17.06.2019

Щодо визнання нечинною постанови КМУ від 26.04.2017 № 295 «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»

Апеляційний суд м. Києва визнав нечинною постанову КМУ від 26.04.2017 № 295 «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — постанова № 295). Ознайомитись з рішенням суду: reyestr.court.gov.ua/Review/81727463.

Які наслідки для ОМС?

Інспектори праці на даний момент не зможуть здійснювати інспекційні відвідування. Відповідно до Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон про місцеве самоврядування) виконавчі органи рад здійснюють контроль та накладають штрафи в порядку, встановленому законодавством. Тобто нема порядку — нема контролю.

Чи є незаконними попередньо накладені штрафи?

Суд у своїй постанові не визнав постанову № 295 незаконною, йдеться про визнання її нечинною. Відповідно до ч. 1 ст. 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Відповідно до абзаців 3, 4 п. 10.2 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 № 7 «Про судове рішення в адміністративній справі» скасування акта суб’єкта владних повноважень як способу захисту порушеного права позивача застосовується тоді, коли спірний акт не породжує жодних правових наслідків від моменту його прийняття. Визнання ж акта суб’єкта владних повноважень нечинним означає втрату ним чинності з моменту набрання відповідним судовим рішенням законної сили або з іншого, визначеного судом моменту.

Що робити із вже складеними постановами та протоколами?

Доводити справу до логічного завершення. Тобто розпочаті процедури мають бути завершені. Як зазначав Чезаре Беккаріа: «Один з найдієвіших засобів, які стримують злочини, полягає не в жорстокості покарань, а в його невідворотності».

Які подальші дії Уряду?

Кабінет Міністрів України має право подати касаційну скаргу на рішення апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Але! Подання касаційної скарги не призупиняє виконання рішення. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, тобто з 14 травня 2019 року. І саме з цієї дати постанова № 295 вважається нечинною.

Які подальші дії ОМС?

Перше — це припинення перевірок. Друге — це збір інформації для подальших перевірок. Повноваження у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення передбачені Законом про місцеве самоврядування і не скасовані.

Кому це було потрібно?

Звичайно ж, недобросовісним роботодавцям. Ті, хто не порушує закон, а у випадку контролю ОМС — ті, хто не порушує конституційні права громадян, — не скаржаться на перевірки. Ситуація нагадує виникнення в США «Правила Міранди», коли викрадач і ґвалтівник хотів оскаржити зізнання через те, що йому не зачитали його права.

Які наслідки?

Долучення ОМС до здійснення контролю за додержанням законодавства про працю було революційним кроком у боротьбі із тіньовою зайнятістю. Рівень безробіття та рівень зайнятості фактично «догнали» період до початку війни на Донбасі. Адже саме територіальні громади були найбільш зацікавлені в детінізації.

Що далі?

Чекаємо на рішення Верховного Суду. Але розгляд справи в касаційній інстанції не позбавляє можливості розробити та прийняти новий порядок.

Підготовлено експертами Асоціації міст України