21.05.2018
Закон № 1700 — Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700.
Положення № 166 — Положення про Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, затверджене рішенням НАЗК № 166 від 09.02.2018 р.
УМОВНІ СКОРОЧЕННЯ
Реєстр — Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення.
10.04.2018 р. набуло чинності рішення НАЗК, яким було затверджено Положення про Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення. Положення визначає порядок формування, ведення НАЗК Реєстру та надання відомостей з нього.
Власне, Реєстр — електронна база даних, що містить відомості про осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, та про юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення.
Реєстр ведеться з метою:
1) забезпечення єдиного обліку осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, та юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення;
2) забезпечення в установленому порядку проведення спеціальної перевірки* відомостей стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, що передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком**;
* Шановні читачі! У Методичних рекомендаціях «Питання, пов’язані із проведенням спеціальної перевірки в місцевих державних адміністраціях та їх структурних підрозділах», що були опубліковані в журналі «Держслужбовець», № 4, квітень, 2018, була допущена технічна помилка. При застосуванні Методичних рекомендацій назви пунктів 2 і 3 на с. 4 методички слід поміняти місцями. — Прим. ред.
** Наразі проводяться заходи щодо передачі функцій з адміністрування Реєстру від Міністерства юстиції України до Національного агентства. Про початок ведення Реєстру Національним агентством буде повідомлено на його офіційному веб-сайті. Враховуючи викладене, після початку ведення Реєстру Національним агентством при проведенні спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, що передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком, запит на видачу з Реєстру слід буде надсилати до Національного агентства за встановленою формою. — Прим. ред.
3) аналізу відомостей про осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, з метою визначення сфер державної політики та посад, пов’язаних з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, з найбільш корупційними ризиками, а також формування та реалізації державної антикорупційної політики;
4) аналізу відомостей про юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення.
НАЗК розробляє нормативно-правову базу для функціонування Реєстру, затверджує методичні рекомендації щодо його ведення, здійснює безпосередній контроль за створенням нормативно-правової бази для функціонування Реєстру.
Реєстратор Реєстру вносить або вилучає відомості про:
1) фізичних осіб, яких притягнуто до кримінальної, адміністративної, дисциплінарної та цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень;
2) юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення.
Право доступу до інформації, яка міститься в Реєстрі, має Національне агентство через Департамент організації роботи із запобігання та виявлення корупції.
Внесенню до Реєстру підлягають відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, та про юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення.
У зв’язку з цим підставою для внесення Реєстратором відомостей про особу, яку притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, є:
електронна копія рішення суду, яке набрало законної сили, з Єдиного державного реєстру судових рішень |
засвідчена в установленому порядку паперова копія розпорядчого документа про накладення дисциплінарного стягнення |
Власне, сама електронна копія рішення суду про притягнення до кримінальної, адміністративної та цивільно-правової відповідальності особи за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення надсилається Реєстратору відповідно до Порядку надсилання електронних копій судових рішень щодо осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, та щодо юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення.
Службам персоналу! Положенням передбачено, що «кадрові служби органів державної влади, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ та організацій, посадові особи яких є суб’єктами відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, у день підписання розпорядчого документа про накладення на особу або зняття з неї дисциплінарного стягнення за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення зобов’язані надати Реєстратору електронну та засвідчену в установленому порядку паперову копію відповідного розпорядчого документа разом з інформаційною карткою до розпорядчого документа про накладення (зняття) дисциплінарного стягнення на (з) особу(и) за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень».
До Реєстру вносяться такі відомості про особу, яку притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення:
1) прізвище, ім’я, по батькові (за наявності останнього);
2) число, місяць, рік народження;
3) місце народження;
4) паспортні дані (серія (за наявності) та номер паспорта, ким і коли виданий);
5) реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності);
6) місце проживання (для іноземців, осіб без громадянства — місце проживання за межами України);
7) місце роботи, посада на час вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення;
8) стаття (частина статті) Кримінального кодексу України або Кодексу України про адміністративні правопорушення, відповідно до якої особу притягнуто до відповідальності;
9) склад корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення;
10) дата набрання законної сили судовим рішенням про притягнення особи до відповідальності за корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення;
11) дата, номер судового рішення, номер судової справи, найменування суду, який ухвалив (постановив) судове рішення про притягнення особи до відповідальності за корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення;
12) вид покарання (стягнення), суть задоволення позовних вимог;
13) підстава та дата зняття, погашення судимості;
14) реквізити розпорядчого документа про накладення дисциплінарного стягнення;
15) спосіб вчинення дисциплінарного проступку;
16) вид дисциплінарного стягнення;
17) підстава та дата зняття дисциплінарного стягнення.
Підставами для вилучення з Реєстру відомостей про особу, яка вчинила корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, є ухвала суду про скасування вироку, винесення виправдувального вироку, відновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, скасування постанови про накладення адміністративного стягнення за корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, розпорядчого документа або судового рішення про скасування розпорядчого документа про накладення дисциплінарного стягнення.
