20.06.2016

Уведення нових умов праці до закінчення двомісячного строку повідомлення: чи можливо?

Через запровадження нової нормативної бази у сфері держслужби в держоргані окремі посади держслужби вважатимуться посадами працівників, які виконують функції з обслуговування. Працівників, які обіймають такі посади, повідомлено про зміну істотних умов праці за два місяці. Чи можна запровадити нові умови праці до закінчення вказаного двомісячного строку, якщо керівництво держоргану і працівники згодні на це?

Дійсно, у зв’язку із набранням чинності Законом України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII (далі — Закон № 889) окремі посади, які згідно із Законом України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII (далі — Закон № 3723) вважалися посадами держслужби, перейдуть до категорії посад працівників держорганів, які виконують функції з обслуговування. Це відобразиться на оплаті праці і гарантіях для працівників, які обіймають згадані посади. Як бачимо, змінюється статус посади (посада держслужби → посада обслуговуючого персоналу держоргану) та працеоплатні моменти за нею. За вказаних обставин наявна зміна істотних умов праці.

У роз’ясненні Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування* вказано: працівників держорганів, які мали статус держслужбовців згідно із Законом № 3723 та з набранням чинності Законом № 889 втратили такий статус, повинні повідомляти про зміну істотних умов праці в порядку, передбаченому ст. 32 КЗпП.

*Див. роз’яснення в «ДС», 2016, № 5, с. 75. — Прим. ред.

Нагадаємо: відповідно до ч. 3 ст. 32 КЗпП працівника необхідно повідомити про зміну істотних умов праці не пізніше ніж за два місяці. Важливо! Протягом вказаного двомісячного строку за працівниками зберігаються попередні умови оплати праці, а також гарантії і пільги**. У той час як нові умови праці почнуть застосовуватися лише після закінчення строку повідомлення. Протягом строку повідомлення працівник має визначитися: згоден він працювати за новими умовами праці чи ні. Якщо працівник не бажає продовжувати працювати після запровадження нових умов праці, то трудовий договір із ним припиняють на підставі п. 6 ст. 36 КЗпП. У загальному випадку звільнення має відбутися по закінченню двомісячного строку. Але за бажанням працівника його допустимо звільнити за п. 6 ст. 36 КЗпП у будь-який момент протягом двомісячного строку попередження.

** Вважаємо, що двомісячний строк попередження має бути включений до стажу державної служби, оскільки у цей період працівник продовжує виконувати обов’язки держслужбовця й оплату праці за цей період здійснюють як для держслужбовця + зберігається пакет гарантій і пільг як для посад держслужби. — Прим. ред.

Якщо працівник не заявив про своє звільнення за п. 6 ст. 36 КЗпП протягом двох місяців, то після закінчення строку попередження він продовжує працювати уже за новими умовами праці (бажано все ж таки отримати письмову згоду працівника про продовження роботи після зміни істотних умов праці).

Повідомлення про зміну істотних умов праці не пізніше ніж за два місяці, передбачене ч. 3 ст. 32 КЗпП, є гарантією для працівників, яку має забезпечити роботодавець.

Увага! Якщо вимогу ч. 3 ст. 32 КЗпП у частині повідомлення виконано роботодавцем, але сторони трудового договору (працівник і роботодавець) дійшли згоди про впровадження нових умов праці до закінчення двомісячного строку попередження, то працівник може розпочати працювати за новими умовами праці і до закінчення цього строку.

Отже, у випадку, що розглядається, для працівників, посади яких змінюють статус «посада держслужби → посада обслуговуючого персоналу держоргану», можна запровадити нові умови праці як для працівників обслуговуючого персоналу держоргану і до закінчення двомісячного строку. Головна вимога: працівник дав письмову згоду на це і керівництво держоргану також погодилося.

У такому випадку необхідно видати наказ про зміну істотних умов праці, де, зокрема, вказати, що у зв’язку із набранням чинності Законом № 889 відповідна посада держслужби вважатиметься посадою працівника держоргану, що виконує функції з обслуговування. Цей наказ має бути видано навіть у тому випадку, коли назва посади не змінюється, адже модифікується саме статус цієї посади з усіма «працеоплатними і пільго-гарантійними» наслідками.