22.04.2019

Апгрейд Класифікатора професій: що робити та куди бігти?

Записи у трудовій книжці про найменування роботи, професії або посади, на яку прийнятий працівник, повинні відповідати найменуванням професій і посад, зазначеним у Класифікаторі професій. Нещодавно до нього були внесені чергові зміни. Ми цінуємо ваш час, тому з радістю підкажемо, як врахувати ці новації у кадровій документації.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Зміни №8 — Зміни № 8 до національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затверджені наказом Міністерства економічного розвитку України від 15.02.2019 р. № 259.

Інструкція № 58 — Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.93 р. № 58.

КОРОТКО ПРО ЗМІНИ

Мінекономрозвитку своїм наказом затвердило Зміни № 8 до національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій».

Це вже восьмий апгрейд Класифікатора професій. Знаємо, що не всім подобається працювати з Класифікатором професій, не всі вважають його використання виправданим і необхідним, але «маємо те, що маємо». Тому наше з вами завдання — по-перше, розібратися, на що вплинуть ці зміни, по-друге, визначитись, як їх врахувати у кадровій документації.

Відразу скажемо, що Зміни № 8 досить вузькоспрямовані та зачіпають здебільшого посади органів місцевого самоврядування, установ освіти та медицини, підприємств хімічної промисловості. Водночас ця інформація буде корисною для всіх роботодавців, оскільки пояснює алгоритм необхідних дій у разі зміни професійних назв робіт у зв’язку з внесенням змін до Класифікатора професій. Тож якщо ці зміни вас зараз не торкнулися, ви будете підготовлені заздалегідь.

КОРИГУЄМО НАЗВУ ПРОФЕСІЇ

Здебільшого Мінекономрозвитку навело лад у професійних назвах робіт, не змінюючи суть професії та її код.

Тобто здійснило лише косметичні зміни. Наприклад, «Інспектор з обліку та бронювання військовозобов’язаних» (код КП 3439) тепер має виписуватися у вигляді «Інспектор з військового обліку».

Як бачимо, внаслідок такого коригування трудові функції працівника не змінюються, не змінюється й код такої професії. Саме тому ми вважаємо, що у разі якщо трудова функція працівника не змінюється, то повідомляти його про зміну назви посади за 2 місяці не потрібно. Адже істотні умови праці не змінились.

Але навіть така «дрібничка» призведе до змін у штатному розписі та у трудовій книжці працівника. Щоб актуалізувати кадрові документи, роботодавцю потрібно здійснити 5 кроків.

КРОК 1. Видаємо наказ (розпорядження) з основної діяльності про внесення змін до штатного розпису або затверджуємо штатний розпис у новій редакції (кому як більше подобається). Головне — виключити стару посаду і ввести нову.

Приведення штатного розпису у відповідність до Класифікатора професій відбувається за такою процедурою:

— проводиться аналіз назв посад (професій) на відповідність Класифікатору професій;

— аналізуються фактично виконувані працівниками завдання та обов’язки на відповідність назвам посад (професій) з урахуванням кваліфікаційних характеристик і кваліфікаційних вимог, установлених для відповідних професій;

— оформляються результати аналізу штатного розпису та готується доповідна записка про необхідність внесення змін до штатного розпису;

— видається наказ з основної діяльності про внесення змін до штатного розпису.

КРОК 2. Видаємо наказ (розпорядження) з особового складу про внесення змін до трудової книжки та інших кадрових документів.

КРОК 3. Інформуємо працівника про зміну найменування його посади. Це можна зробити шляхом ознайомлення його з відповідним наказом.

КРОК 4. Вносимо відповідний запис до трудової книжки працівника. На жаль, порядок внесення таких змін в Інструкції № 58 не прописаний.

На наш погляд, тут можна діяти за аналогією зі зміною найменування підприємства (див. п. 2.15 Інструкції № 58). Цей порядок передбачає внесення до графи 3 трудової книжки запису про зміну «такої-то» назви з «такого-то числа» на «таку-то». А в графі 4 трудової книжки потрібно навести назву, дату та номер документа, на підставі якого вноситься запис.

КРОК. 5 Вносимо зміни до інших кадрових документів. Деякі з них, наприклад особову картку працівника, можна підкоригувати.

Не забудьте ознайомити працівника із новим записом у трудовій книжці — під підпис в особовій картці.