15.02.2016

Реформа друкованих ЗМІ: Закон визначає порядок

У попередньому номері газети1 ми коротко повідомили читачів про основні засади ухваленого Парламентом Закону України від 24.12.15 р. № 917-VIII «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації»2 і обіцяли детально розглянути положення цього Закону на сторінках наступного номера. Тож обіцянку свою виконуємо.

1 Див. «Місцеве самоврядування» № 1 за січень 2016 року, с. 2.

2 Далі за текстом — Закон № 917.

Законом № 917 визначається механізм реформування друкованих засобів масової інформації3, заснованих органами державної влади, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування4.

3 Далі за текстом — друковані ЗМІ.

4 Далі за текстом — ОМС.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 1 Закону № 917 його дія поширюється на:

1

друковані ЗМІ

засновниками (співзасновниками) яких є органи державної влади,

інші державні органи та ОМС

2

редакції друкованих ЗМІ5

5 Далі за текстом — редакції.

Увага! Питання щодо офіційного оприлюднення друкованими ЗМІ нормативно-правових актів Верховної Ради України, Президента України, КМУ, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, а також інших органів, акти яких відповідно до законодавства підлягають державній реєстрації, щодо механізму реалізації положень про офіційне опублікування та набрання чинності нормативно-правовими актами цим Законом не регулюються (ч. 2 ст. 1 Закону № 917).

Як ми вже зазначали у попередньому номері газети, реформування друкованих ЗМІ та редакцій здійснюється у 2 етапи:

перший

протягом одного року з дня набрання чинності Законом № 917

другий

протягом наступних двох років

Етап 1. На цьому етапі здійснюється реформування друкованих ЗМІ та редакцій згідно з переліком, що затверджується КМУ за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах6, організовується підвищення кваліфікації працівників таких редакцій, а також складається Зведений перелік об’єктів реформування.

6 Далі за текстом — ЦОВВ у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах.

До цього переліку друкованих ЗМІ та редакцій, що підлягають реформуванню на першому етапі, порядок формування якого визначається ЦОВВ у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах, включаються друковані ЗМІ та редакції, що звернулися з відповідними клопотаннями до зазначеного органу.

У свою чергу, ЦОВВ у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах узагальнює результати першого етапу реформування друкованих ЗМІ та редакцій та у разі потреби готує пропозиції про внесення змін до відповідних нормативно-правових актів.

Етап 2. На цьому етапі здійснюється реформування друкованих ЗМІ та редакцій, не реформованих на першому етапі.

Способи реформування

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону № 917 реформування друкованих ЗМІ та редакцій здійснюється у такий спосіб:

1

вихід органів державної влади, інших державних органів та ОМС із складу засновників (співзасновників) друкованого ЗМІ та редакції у разі відсутності у майні редакції державного (комунального) майна

2

вихід органів державної влади, інших державних органів та ОМС із складу засновників (співзасновників) друкованого ЗМІ та редакції з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб’єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого ЗМІ

3

вихід органів державної влади, інших державних органів та ОМС із складу засновників (співзасновників) друкованого ЗМІ та редакції з подальшою приватизацією майна редакції, що перебуває у державній чи комунальній власності, відповідно до законодавства з питань приватизації, якщо трудовий колектив редакції не подає протягом установленого цим Законом строку пропозиції про свою участь у реформуванні друкованого ЗМІ

4

перетворення друкованих ЗМІ, заснованих центральними органами виконавчої влади, в офіційні друковані видання

Визначення розміру частки, що належить державі, у майні редакції здійснюється відповідно до законодавства про приватизацію.

Протягом чотирьох місяців з дня набрання чинності цим Законом засновники (співзасновники) друкованого ЗМІ та редакції зобов’язані сплатити заборгованість із податків та обов’язкових платежів, ліквідувати заборгованість із заробітної плати та виконати інші фінансові зобов’язання відповідно до законодавства.

(ч. 3 ст. 3 Закону № 917)

Рішення про реформування

Порядок прийняття рішення про реформування друкованих ЗМІ та редакцій визначається ст. 4 Закону № 917.

Так, згідно з ч. 1 вказаної статті рішення про реформування друкованого ЗМІ та редакції приймається їх засновниками (співзасновниками) за участю трудового колективу. При цьому трудовий колектив редакції має пріоритетне право у визначенні способу реформування.

Увага! Протягом трьох місяців з дня набрання чинності Законом № 917 трудовий колектив редакції на загальних зборах, на яких мають бути присутні не менш як три чверті загальної кількості штатних працівників, приймає рішення щодо своєї участі у реформуванні друкованого ЗМІ та редакції та подає засновникам (співзасновникам) пропозицію стосовно способу реформування. Ця норма закріплена у ч. 2 ст. 4 Закону № 917.

Далі засновники (співзасновники) друкованого ЗМІ та редакції у місячний строк після надходження пропозиції трудового колективу редакції приймають рішення про реформування та про його спосіб, яке доводиться до відома трудового колективу та надсилається ЦОВВ у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах, для внесення до Зведеного переліку об’єктів реформування та центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації друкованих ЗМІ (ч. 3 ст. 4 Закону № 917).

