04.02.2015

Виправляємо помилки у ПН: нарешті затвердили правила!

Нашу консультаційну лінію «штурмують» десятками запитань щодо виправленню помилок у ПН. І нарешті, у результаті останніх змін в Порядку № 1129*, тут з’явилася визначеність (див. врізку).
дефектні ПН

З цього небагатослівного, але безумовно важливого пункту ми зробили такі висновки.

1. Виправляти помилки в ПН потрібно лише (!) через РК. Жодних додаткових нових ПН!

2. Якщо це помилка в заголовній частині ПН (наприклад, найменування покупця/постачальника/ІПН), то слід виписати РК до помилкової ПН з правильними даними (найменування покупця/ постачальника/ІПН), а в табличній частині нічого не заповнювати: залишити порожні комірки. Щоправда, тут відразу виникла технічна проблема: такі РК не пропускають на реєстрацію в ЄРПН (крім того, ваше ПЗ при спробі скласти РК у такий спосіб, найімовірніше, видасть помилку).

Правило виглядає так: при складанні РК з метою виправлення помилок у ПН, не пов’язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, у РК відображаються виправлені дані. При цьому не допускаються виправлення даних щодо дати складання ПН і її порядкового номера (п. 21 Порядку № 1129).

Який же вихід? Поки не настроїли програми під нові правила, у «виправляючих» РК заповнювати табличну частину, показуючи одночасно дані як з «-», так і з «+». Деякі програми пропускають РК, якщо заповнено перші три графи РК: дата, причина коригування та номенклатура. Цей варіант також можна тимчасово використовувати (щоправда, за умови, що такі РК пропустить сервер ДФСУ).

3. Якщо помилка пов’язана з датою виписки ПН (наприклад, за другою подією), яка вже потрапила до ЄРПН, то тут виписуємо:

а) РК до помилкової ПН, щоб обнулити дані в ЄРПН. Такий РК реєструє покупець — крім РК до ПН, складених до 01.02.2015 р. (їх реєструє постачальник);

б) нову ПН з правильною датою, новим номером.

І, на жаль, у цьому випадку доведеться отримати «за заслугами»: якщо ви виявили помилку після граничного строку реєстрації, то для продавця це загрожує штрафом за несвоєчасну реєстрацію за ст. 1201 ПКУ; для покупця — неможливістю включити суми за такою ПН до ПК доти, поки він не отримає від продавця нову правильну ПН (але не пізніше 180 днів).

«Виправляючі» РК не змінюють суму компенсації, тому їх реєструє продавець (п. 22 Порядку № 1129).

n.yanovskaya@buhgalter911.com