01.08.2018
Постановою правління Фонду соцстрахування від 19.07.2018 р. № 13 затверджено нове Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності (далі — Положення № 13). Цей документ уже «працює» (набрав чинності 27.07.2018 р.)*. Тому негайно вникаємо в новації.
* Одночасно колишнє аналогічне Положення від 23.06.2008 р. № 25 втратило чинність.
Відразу поспішимо заспокоїти — революційних змін немає. Як і раніше, комісію із соцстрахування створюють, якщо чисельність застрахованих осіб перевищує 15 осіб. Якщо 15 і менше — на загальних зборах працівників обирають уповноваженого із соцстрахування.
Повноваження комісії (уповноваженого) із соцстрахування «підчищені». Вона більше не може:
— приймати рішення про виділення путівок до санаторіїв та (або) до санаторіїв-профілакторіїв застрахованим особам і членам їх сімей, а також про надання соціальних послуг з позашкільного обслуговування застрахованих осіб з дітьми;
— вести облік застрахованих осіб, їх дітей, а також студентів, які потребують санаторно-курортного лікування, оздоровлення в дитячих оздоровчих закладах;
— контролювати видачу застрахованим особам путівок, новорічних подарунків.
Нагадаємо: нині путівки до санаторіїв (санаторіїв-профілакторіїв) за рахунок Фонду можуть отримати тільки особи, які направляються на лікування до реабілітаційних відділень санаторно-курортних закладів після перенесених захворювань і травм.
Відповідальність за видачу таких путівок несуть заклади охорони здоров’я (див. постанову правління Фонду соцстраху від 13.07.2017 р. № 39).
Оскільки комісія (уповноважений) із соцстраху більше не приймає рішення про видачу путівок, з протоколу засідання комісії (рішення уповноваженого) (додаток до Положення № 13) виключений розділ III, в якому раніше відображалася інформація про виділені путівки застрахованим особам, членам їх сімей і студентам.
З 01.10.2018 р. запрацює новий Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затверджений постановою правління Фонду соцстраху від 19.07.2018 р. № 12 (далі — Порядок № 12).
Із цієї ж дати (01.10.2018 р.) втратить чинність колишній аналогічний Порядок від 22.12.2010 р. № 26.
Тут новації достатньо суттєві. І хоча час вникнути в них ще є, не відтягуватимемо на безрік і почнемо вивчення новинок прямо зараз.
Окрім лікарняних, декретних і допомоги на поховання, Порядок № 12 визначає механізм і умови фінансування страхувальників у частині виплат потерпілим на виробництві, передбачених абз. 4 ч. 3 ст. 42 Закону № 1105**:
** Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.
— допомога по тимчасовій непрацездатності, що настала внаслідок нещасного випадку на виробництві або профзахворювання;
— виплата при тимчасовому переведенні на легшу нижчеоплачувану роботу;
— відшкодування вартості поховання потерпілого та пов’язаних із цим ритуальних послуг.
Таке розширення сфери дії Порядку № 12 пов’язане з об’єднанням «непрацездатного» і «нещасного» Фондів у єдиний Фонд соцстраху.
Підставою для фінансування страхувальників, як і раніше, є заява-розрахунок (оновлена форма наведена в додатку 1 до Порядку № 12). Її необхідно передати до Фонду не пізніше 5 робочих днів з дня прийняття рішення комісією (уповноваженим) із соцстрахування про виплату матеріального забезпечення (п. 2 Порядку № 12).
Заява-розрахунок подається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду за місцезнаходженням або місцем проживання страхувальника.
Подати заяву-розрахунок можна або в паперовому вигляді особисто до Фонду, або відправити в електронному вигляді із застосуванням ЕЦП.
Як і раніше, заяву-розрахунок формуємо у двох примірниках: один подається до Фонду, а другий зберігається у страхувальника разом з документами, на підставі яких призначено матеріальне забезпечення або окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей). При цьому якщо заяву-розрахунок подано в електронному вигляді, страхувальник разом з підтверджувальними документами зберігає в себе її роздруковану копію.
Зверніть увагу: у п. 8 Порядку № 12 закріплено право Фонду у разі необхідності здійснювати обмін інформацією зі страхувальником шляхом направлення запиту з метою уточнення інформації, наведеної в заяві-розрахунку.
Як і раніше, Фонду відведено 10 робочих днів на те, щоб перевірити заяву-розрахунок, надати рекомендації за результатами перевірки, перерахувати страхувальникові фінансування або надати обґрунтовану відмову у прийнятті заяви-розрахунку.
Зверніть увагу! З 01.10.2018 р. вводиться обов’язок страхувальників повідомляти Фонд після проведення виплат. Форма повідомлення наведена в додатку 2 до Порядку № 12. У ньому потрібно буде зазначати за кожною застрахованою особою дані листка непрацездатності, дату виплати і суму виплачених за рахунок Фонду коштів.
Строк подання повідомлення — 1 місяць з дня проведення виплат.
Якщо протягом трьох місяців Фонд не отримає від страхувальника інформацію про виплати застрахованим особам, до такого страхувальника завітають з перевіркою використання коштів Фонду.
Окремо зупинимося на формі заяви-розрахунку. У ній об’єднані документи, на підставі яких здійснювалося фінансування страхувальників до злиття Фондів «непрацездатності» і «нещасних випадків».
В оновленій заяві-розрахунку у складі допомоги по тимчасовій непрацездатності і допомоги по вагітності та пологах потрібно буде виділяти виплати за пільгами потерпілим унаслідок ЧАЕС. Для цього з’явилися нові рядки 1.1 і 2.1. Також у загальній таблиці введені три нові рядки (4, 5 і 6) для відображення виплат потерпілим на виробництві.
Увага! Передбачено 5 додатків до заяви-розрахунку:
1) у додатку 1.1 розшифровуються відомості про призначену допомогу по тимчасовій непрацездатності в розрізі застрахованих осіб. По суті, додаток 1.1 ідентичний зворотній стороні нині чинної заяви-розрахунку, але з більш розширеною інформацією;
2) у додатку 1. 2 зазначаємо інформацію про призначену допомогу на поховання: П. І. Б. і номер страхового свідоцтва (ідентифікаційний номер або серію та номер паспорта) одержувача допомоги, П. І. Б. померлого, серію і номер свідоцтва про смерть і суму допомоги;
3) додаток 1.3 призначено для розшифрування за кожною застрахованою особою сум нарахованої допомоги по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку або профзахворювання;
4) додаток 1.4 заповнюємо у разі, якщо нараховуємо виплати за рахунок Фонду працівникам, яких перевели на легшу нижчеоплачувану роботу;
5) додаток 1.5 потрібно буде заповнювати за ситуації, коли Фонд відшкодовує вартість поховання потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або профзахворювання.
Важливо! Подавати із заявою-розрахунком усі додатки не потрібно. Заповнюють і подають додатки тільки за тими видами виплат, за якими замовляється фінансування у Фонді. При цьому ставиться відмітка у відповідному рядку графи 5 «Примітка» загальної таблиці заяви-розрахунку.
Ознайомитися з новою формою заяви-розрахунку і повідомлення можна на офіційному сайті Фонду соцстраху (http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/958546).