30.04.2021
Як і раніше, реєстрація ПН/РК здійснюється в операційні, тобто в робочі дні — з 8-ї до 20-ї години. Тільки тепер уточнили, що період з 8-ї до 20-ї години — це період з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин.
Не здійснюється реєстрація ПН/РК відповідно в інший час робочого дня й у вихідні (у податківців вихідні — субота і неділя), святкові та неробочі дні.
Але немає правила без винятку (див. нижче).
Ось тут якраз і відбулися цікаві зміни! Раніше п. 3 Порядку № 1246 було встановлено: якщо 15-те число (граничні строки реєстрації ПН/РК за першу половину місяця) або останній день місяця (граничні строки реєстрації ПН/РК за другу половину місяця) припадають на вихідний/святковий/неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Але ця норма не враховувала, що Законом № 4662 були встановлені спецстроки для реєстрації самозведених «компенсуючих» ПН (і РК до них), складених на підставі пп. 198.5 і 199.1 ПКУ. Такі ПН згідно з п. 201.10 ПКУ реєструються протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені.
Раніше, якщо 20-те число місяця припадало на вихідний/святковий/неробочий день, то такий день не був операційним. Тепер же п. 3 Порядку № 1246 встановлено, що:
«якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем».
А це означає, що тепер не лише 15-те число й останній день місяця, а й 20-те число — завжди є операційними днями, що тривають з 8:00 до 20:00.
Хтось запитає, чи не означає це, що 20-го числа, якщо це буде вихідний день, можна буде зареєструвати тільки самозведені «компенсуючі» ПН. Вважаємо, що ні.
Раз цей день є операційним, то повинні реєструвати всі (!) ПН/РК.
Правки носять, швидше, уточнюючий характер і спрямовані на те, щоб привести норми Порядку № 1246 у відповідність із Законом про електронні довірчі послуги3. Адже Порядок № 1246 оперував уже застарілим поняттям електронного цифрового підпису.
3 Закон України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 р. № 2155-VIII.
Так ось, у Порядку уточнено, що якщо ПН/РК складається постачальником — юрособою, то на ПН/РК накладається:
1) кваліфікований електронний підпис (КЕП) головного бухгалтера (бухгалтера) або керівника (якщо посади бухгалтера — немає). При цьому пам’ятаємо, що згідно з постановою № 1934 до 05.03.2022 р. суб’єктам господарювання при електронній взаємодії (з тими ж податківцями) у разі, коли законодавством передбачено використання виключно КЕП, дозволяється використовувати електронний підпис, який базується на сертифікатах кваліфікованого підпису без (!) виконання вимоги про те, що електронний підпис повинен зберігатися в засобі КЕП5;
5 Вникнути в деталі допоможе стаття «Життя після 07.11.2020 р., або Знову про токени» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 48).
Колишній строк «до 31.12.2021 р.» КМУ нещодавно продовжив до «05.03.2022 р.» своєю постановою від 17.03.2021 р. № 227.
2) кваліфікована електронна печатка підприємства — у разі її використання.
Якщо ПН/РК складається підприємцем, на неї накладається КЕП підприємця.
Якщо право підпису ПН/РК делеговане іншій особі — замість головного бухгалтера (бухгалтера, якщо посади головного бухгалтера немає) або замість підприємця — то підписання ПН/РК здійснюється таким чином:
1) накладається КЕП особи, якій делеговано право підпису ПН/РК;
2) накладається кваліфікована електронна печатка (для юрособи) в разі її наявності.
Делегування права підпису здійснюється шляхом подання Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису (за формою додатка 2 до Порядку № 5576) (ф. № J/F1391103). У графі «Тип підпису» Повідомлення потрібно зазначити «Підпис податкових накладних».
6 Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами від 06.06.2017 р. № 557.
Тут теж — тільки косметичні правки. Як і раніше, у разі надходження податківцям рішення суду про реєстрацію ПН/РК, яке набуло законної сили, такі ПН/РК реєструються після проведення перевірок, передбачених п. 12 Порядку № 1246 (окрім вимог абзацу 10 цього пункту). Тобто якщо суд, наприклад, зобов’язав податківців зареєструвати ПН, яка була заблокована, то така ПН не буде перевірятися (моніторитися) «на ризиковість». А на виконання всіх інших вимог, описаних у п. 12 Порядку № 1246, — зокрема, й на наявність «регліміту» для реєстрації такої ПН, — перевірятися буде. Якщо ліміту не вистачає:
— реєстрація може відбутися за рахунок показника ∑Перевищ (якщо ПН сформувала показник ∑Перевищ і якщо виконуються вимоги з п. 2001.9 ПКУ) або
— перебуватиме в статусі «очікується реєстрація».
Загалом — це й усі зміни.
Постанова набрала чинності 23.04.2021 р. — з моменту її офіційного опублікування (опубліковано — 23.04.2021 р. в «Урядовий кур’єр», 2021, № 78).