25.10.2017

Податок на виведений капітал — поки що лише міраж у пустелі?

Означений податок, як заміна податку на прибуток, з’явився на горизонті вже достатньо давно. Завдяки Закону № 1797* сталася перша спроба узаконити… ні, не сам податок, а спершу лише обов’язок розробити і подати у ВРУ відповідний проект. Мінфін явив його світу лише в липні**, і ось помічений черговий «рух» тіла! Що, власне, і пропонуємо обговорити.
податок на прибуток → податок на виведений капітал, податкова реформа

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21.12.2016 р. № 1797-VIII.

** Детальніше про це ви могли прочитати в матеріалі «Податок на виведений капітал: трохи відкриваємо завісу реформи-2018» у журналі «Бухгалтер 911», 2017, № 31.

Головна мета податку на виведений капітал — спростити адміністрування податку на прибуток підприємств, фактично замінивши його новим податком. З його введенням оподатковувати отриманий підприємствами прибуток будуть не при його отриманні, а при виведенні (у вигляді дивідендів або платежів, прирівняних до виведення капіталу). При цьому сказати, що з новим податком нас чекає «тиша та гладінь», було б неправдою.

Але вже добігає кінця жовтень, а «віз і нині там»? У тому плані, що спочатку націлювалися на введення цього податку з початку наступного року.

Чи доведеться бухгалтерам у черговий раз в авральному порядку перестрибувати на «нові рейки» у частині «прибуткового» оподаткування?

Остання значима подія на цій «ниві» — відповідний законопроект*** 04.10.2017 р. був підтриманий КМУ на урядовому засіданні. При цьому вирішили відправити проект на розгляд Національної ради реформ (який минулого року схвалив упровадження податку з 01.01.2018 р.), щоб знайти оптимальне рішення стосовно того, які саме витрати скорочуватимуться.

*** Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податку на виведений капітал».

Очікується, що введення податку на виведений капітал призведе до багатомільярдних втрат державного і місцевих бюджетів.

І «…визначити, з якого року ми можемо це впровадити».

Тобто потрібно розуміти: «швидкого» впровадження не буде. Доведеться латати діру в бюджеті. Можливі шляхи компенсації бюджетних втрат — це значне підвищення ставок податків або скорочення витрат. При цьому Мінфін виступає категорично проти підвищення ставок податків і вважає єдиним шляхом для пошуку компенсаторів скорочення державних витрат і ефективніше використання бюджетних коштів.

Але а як же вимоги Закону № 1797? — запитаєте ви. Уся річ у тому, що п. 5 розд. ІІ означеного Закону зобов’язав КМУ «до 01.07.2017 р. розробити і внести у ВРУ проект закону про введення податку на виведений капітал». На цьому крапка! Про подальшу долю проекту (і податку на виведений капітал разом з ним) не сказано ні слова!

До речі, з покладеним на нього обов’язком КМУ на момент підготовки номера так і не впорався .

Тобто цілком імовірно, що до початку 2018 року новий податок так і «не дозріє».