У разі якщо трудовий колектив редакції не повідомив про свою участь у реформуванні протягом строку, визначеного ч. 2 ст. 4 Закону № 917 (протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом), засновники (співзасновники) відповідного друкованого ЗМІ та редакції приймають рішення про реформування самостійно.

(ч. 4 ст. 4 Закону № 917)

Увага! Рішення засновників (співзасновників) про реформування друкованих ЗМІ та редакцій у місячний строк з дня його прийняття публікується у відповідному друкованому ЗМІ (ч. 5 ст. 4 Закону № 917).

Відповідно до ч. 6 цієї ж статті Закону № 917 спори між засновниками (співзасновниками) друкованого ЗМІ та редакції і трудовим колективом редакції зазначеного друкованого ЗМІ щодо способу реформування вирішуються у судовому порядку.

Управління майном

Особливості управління майном редакцій друкованих ЗМІ у процесі їх реформування передбачено у ст. 5 Закону № 917.

Так, управління майном редакцій державних друкованих ЗМІ до завершення реформування здійснюється уповноваженими органами управління, що є їх засновниками (співзасновниками), відповідно до Закону України «Про управління об’єктами державної власності» (ч. 1 ст. 5 Закону
№ 917).

Управління майном редакцій комунальних друкованих ЗМІ до завершення реформування здійснюється їх засновниками (співзасновниками) (ч. 2 ст. 5 Закону № 917).

З дня набрання чинності Законом № 917 і до завершення процесу реформування відповідних друкованих ЗМІ органам державної влади, іншим державним органам та ОМС, що є засновниками (співзасновниками) редакцій, забороняється проводити операції, наслідком яких може стати відчуження майна редакцій, зокрема його продаж, обмін та застава, встановлення іпотеки, безоплатна передача та реалізація для погашення заборгованості, передача в оренду, внесення його до статутних (складених) капіталів суб’єктів господарювання, передача в управління та проведення операцій з борговими вимогами і зобов’язаннями (факторинг).

(ч. 3 ст. 5 Закону № 917)

Відповідно до ч. 4 ст. 5 Закону № 917 ЦОВВ у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах проводить моніторинг процесу реформування друкованих ЗМІ та редакцій з метою забезпечення їх функціонування, збереження назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості.

Також відповідно до ст. 6 Закону № 917 ЦОВВ у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах забезпечує складення, ведення та оновлення Зведеного переліку об’єктів реформування на підставі інформації, що подається засновниками (співзасновниками) друкованих ЗМІ та редакцій, у порядку та формі, установлених цим органом.

У Зведеному переліку об’єктів реформування зазначається інформація про:

1

засновників (співзасновників) друкованих ЗМІ та редакцій

2

приміщення, в яких розташовані редакції

3

перелік майна, що перебуває на балансі редакцій

4

джерела фінансування редакцій

5

рішення засновників (співзасновників) стосовно способу реформування друкованих ЗМІ та редакцій

А тепер дізнаємося детальніше про кожен із передбачених Законом № 917 способів реформування друкованих ЗМІ та редакцій.

Вихід органів державної влади, інших державних органів та ОМС із складу засновників (співзасновників) друкованого ЗМІ та редакції (ст. 7 Закону № 917) у разі відсутності у майні редакції державного (комунального) майна оформляється договором. Він укладається між органами державної влади, іншими державними органами, ОМС, що є засновниками (співзасновниками), та правонаступниками (у тому числі трудовим колективом редакції) відповідно до вимог цивільного законодавства. Зазначений договір, який обов’язково має містити умови забезпечення функціонування друкованого ЗМІ, збереження його назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості, є підставою для подання правонаступниками заяви про перереєстрацію друкованого ЗМІ в порядку, визначеному Законом України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні».

Перетворення редакції членами її трудового колективу у суб’єкт господарювання (ст. 8 Закону № 917) здійснюється відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України. Розподіл часток майна між засновниками (співзасновниками) суб’єкта господарювання здійснюється за рішенням загальних зборів суб’єкта господарювання з урахуванням балансової вартості майна. У разі виходу із складу засновників (співзасновників) суб’єкта господарювання його частка майна, отримана ним під час реформування редакції, не підлягає поверненню зазначеному засновнику (співзасновнику), а розподіляється між іншими засновниками суб’єкта господарювання.

Надання редакціям майна, приміщень та земельних ділянок, на яких розташовані ці приміщення, у процесі реформування (ст. 9 Закону № 917). У процесі реформування майно (крім приміщень і земельних ділянок), що на момент набрання чинності Законом № 917 перебувало на балансі редакції (майно, надане редакції засновниками (співзасновниками) друкованого ЗМІ та редакції у користування, та майно, придбане трудовим колективом редакції), передається у власність зазначеному суб’єкту господарювання безоплатно, за умови забезпечення функціонування друкованого ЗМІ, збереження його назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості. Приміщення, що перебувають у державній або комунальній власності, у яких на час реформування розташовувалися редакції, передаються в оренду строком не менше ніж на 15 років з розміром орендної плати, установленим для бюджетних організацій. Договір оренди укладається між редакцією та Фондом державного майна України (його регіональним відділенням) або відповідним ОМС. Суборенда приміщень редакцій забороняється.

