Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для призупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування (далі — Критерії ризиків), затверджені наказом Мінфіну від 13.06.2017 р. № 567 і набули чинності з 20.06.2017 р. Тобто із цієї дати податківці повинні «тестувати» податкові накладні / розрахунки коригування, керуючись саме цими Критеріями ризиків. І потрібно розуміти, саме на їх підставі призупинятиметься реєстрація податкових накладних починаючи з 01.07.2017 р.
Утім, Критерії в майбутньому ще «допилюватимуть». Наказом, яким вони затверджені, Мінфін доручив ДФСУ надавати щокварталу пропозиції з їх удосконалення.
Що ж це за критерії і кого торкнеться блокування, а кого ні?
Кого блокування не торкнеться
Отже, у будь-якому разі не потрапляють під блокування податкові накладні / розрахунки коригування, які:
— не підлягають видачі одержувачеві (покупцеві). Це податкові накладні, у «шапці» яких заповнено поле «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» і вказаний один з типів причин;
— складені на звільнені від ПДВ операції.
Далі, блокування обходитиме вас стороною (усі реєстровані вами податкові накладні НЕ контролюватимуться на ризиковість), якщо ви підпадаєте хоча б під один (!) з таких критеріїв:
1. «Неспритний» платник. Під контроль не потрапляють податкові накладні / розрахунки коригування, якщо обсяг постачання, указаний платником у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування (!), менше 500 тис. грн. При цьому директор не повинен очолювати, окрім вашої, більше двох фірм.
Вважаємо, йдеться про обсяги постачання без ПДВ, указані в гр. 10 податкових накладних / гр. 13 розрахунків коригування. Доти, поки загальна сума гр. 10 / гр. 13 за всіма зареєстрованим платником у поточному місяці податковими накладними / розрахунками коригування (з урахуванням поданих на реєстрацію) не складе 500 тис. грн., усі податкові накладні / розрахунки коригування, реєстровані платником, не підпадають під контроль ризиковості.
Слід зазначити, що формулювання «в поточному місяці» формально означає ще і те, що навіть якщо ви і не зовсім «дрібний» платник, то все одно під блокування не підпадатимуть ті «перші» податкові накладні / розрахунки коригування, за якими ви в поточному місяці сукупно не набрали обсяги в 500 тис. грн.
2. Платіть багато податків. Блокування вам не загрожує, якщо за 2016 рік ви заплатили ЄСВ та інші податки (не враховується тільки «імпортний» ПДВ) на загальну суму більше 5 млн грн. Але цей критерій діятиме тимчасово — до 01.01.2018 р.
3. Вписуєтеся одночасно в такі дві умови:
— виконуєте «план» з податкового навантаження. Так, потрібно вписатися в таку формулу:
(Сплачені за 12 останніх місяців ЄСВ + Усі податки, окрім «імпортного» ПДВ) : (Загальна сума постачань, оподатковуваних за ставкою 20 % і 7 %, за останні 12 місяців) > 0,05;
— загальна сума ПДВ у зареєстрованих платником у поточному періоді податкових накладних / розрахунках коригування плюс сума ПДВ з поданої на реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування не перевищує: Найбільша місячна сума ПДВ, указана в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих платником за останні 12 місяців х 1,3.
До цього моменту, судячи з інформації з місць, «фільтр» із цих умов не працював. Тому багато платників і отримували «лайки» від системи моніторингу ризиків.
Критерії ризиковості
Якщо ви не підпадаєте під вищеназвані «звільняючі» випадки, то всі реєстровані вами податкові накладні / розрахунки коригування перевірятимуться на предмет ризиковості. Перевірятися буде наявність таких «ризикових» критеріїв. Їх лише два:
1. Основний критерій — невідповідність обсягів постачання товарів/ послуг на «вході» і «виході». Але все не так страшно. Адже, щоб спрацював цей критерій, повинні одночасно виконуватися всі три (!) такі умови:
1) перша умова — обсяг постачання товарів/послуг у податковій накладній, поданій на реєстрацію, повинен у 1,5 раза перевищувати величину, яка дорівнює залишку різниці між:
— обсягами постачання такого товару/послуги, указаного в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих платником починаючи з 01.01.2017 р.;
— обсягами купівлі/ввезення такого товару, указаного з 01.01.2017 р. в отриманих зареєстрованих податкових накладних / розрахунках коригування і митних деклараціях.
Увага! Виходячи з формулювання «обсяги постачання» порівнюватися будуть саме вартісні показники податкових накладних, тобто їх гр. 10 (а за розрахунками коригування — гр. 13).
Ще один момент — відстежуватися будуть обсяги постачань/придбань за даними податкових накладних, зареєстрованих починаючи з 01.01.2017 р. (тобто коли було введено поголовне кодування УКТ ЗЕД). А ось залишки на 01.01.2017 р. ураховуватися не будуть
Далі, є запитання до самого підрахунку «залишку різниці». Чи дійсно вона визначатиметься шляхом віднімання з обсягів продажів конкретного товару обсягів його покупок. Чи все-таки навпаки? Логічніше виглядає другий варіант.
Наведемо приклад, як працюватиме формула. Припустимо, платник придбав 1000 од. товару за ціною 200 грн. за одиницю (тут і далі суму ПДВ у розрахунок не беремо). У зареєстрованій вхідній податковій накладній обсяг постачання без ПДВ (гр. 10) складає 200000 грн. (1000 шт. х 200 грн.).
Тепер платник продає «закуплений» товар з націнкою 25 % (за ціною 250 грн. за одиницю). Йому потрібно зареєструвати податкову накладну на суму без ПДВ — 250000 грн. Припустимо, інших операцій не було.
Оскільки на дату реєстрації податкової накладної немає ще «витікаючих» зареєстрованих податкових накладних на продаж цього товару, то обсяги продажів приймаємо за 0 грн. У результаті отримуємо: 250000 грн. < 1,5 х (200000 - 0). Отже, наша податкова накладна не підпадає під критерій ризиковості.
Але… не все так просто
Важливо! Під цю умову — невідповідність в обсягах постачань/покупок — можуть підпадати практично всі виробники і постачальники послуг. Але вона працює тільки в ув’язці з двома такими умовами;
2) друга умова — переважання «ризикових» товарів у загальній (а не за конкретним кодом) різниці між покупками і придбаннями, про яку йшлося вище. Більше 75 % повинен складати вартісний (!) залишок «ризикових» товарів. Перелік цих товарів окремим порядком затверджуватися не буде, а визначатиметься ДФСУ. І радше за все, обмежаться його «обнародуванням» на сайті цього відомства
3) третя умова — навіть якщо вищеназвані дві умови дотримуються, то податкова накладна / розрахунок коригування підпадає під блокування, тільки якщо на момент її/його реєстрації сума ПДВ у зареєстрованих у поточному місяці податкових накладних / розрахунках коригування (з урахуванням поданої на реєстрацію) перевищить середньомісячну суму всіх сплачених за останні 12 місяців податків (без урахування «імпортного» ПДВ) і ЄСВ.
Мало того, якщо ви виробник/услужник, для вас ще передбачено подання «Додатка», який пояснить невідповідність «входу»/«виходу», що надалі повинне позбавляти від блокування.
2. Другий критерій — ця відсутність діючої ліцензії на товар (продукцію), указаний у поданій на реєстрацію податковій накладній / розрахунку коригування. Щоправда, цей критерій пом’якшили.
Тепер він стосується підакцизних товарів — і тільки!
Тобто не так усе страшно