У разі виявлення фізичною або юридичною особою стосовно себе помилок у відомостях, що містяться в Реєстрі, такі особи можуть письмово звернутися до Реєстратора, який має вжити заходів щодо перевірки інформації та у разі підтвердження факту помилки здійснити відповідні заходи щодо її усунення, про що письмово повідомляє цю фізичну або юридичну особу.
Зверніть увагу, що Реєстратор зобов’язаний протягом тридцяти робочих днів з дня внесення до Реєстру відомостей про фізичну особу, яка вчинила корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, повідомити таку особу про її права, визначені Законом України «Про захист персональних даних».
Відомості з Реєстру надаються у вигляді витягу з Реєстру та інформаційної довідки.
Витяг з Реєстру — документ, який містить інформацію про внесення відомостей про особу до Реєстру або про відсутність відомостей про таку особу в Реєстрі, отриману за такими параметрами пошуку:
1) номер витягу, дата формування;
2) відомості про запитувача, який звернувся за наданням витягу;
3) відомості, за якими здійснювався пошук інформації в Реєстрі;
4) відомості про особу, яку притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення;
5) стаття (частина статті) Кримінального кодексу України та/або Кодексу України про адміністративні правопорушення, відповідно до якої особу притягнуто до відповідальності за корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, у тому числі до цивільно-правової відповідальності;
6) дата набрання законної сили судовим рішенням про притягнення особи до відповідальності за корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення та/або цивільно-правової відповідальності;
7) дата, номер судового рішення, номер судової справи, найменування суду, який ухвалив (постановив) судове рішення про притягнення особи до відповідальності за корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення;
8) реквізити наказу про накладення дисциплінарного стягнення;
9) відмітка про відсутність у Реєстрі відомостей, зазначених у запиті;
10) відомості про Реєстратора, який надав витяг.
НАЗК надає безоплатно витяг з Реєстру протягом семи робочих днів на підставі письмового запиту:
— державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з метою проведення спеціальної перевірки відомостей стосовно осіб, що претендують на зайняття посад, пов’язаних з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування (посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, а також посад з підвищеним корупційним ризиком, перелік яких затверджується Національним агентством);
— правоохоронних органів у разі необхідності отримання такої інформації в рамках кримінального або адміністративного провадження;
— фізичної особи (уповноваженої нею особи) щодо отримання відомостей про себе, до якого додаються ксерокопія паспорта та згода на обробку персональних даних особи, що перевіряється, довіреність на представлення інтересів особи, засвідчена в установленому законодавством порядку.
Зверніть увагу! Витяги з Реєстру надаються в одному примірнику з обов’язковим супровідним листом на бланку Національного агентства за підписом Голови Національного агентства або особи, яка виконує його обов’язки, і надсилаються засобами поштового зв’язку.
Реєстратор може відмовити в наданні витягу з Реєстру у разі відсутності у запитувача підстав для отримання запитуваної інформації або якщо в запиті про видачу витягу відсутні, неповністю, нечітко або нерозбірливо зазначені запитувані відомості.
Не приймаються запити з підчищеннями або дописками, закресленими словами та іншими, не обумовленими в них виправленнями, заповнені олівцем, а також із пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст.
Інформаційна довідка з Реєстру (далі — довідка) — документ, сформований будь-яким користувачем в онлайн-режимі, що містить інформацію про наявність або відсутність відомостей в Реєстрі стосовно нього та стосовно юридичної особи, до якої застосовано заходи кримінально-правового характеру за вчинення корупційного правопорушення.
Довідка може бути сформована будь-яким зареєстрованим користувачем стосовно себе на основі персональних даних, вказаних у його електронному цифровому підписі (далі — ЕЦП). У довідці, крім відомостей, за якими здійснювався пошук у Реєстрі, зазначається така інформація (за її наявності):
— відомості про юридичну особу, до якої застосовано заходи кримінально-правового характеру (найменування юридичної особи, код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців), або про фізичну особу, яку притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності останнього), місце народження, число, місяць, рік народження, серія (за наявності) та номер паспорта);
— дата набрання законної сили судовим рішенням про застосування до юридичної особи заходів кримінально-правового характеру або про притягнення фізичної особи до відповідальності за корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення;
— дата, номер судового рішення, номер судової справи, найменування суду, який ухвалив (постановив) судове рішення про застосування заходів кримінально-правового характеру або притягнення фізичної особи до відповідальності за корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, та/або дата, номер організаційно-розпорядчого документа, відповідно до якого фізичну особу притягнуто до цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення;
— відмітка про відсутність у Реєстрі відомостей, за якими здійснювався пошук.
Важливо! Положенням передбачено, що відкритою для безоплатного цілодобового доступу до відомостей з Реєстру через офіційний веб-сайт Національного агентства є, зокрема, інформація про фізичну особу, яку притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення:
прізвище, ім’я, по батькові; місце роботи, посада на час вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення; склад корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення; вид покарання (стягнення); спосіб вчинення дисциплінарного корупційного проступку; вид дисциплінарного стягнення. |
Відповідальними за достовірність відомостей, що вносяться до Реєстру, відповідно до законодавства є особи, які надали цю інформацію.
Посадові особи Реєстратора є відповідальними за повноту та достовірність внесення інформації до Реєстру. Національне агентство відповідно до законодавства є відповідальним за втрату інформації, допущену з його вини.