14.04.2015

Знову зміни до БК: говоримо про Закон № 212

З приходом весни до Бюджетного кодексу України1 знову завітали зміни. Їх внесено Законом України від 02.03.15 р. № 212-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України». Зазначимо, що він набрав чинності 13.03.15 р.2 На що цього разу треба звернути увагу, ми й поговоримо. Хутко до справи!

1 Далі за текстом — БК.

2 З дня, наступного за днем опублікування («Голос України»,12.03.15 р., № 44), далі за текстом — Закон № 212.

Про граничні обсяги місцевого боргу

Такі обсяги чітко прописані у ч. 3 ст. 18 БК.

Як пам’ятаємо, загальний обсяг місцевого боргу та гарантованого територіальною громадою міста боргу3станом на кінець бюджетного періоду не може перевищувати 200 % (для міста Києва — 400 %) середньорічного індикативного прогнозного обсягу надходжень бюджету розвитку. Такий обсяг не включає обсяг місцевих запозичень та капітальних трансфертів (субвенцій) з інших бюджетів. Його визначають прогнозом відповідного місцевого бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди відповідно до вимог ч. 4 ст. 21 БК.

3 Без урахування гарантійних зобов’язань, що виникають за кредитами (позиками) від міжнародних фінансових організацій.

Раніше у разі перевищення цієї граничної величини відповідна міська рада зобов’язувалась вжити заходів для приведення такого загального обсягу боргу у відповідність із положеннями БК. Із приходом змін ситуація дещо змінилась. Тепер у разі очікуваного перевищення цієї граничної величини міська рада надає місцевому фінансовому органу дозвіл на тимчасове перевищення такої граничної величини.

У свою чергу, місцевий фінансовий орган зобов’язується подати міській раді для схвалення план заходів з приведення такого загального обсягу боргу у відповідність із положеннями БК. Попередньо такий план заходів місцевий фінансовий орган повинен узгодити із Міністерством фінансів України.

Про розмежування деяких видатків між бюджетами

З огляду на зміни, що відбулись у ст. 87 БК, процес децентралізації набирає обертів. Відтепер з державного бюджету не будуть здійснюватись видатки на утримання шкіл мистецтв (художніх, музичних, хореографічних), які є загальноосвітніми навчальними закладами (школами-інтернатами) державної власності та ліцеїв (гімназій)-інтернатів з посиленою військово-фізичною підготовкою державної власності.

Але на цьому не зупинились. Фінансування з державного бюджету отримають загальноосвітні спеціалізовані школи (школи-інтернати), ліцеї (гімназії)-інтернати) державної власності за переліком, який визначить КМУ. На момент написання статті такого переліку ще немає.

Про «медичні» видатки

«Медичних» змін торкнулась ст. 89 БК. Відтепер з бюджетів міст республіканського АР Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом і перспективним планом формування територій громад, тепер будуть фінансуватись спеціалізовані медико-санітарні частини.

З цих же бюджетів передбачено й здійснення видатків на інші державні програми медичної та санітарної допомоги.

Одразу ж розшифровано, куди саме будуть спрямовуватись такі видатки у цих програмах: на територіальні медичні об’єднання, центри медичної статистики, автопідприємства санітарного транспорту та на інші програми і заходи.

Про освітню субвенцію

Детально про освітню субвенцію ми писали у березневому номері газеті на с. 26. У зв’язку із змінами до ст. 1032 БК доведеться доповнити надану інформацію. Адже Законом № 212 розширені повноваження з її використання.

Нагадаємо: освітня субвенція спрямовується на оплату поточних видатків визначених у ч. 1 ст. 1032БК типів навчальних закладів. Окрім цього вона може спрямовуватись й на реалізацію заходів з оптимізації мережі зазначених навчальних закладів.

Але на цьому не все. Відтепер така субвенція може спрямовуватись й на капітальні видатки таких закладів. Та не все просто. Це можливо лише при одночасному виконанні наступних умов:

1

у разі забезпечення у повному обсязі потреби у поточних витратах на бюджетний період за рахунок зазначеної субвенції

2

за умови відсутності простроченої бюджетної заборгованості за захищеними видатками навчальних закладів

Обсяги та розподілення такої субвенції між відповідними бюджетами не змінились. Докладно про це ви можете дізнатись, зазирнувши до попереднього номера. А от порядок її перерахування — змінено, про що дізнаєтесь далі.

