21.01.2019

Заступник селищного голови & депутат районної ради. Чи є порушення обмеження?

Чи може заступник сільського або міського голови одночасно залишатися депутатом районної або обласної ради?

Норма Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III визначає, що

«на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради особа призначається шляхом затвердження відповідною радою». Як бачимо, обмежень щодо депутатського статусу вона не містить.

Тож звідки у цього запитання, як то кажуть, «ростуть ноги»?

А ось звідки. У ст. 51, п. 7 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон № 280) зазначено:

«на осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють у ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови».

А ще ось звідки.

Стосовно обмежень сумісності діяльності заступника селищного голови з діяльністю депутата районної ради Міністерство юстиції України і Національне агентство з питань державної служби України надали роз’яснення від 13.04.2012 р., у якому зазначили:

«...що частиною третьою статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон) передбачено, що виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради — голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб.

Відповідно до частини сьомої статті 51 Закону на осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють в ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови.

Відповідні вимоги визначені частиною четвертою статті 12 Закону, а саме сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах (крім викладацької, наукової та творчої роботи у позаробочий час), займатися підприємницькою діяльністю, одержувати від цього прибуток.

Таким чином, заступник селищного голови, як особа, яка входить до складу виконавчого комітету ради, не може бути депутатом будь-якої ради.»

Логіка Міністерства юстиції і Нацдержслужби зрозуміла.

Водночас якщо уважно прочитати норми статей, на які вони посилаються, то можна побачити й інше.

На нашу думку, у цих нормах йдеться саме про суміщення діяльності, а не про статус депутата.

Давайте їх переглянемо ще раз, але розіб’ємо на певні смислові частини за розділовими знаками:

Ст. 51, п. 7 Закону № 280

На осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють у ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови

Ч. 4 ст. 12 Закону № 280

Сільський, селищний, міський голова

не може бути депутатом будь-якої ради,

суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю

Висновок. Отже, на нашу думку, йдеться не про депутатський статус, а про другу частину зазначеної норми. А саме про те, що особам, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють у ньому на постійній основі не можна суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю.

Є ще одна норма, яка, на нашу думку, підтверджує цей висновок.

Закон України «Про статус депутатів місцевої ради» від 11.07.2002 р. № 93-IV у ст. 1 визначає, що депутатом місцевої ради є депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради.

Тож у ч. 1 ст. 6 «Поєднання депутатської діяльності з виконанням виробничих або службових обов’язків» цього Закону зазначено, що «депутат місцевої ради здійснює свої повноваження, не пориваючи з виробничою або службовою діяльністю».