19.03.2018

Актуальне запитання. Про виплату заробітної плати виконуючому обов’язки старости

Які є нюанси нарахування і виплати заробітної плати особам, на яких покладено виконання обов’язків старости?

У селах, селищах, в яких знаходились ОМС територіальних громад, що об’єднались, обов’язки старости до обрання на перших виборах старости виконує особа, яка здійснювала повноваження сільського, селищного голови відповідної територіальної громади до об’єднання (п. 3 Прикінцевих положень Закону України від 05.02.2015 № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (далі — Закон № 157). Умови оплати праці посадових осіб ОМС та їх виконавчих органів, у тому числі й об’єднаних територіальних громад, визначають додатки 50 – 54 до постанови КМУ від 09.03.2006 № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (далі — постанова № 268) після внесення змін постановами: від 09.12.2015 № 1044 «Деякі питання оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад» (далі — постанова № 1044); від 24.06.2016 № 386 «Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» (далі — постанова № 386); від 24.05.2017 № 353 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі — постанова № 353). Згідно із змінами, внесеними постановою КМУ від 24.06.2016 № 386, посадові оклади керівних працівників і спеціалістів апарату сільських, селищних рад, департаментів, управлінь, відділів, інших виконавчих органів сільських, селищних рад, зокрема, що представляють інтереси ОТГ, визначає відповідний ОМС виходячи з умов оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування та схем посадових окладів згідно з додатками 50 і 51 до постанови № 268. У цій нормі при визначенні розмірів посадових окладів посадових осіб місцевого самоврядування, до яких віднесені і старости, немає згадки про додаток 54 до постанови № 268, яким деякі ради користувались після набуття чинності постановою № 1044. Після усіх внесених змін розміри посадових окладів старост передбачені лише додатком 50 до постанови № 268. Водночас, коли ми говоримо про розмір заробітної плати осіб, на яких покладено в. о. старости, то, вважаємо, треба враховувати рекомендацію постанови № 1044. Зокрема, у п. 2 цієї постанови рекомендовано ОМС зберегти за особами, які здійснювали повноваження сільського, селищного, міського голови відповідної територіальної громади до об’єднання і виконують обов’язки старости до обрання на перших виборах старост, посадовий оклад, надбавки та доплати, які були їм установлені на час переведення на посаду старости. Отже, при покладенні на відповідних осіб в. о. старост до обрання на перших виборах старост за ними рекомендовано зберігати їх посадовий оклад, надбавки та доплати, встановлені їм як сільському, селищному голові, а у визначених Законом України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР випадках — як секретарю відповідної ради. (Посадовий оклад голів і секретарів ОМС, які не є ОТГ, визначає додаток 54 до постанови № 268). Ця норма була введена у 2015 році для того, щоб знівелювати різницю в посадових окладах сільських, селищних голів, повноваження яких припинялись і старост, обв’язки яких на цих голів покладались. До того ж на старост не розповсюджувалась дія певних надбавок, передбачених постановою № 268. Тож у випадку покладання обов’язків йдеться про зміну істотних умов праці. Норми, які регулюють цю процедуру, дозволяють відповідній особі відмовитись від запропонованих нових умов. Підіб’ємо підсумок. Постановою № 353 викладено в новій редакції додатки 48 – 55 до постанови № 268, де посадовий оклад старости зазначено у додатку 50 і він значно вищий, ніж був у 2015 році. Окрім того, скасовано обмеження на встановлення сільським, селищним головам, їх заступникам й іншим керівним працівникам і спеціалістам апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів надбавки за високі досягнення в праці або за виконання особливо важливої роботи. Пунктом 2 постанови № 1044 рекомендовано ОМС зберегти за особами, які здійснювали повноваження сільського, селищного, міського голови відповідної територіальної громади до об’єднання і виконують обов’язки старости до обрання на перших виборах старост, посадовий оклад, надбавки та доплати, які були їм установлені на час переведення на посаду старости. З урахуванням цих норм і можливої суттєвої різниці в посадових окладах старости і «колишнього голови», у разі визначення зарплати в. о. старости, на думку редакції, є два шляхи. Якщо:

— різниця в окладах суттєва, скористатись нормою п. 2 постанови № 1044;

— питання різниці несуттєве — встановити оклад відповідно до додатку 50 постанови № 286.