момент реалізації товару магазином покупцеві такий товар реалізується цьому покупцеві зі знижкою, розрахованою пропорційно накопиченим балам. Зрозуміло, використані бали при цьому з картки лояльності списуються. Забігаючи наперед, акцентуємо: ці бали не «зараховуються до оплати вартості» (див. нижче), а саме анулюються.

Так, сума конкретної знижки в кожному випадку розраховується індивідуально — залежно від кількості накопичених балів, але! Але суть від цього не змінюється: продавець надає покупцеві знижку, тобто товари при такій операції реалізуються конкретному покупцеві дешевше, ніж зазначено у (загальному) ціннику. Тому ПДВ повинен при цьому нараховуватися на суму реально отриманої продавцем від покупця компенсації (суму розрахунку).

До речі, як «розкидається» загальна сума наданої знижки між товарами в чеку — це питання технічне… Але головне: до бази ПДВ реально потрапляє саме сума продажу зі Z-звіту. Зрозуміло — не нижче так званої «мінбази» (п. 188.1 ПКУ). А все інше — чистий маркетинг!

Так от, у листі, що коментується, фіскали не наводять конкретні аргументи (яких у ПКУ немає), а займаються словоблудством: кажучи — «сума бонусів (перерахована в грошовий вираз), зарахованих до оплати вартості (частини вартості) придбаних товарів/послуг…», вони намагаються бонуси (абсолютно негрошові бали на картці лояльності) представити у вигляді деякої компенсації, наданої покупцем продавцеві. Але насправді ці бали жодною компенсацією в такому випадку не є! І цю безгрошову (читай: безПДВшну!) суть балів визнають самі податківці прямо в листі, погоджуючись, що при зарахуванні балів на картку лояльності нараховувати ПДВ підстав немає! Так, кількість балів визначає (згідно з умовами програми лояльності, яка, нагадуємо, має бути задокументована у продавця та оприлюднена ним відповідним чином для усіх споживачів) ту суму знижки, на яку може претендувати покупець (до речі — кожен, хто бере участь у програмі лояльності!). Але повторюємо: сума балів — ані зарахованих на картку лояльності, ані реалізованих при купівлі — сама собою до бази ПДВ, на нашу думку, не включається.

При цьому зобов’язані застерегти: оскільки покупець — учасник програми лояльності при отриманні картки заповнює анкету з персональними даними, хитрі податківці можуть клюнути на слово «знижка» і поставити питання про обкладення її ПДФО на підставі п.п. «е» п. 164.2.17 ПКУ — як «суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів (робіт, послуг), індивідуально призначеної…» (і «паровозиком» — військовим збором).

Тим паче, зараз у податківців мода на обкладення нібито доходів, які вони раніше називали «додатковим благом», а тепер перелицювали в «інші доходи»…

Так, деяка персоналізація тут таки має місце, але, на відміну від згаданої норми ПКУ, знижка в нашій ситуації призначається не конкретному індивідові, а УСІМ покупцям — учасникам програми лояльності, причому на абсолютно однакових умовах.

Й останнє: шанований головбуху, маркетологи здатні на вигадки різноманітних фокусів, але ніщо так реально не залучає покупців, як дійсно низькі ціни!

Економія б’є лояльність…