21.05.2018

Надбавка за стаж держслужби: з якої дати змінюється її розмір

З якого моменту змінюється розмір надбавки за вислугу років держслужбовця у разі виникнення права на її встановлення/збільшення її розміру протягом місяця?

Ось уже майже два роки є чинним новий Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIIІ (далі — Закон № 889). Ним передбачений новий порядок встановлення надбавки за вислугу років. Так, згідно з ч. 1 ст. 52 цього Закону надбавка за вислугу років на держслужбі встановлюється на рівні 3 % посадового окладу держслужбовця за кожен календарний рік стажу держслужби, але не більше 50 % посадового окладу. При цьому надбавка за вислугу років у максимальному процентному розмірі (50 % посадового окладу) встановлюється держслужбовцям, стаж держслужби яких складає 17 (і більше) років.

Нижче в таблиці нагадаємо процентний розмір надбавки за вислугу років залежно від наявного стажу держслужби в держслужбовця.

Стаж держслужби

Відсоток надбавки за вислугу років

Стаж держслужби

Відсоток надбавки за вислугу років

Більше 1 року

3

Більше 10 років

30

Більше 2 років

6

Більше 11 років

33

Більше 3 років

9

Більше 12 років

36

Більше 4 років

12

Більше 13 років

39

Більше 5 років

15

Більше 14 років

42

Більше 6 років

18

Більше 15 років

45

Більше 7 років

21

Більше 16 років

48

Більше 8 років

24

Більше 17 років і далі

50

Більше 9 років

27

Стаж державної служби обчислюють відповідно до Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2016 р. № 229 (далі — Порядок № 229), який був прийнятий згідно з новим Законом № 889. А його попередник — Порядок обчислення стажу державної служби, затверджений постановою КМУ від 03.05.93 р. № 283 (далі — Порядок № 283), — для держслужбовців втратив чинність.

На жаль, ані в Законі № 889, ані в Порядку № 229, ані в постанові КМУ «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 р. № 15 (далі — постанова № 15) немає детальних пояснень щодо надбавки за вислугу років, а саме — з якого моменту змінюється її розмір. Раніше це питання було точно врегульовано п. 3 Порядку № 283.

Крім того, у постанові № 15, що є чинною на сьогодні, датою встановлення/збільшення надбавки за вислугу для працівників патронатної служби і для працівників, які виконують функції з обслуговування, передбачений — день виникнення права на підвищення. А ось про надбавку за вислугу років для самих держслужбовців у постанові № 15 нічого не сказано.

Нацагентство з питань держслужби вважає, що оскільки згідно з п. 5 Порядку № 229 стаж держслужби обчислюється в днях, місяцях і роках, то для держслужбовців, у яких протягом календарного місяця виникло право на підвищення надбавки за вислугу років, розмір надбавки змінюється з дня отримання права на підвищення.

Зазначимо, що раніше Мінсоцполітики в листі від 29.05.2017 р. № 985/0/102-17/28 висловлювало таку ж думку.

Приклад. 18 квітня 2017 року на посаду спеціаліста держоргану за конкурсом був прийнятий працівник (стажу державної служби не було). Посадовий оклад держслужбовця у 2018 році складає 2643 грн.

Оскільки з 18.04.2018 р. стаж держслужби фахівця держоргану перевищуватиме 1 рік, з цього дня в нього виникає право на встановлення надбавки за вислугу років у розмірі 3 %.

У квітні 2018 року розмір надбавки за вислугу років складе:

2643 грн. х 3 % : 19 роб. дн. х 8 роб. дн. = 33,39 грн.,

де 19 — кількість робочих днів за графіком роботи у квітні 2018 року (з урахуванням рекомендацій Мінсоцполітики про перенесення робочих днів);

8 — кількість повністю відпрацьованих днів з 18 квітня і до кінця місяця.

Окрім запитання щодо дня виникнення права на встановлення/підвищення розміру надбавки за вислугу років, в роботі державних органів виникають й такі запитання:

— чи встановлено граничний розмір фонду преміювання для працівників з функціями з обслуговування держорганів;

— якщо працівникові з функціями з обслуговування виплатили допомогу на оздоровлення та/або для вирішення соціально-побутових питань у розмірі окладу, чи треба її перераховувати, оскільки розмір такої допомоги для них згідно з постановою № 15 не повинен перевищувати середньомісячного розміру?

Давайте розберемося з проблемами, що виникли.

Фонд преміювання для працівників з функціями з обслуговування. Дійсно, на 2016 рік фонд преміювання для працівників з функціями з обслуговування був установлений у розмірі 20 % загального фонду посадових окладів на рік. В Умовах оплати праці працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, і працівників Управління адміністративних будинків Господарсько-фінансового департаменту Секретаріату Кабінету Міністрів України, Управління адміністративними будинками Державного управління справами, Управління адміністративними будинками Управління справами Апарату Верховної Ради України, затверджених постановою КМУ від 18.01.2017 р. № 15 (далі — Умови) і які застосовуються у 2017 — 2018 роках, не встановлений граничний обсяг формування фонду преміювання.

Тобто керівник держоргану визначає розмір фонду преміювання працівників з обслуговування в межах затвердженого фонду оплати праці. Раніше це підтвердили і фахівці Мінсоцполітики (див. лист від 29.05.2017 р. № 985/01102-17/28).

Водночас нагадаємо, що конкретні умови, порядок і розміри преміювання працівників визначаються в положенні про преміювання, що діє у відповідному держоргані.

Матдопомога для працівників з функціями з обслуговування. Для «обслуговуючих» працівників Умовами передбачена виплата двох видів матеріальної допомоги: допомога на оздоровлення і допомога для вирішення соціально-побутових питань. Розмір в обох видів однаковий — з 01.01.2017 р. не вище за середньомісячну зарплату. Нагадаємо, що у 2016 році такі види допомоги виплачувалися в розмірі, що не перевищує посадовий оклад працівника (кожна).

Постанова № 15, якою затверджено нові умови оплати праці, набула чинності 20.01.2017 р., а застосовуватися почала з 01.01.2017 р. Тому деяким працівникам матдопомогу виплатили у старому розмірі — що не перевищує оклад. Звідси і постало запитання — чи потрібно донараховувати суму матдопомоги до розміру середньомісячної зарплати?

На нашу думку — ні. Адже умову «у розмірі тієї, що не перевищує середньомісячну зарплату», встановлену в п.п. 3 п. 3 і п. 4 Умов, не порушено. Водночас Мінсоцполітики в листі від 29.05.2017 р. № 985/0/102-17/28 висловило іншу точку зору. Працеоплатне відомство вважає, що допомога на оздоровлення, виплачена до відпустки, у розмірі окладу має бути перерахована виходячи з розміру середньомісячної зарплати.

Зазначимо, що якщо допомога на оздоровлення надана у розмірі окладу до відпустки, початок якої припадає на 2016 рік, вона перерахунку не підлягає.

Як бачите, крапка в питанні про розмір матдопомоги для працівників з функціями з обслуговування не поставлена. Сподіваємося, незабаром з’являться більш конкретні роз’яснення Мінсоцполітики з цього приводу.