Про субвенцію на підготовку робітничих кадрів

Не оминули новації й субвенцію на підготовку робітничих кадрів, яка визначена ст. 1033БК. Відтепер її спрямовують не тільки на оплату поточних видатків професійно-технічних закладів, але й на інші навчальні заклади державної і комунальної власності, які надають послуги з підготовки кваліфікованих робітників на умовах державного замовлення.

Такі навчальні заклади можуть направляти таку субвенцію й на капітальні видатки по аналогії із вимогами освітньої субвенції. Тобто, тільки у разі забезпечення у повному обсязі потреби у поточних витратах на бюджетний період за рахунок зазначеної субвенції та за умови відсутності простроченої бюджетної заборгованості за захищеними видатками.

Крім того, така субвенція може спрямовуватись й на реалізацію заходів з оптимізації мережі навчальних закладів державної і комунальної власності, які надають послуги з підготовки кваліфікованих робітників на умовах державного замовлення.

Трохи підкореговано й параметри формули, яка допомагає розподілити її між відповідними бюджетами.

Нагадаємо: формулу розробляє центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти (Міносвіти), та затверджує КМУ.

Внесені зміни носять цілковито технічну направленість. Тож наведемо нову редакцію таких параметрів:

1

кількість учнів, включаючи учнів у гірських населених пунктах, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування

2

коригуючі коефіцієнти приведення, що застосовуються до кількості учнів та залежно від місцевості, в якій розташований заклад

Про інші зміни

Зазнала змін і ч. 1 ст. 55 БК. Перелік захищених видатків поповнився новим видом. Відтепер до захищених видатків загального фонду включені видатки на оплату послуг з охорони державних (комунальних) закладів культури.

Також відкоректована ст. 90 БК, яка відповідає за видатки, що здійснюються з бюджету АР Крим і обласних бюджетів, зокрема, видатки на освіту та охорону здоров’я.

Так, зміни торкнулись видатків на:

1

загальну середню освіту: спеціалізовані школи (школи-інтернати) державної власності (крім шкіл, визначених у п.п. «а» п. 7 ч. 1 ст. 87 БК)

2

професійно-технічну освіту (на оплату послуг з підготовки кваліфікованих робітників на умовах державного замовлення у професійно-технічних та інших навчальних закладах державної та комунальної власності)

3

інші державні програми медичної та санітарної допомоги (медико-соціальні експертні комісії, бюро судмедекспертизи, центри медичної статистики, територіальні медичні об’єднання, автопідприємства санітарного транспорту, бази спецмедпостачання, центри здоров’я і заходи санітарної освіти, регіональні заходи з реалізації державних програм, інші програми і заходи)

Значних змін зазнала й ст. 108 БК. Відтепер органи Державної казначейської служби України згідно з розписом Державного бюджету України здійснюють перерахування:

базової та реверсної дотації

щодекадно

освітньої та медичної субвенції, а також субвенції на підготовку робітничих кадрів

двічі на місяць

Прикінцеві та перехідні положення

У новій редакції викладений й п. 20 Прикінцевих та перехідних положень БК. Як відомо, у 2015 році з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення можуть здійснюватись видатки, визначені:

п. 1 ч. 1 ст. 88 БК

видатки на органи місцевого самоврядування сіл, селищ, міст районного значення

п.п. «а» п. 2 ч. 1 ст. 89 БК, а також п.п. «б» п. 2 ч. 1 ст. 89 БК

в частині утримання навчально-виховних комплексів «дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад — дошкільний навчальний заклад», за умови, що загальноосвітній навчальний заклад — I ступеня

п. 5 ч. 1ст. 89 БК

в частині утримання сільських, селищних та міських палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля, інших клубних закладів та бібліотек

Отже, якщо:

районна (міська) рада прийняла рішення про передачу коштів на здійснення таких видатків сільській, селищній, міській (міста районного значення) раді

у районному (міському) бюджеті затверджують міжбюджетні трансферти з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування (з бюджету міста обласного значення бюджетам адміністративно підпорядкованих йому міст, сіл і селищ)

Примітка. Обсяги зазначених міжбюджетних трансфертів визначають за формулою, яку затвердила відповідна районна (міська) рада у додатку до рішення про місцевий бюджет. Такі обсяги не можуть бути меншими відповідних затверджених видатків бюджетів сіл, селищ, міст районного значення на 2014 рік.