Увага! Дія ст. 9 Закону № 917 не поширюється на друковані ЗМІ, до яких не застосовуються норми державної підтримки ЗМІ відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів» (ч. 3 ст. 9 Закону № 917).

Перетворення друкованих ЗМІ, заснованих центральними органами виконавчої влади, в офіційні друковані видання (ст. 10 Закону № 917). Друковані ЗМІ, засновані центральними органами виконавчої влади, можуть перетворюватися в офіційні друковані видання за рішенням їх засновників (співзасновників). У разі якщо центральні органи виконавчої влади є засновниками (співзасновниками) кількох друкованих ЗМІ, в офіційне друковане видання може бути перетворений лише один із таких друкованих ЗМІ. Реформування інших друкованих ЗМІ здійснюється в інший спосіб, передбачений ст. 3 Закону № 917.

Припинення випуску друкованого ЗМІ та діяльності редакції (ст. 11 Закону № 917). Засновники (співзасновники) друкованого ЗМІ та редакції приймають рішення про припинення випуску друкованого ЗМІ та діяльності редакції, якщо:

1

трудовий колектив редакції не повідомив про свою участь у реформуванні протягом строку, визначеного ч. 2 ст. 4 Закону № 917

2

приватизація майна редакції в установленому Законом № 917 порядку не відбулася

Про прийняте рішення засновники (співзасновники) друкованого ЗМІ та редакції повідомляють ЦОВВ у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах та центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації друкованих ЗМІ.

Увага! Неподання засновником (співзасновниками) друкованого ЗМІ центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації друкованих ЗМІ, у строк, встановлений ч. 1 ст. 2 Закону № 917, заяви про перереєстрацію відповідного друкованого ЗМІ є підставою для визнання свідоцтва про державну реєстрацію друкованого ЗМІ недійсним.

Рішення засновників (співзасновників) друкованого ЗМІ та редакції про припинення випуску зазначеного друкованого ЗМІ та діяльності редакції публікується протягом місяця у відповідному друкованому ЗМІ.

Державна підтримка та гарантії

Статтею 12 Закону № 917 передбачається надання державної підтримки реформованих друкованих ЗМІ місцевої сфери розповсюдження. Таким друкованим ЗМІ з метою забезпечення їх функціонування може надаватися державна підтримка за рахунок коштів державного бюджету у порядку, встановленому КМУ. При цьому підтримка здійснюється виключно за умови забезпечення функціонування друкованого ЗМІ, збереження його назви, цільового призначення і тематичної спрямованості.

Форми державної підтримки друкованих ЗМІ місцевої сфери розповсюдження:

1

встановлення для редакцій пільгових умов оренди приміщень, що перебувають у державній або комунальній власності, відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону № 917

2

адресна фінансова підтримка

3

надання редакціям пріоритетного права на укладення договорів про висвітлення діяльності місцевих органів виконавчої влади та ОМС

Статтею 13 Закону № 917 регламентовано, що у разі скорочення штату редакції друкованого ЗМІ внаслідок реформування засновник (співзасновники) редакції зобов’язаний виплатити звільненому працівникові компенсацію згідно із законодавством.

Прикінцеві та перехідні положення

Статтею 14 Закону № 917, що визначає його Прикінцеві та перехідні положення, визначено:

1

Закон № 917 набирає чинності з 1 січня 2016 року, крім пп. 3, абз. 2 — 23 пп. 4, пп. 5 п. 5 ст. 14 Закону № 917, які набирають чинності через 3 роки з дня набрання чинності цим Законом

2

закони та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності Законом № 917, застосовуються у частині, що йому не суперечить

3

фінансування друкованих ЗМІ та редакцій (крім друкованих ЗМІ, яким надається державна підтримка згідно із ст. 3 Закону України «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів») через 3 роки з дня набрання чинності Законом № 917 з державного та місцевих бюджетів припиняється

4

перереєстрація друкованих ЗМІ, що реформуються, здійснюється на безоплатній основі

І от, нарешті, ми дісталися ч. 5 ст. 14 Закону № 917, якою внесені зміни до шести законів України:

1

від 16.11.92 р. № 2782-XII «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні»

2

від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»

3

від 23.09.97 р. № 539/97-ВР «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації»

4

від 23.09.97 р. № 540/97-ВР «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів»

5

від 23.09.97 р. № 538/97-ВР «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення»

6

від 20.05.10 р. № 2274-VI «Про посилення захисту майна редакцій засобів масової інформації, видавництв, книгарень, підприємств книгорозповсюдження, творчих спілок»

На жаль, зупинитися детально на всіх внесених змінах наразі не маємо можливості, тому обіцяємо розповісти вам про всі нововведення у наступному номері нашої газети. Отже, тему реформування друкованих ЗМІ та редакцій не закриваємо.