16.10.2017

Нотаріусу не місце в апараті районної ради

Приводом для підготовки цього матеріалу стало запитання однієї районної ради щодо можливості утримання спільними зусиллями територіальних громад району у виконавчому комітеті районної ради посадової особи, яка відповідала б кваліфікаційним вимогам особи, якій надається право здійснення нотаріальних дій. Це запитання було адресоване Всеукраїнській асоціації органів місцевого самоврядування «Українська асоціація районних та обласних рад»1. Яка ж відповідь2 була надана, читайте далі.

1 Далі за текстом — Асоціація.

2 З повним текстом відповіді можна ознайомитися на сайті «Ресурсний центр зі сталого місцевого розвитку» за посиланням: http://rozvytok.in.ua/law/roz-yasnennya/1283-notarius-ne-mozhe-buty-utrymantsem-aparatu-raionnoi-rady-roziasnennia-komitetu-dokument

Комітет сказав «ні»

Одразу означимо, що відповідне звернення Асоціацією було переадресоване профільному Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування3. Розглянуто Ваше звернення щодо утримання спільними зусиллями територіальних громад району у виконавчому апараті районної ради посадової особи, яка відповідала б кваліфікаційним вимогам особи, якій надається право здійснення нотаріальних дій, та повідомляється таке.

3 Далі за текстом — Комітет.

Отже, Комітет у першу чергу у своїй відповіді звернув увагу на ч. 1 та 2 ст. 58 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до яких виконавчий апарат районної ради забезпечує здійснення радою повноважень, наданих їй Конституцією України, цим та іншими законами.

Виконавчий апарат ради здійснює організаційне, правове, інформаційне, аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності ради, її органів, депутатів, сприяє здійсненню відповідною радою взаємодії і зв’язків з територіальними громадами, місцевими органами виконавчої влади, органами та посадовими особами місцевого самоврядування. Виконавчий апарат ради забезпечує виконання заходів з відстеження результативності регуляторних актів, прийнятих відповідною радою, якщо рішенням цієї ради повноваження щодо забезпечення виконання заходів з відстеження результативності цих регуляторних актів не делеговано відповідним місцевим державним адміністраціям.

Таким чином, функція апарату районної ради полягає виключно у забезпеченні діяльності ради, а не надання послуг громадянам, зокрема і нотаріальних. Ураховуючи це, Комітет вказав на неможливість введення до штату апарату районної ради відповідної посадової особи.

У той же час Комітетом було зауважено на тому, що законодавство України передбачає ряд можливостей для територіальних громад, які мають бажання об’єднати зусилля для вирішення питань місцевого значення. Як варіант було наведено Закон України від 17.06.14 р. № 1508-VII «Про співробітництво територіальних громад».

Так, зокрема, пп. 1 та 5 ч. 1 ст. 4 вказаного Закону передбачають дві форми співробітництва, які дозволили б територіальним громадам району вирішити порушене питання, а саме шляхом:

— делегування одному із суб’єктів співробітництва іншими суб’єктами співробітництва виконання одного чи кількох завдань з передачею йому відповідних ресурсів;

— утворення суб’єктами співробітництва спільного органу управління для спільного виконання визначених законом повноважень.

При цьому Комітет уточнив, що відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 12 Закону України 06.09.12 р. № 5203-VI «Про адміністративні послуги» при виконавчому органі міської міста районного значення, селищної, сільської ради можуть утворюватися центри надання адміністративних послуг.

Таким чином, організацію надання адміністративних послуг спільними зусиллями кількох територіальних громад через центр надання адміністративних послуг також може бути здійснено шляхом застосування вищезазначених форм співробітництва.