19.07.2021

Щодо повноважень військово-цивільних адміністрацій

Лист-запит від 24.05.2021 № 24.02/21-11

1 Запит було сформовано в рамках Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», який реалізується в Україні ГО DOCCU у партнерстві з Цюріхським педагогічним університетом (Швейцарія) за підтримки Швейцарії, представленої Швейцарським бюро співробітництва в Україні.

Шановний В’ячеславе Андроновичу!

Швейцарсько-український проєкт DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (далі — Проєкт DECIDE), користуючись нагодою, висловлює Вам свою вдячність за партнерство i співпрацю.

Станом на сьогодні у нас виникла невизначена ситуація, яка пов’язана з неоднозначним трактуванням норм законодавства. В зв’язку з цим просимо Вашого сприяння, шановний В’ячеславе Андроновичу, у ïi вирішенні шляхом надання відповідних роз’яснень.

В деяких населених пунктах Луганської та Донецької областей діють військово-цивільні адміністрації, утворення та повноваження яких регламентовані Законом України від 03.02.2015 № 141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації» (далі — Закон).

Вказаним законодавчим актом визначено, що військово-цивільні адміністрацїі — це тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України (у разі ïx утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі проведення антитерористичної операціі) a6o у складі Об’єднаного оперативного штабу Збройних Сил України (у разі ïx утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки i оборони, відсічі i стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях) i призначені для забезпечення дії Конституціі та законів України, забезпечення безпеки i нормалізацїі життедіяльності населення, правопорядку, участі у протидіі актам збройної aгpeciï, диверсійним проявам i терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі відсічі збройної arpecii Російської Федерацїі, зокрема проведення антитерористичної операцїі.

Крім того, уточнюється, що військово-цивільні адміністрації населених пунктів — це тимчасові державні органи, що здійснюють на територіях відповідних територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України, повноваження сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі ïx створення) рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі ïx створення) рад, сільських, селищних, міських голів та інші повноваження, визначені цим Законом.

Законом передбачено, що у разі утворення військово-цивільної адміністрації населених пунктів, повноваження відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі ïx створення) рад, сільських, селищних, міських голів припиняються з дня призначення керівника такої військово-цивільної адміністрації. Повноваження виконавчих органів зазначених рад, ïx апаратів та виконавчих комітетів, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у таких органах та апаратах, припиняються з дня, наступного за днем прийняття рішення зазначеним керівником військово-цивільної адміністрації населених пунктів про можливість цієї військово-цивільної адміністрації здійснювати повноваження, віднесені законом до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Також Законом уточнено, що працівники військово-цивільних адміністрацій населених пунктів (крім військовослужбовців військових формувань, утворених відповідно до Законів України, осіб рядового i начальницького складу правоохоронних органів, які відряджаються до них у встановленому законодавством порядку для виконання завдань в інтересах охорони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, службі в правоохоронних органах без виключення зі списків особового складу), які здійснюють посадові обов’язки, безпосередньо пов’язані з виконанням цими військово-цивільними адміністраціями повноважень органів місцевого самоврядування, є посадовими особами місцевого самоврядування, на яких поширюється дія Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Враховуючи означені вище положення Закону, можна зробити висновок, що військово-цивільні адміністрацїї в повному обсязі забезпечують здійснення повноважень органів місцевого самоврядування, які, в свою чергу, визначені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими законодавчими актами. Зокрема, беручи до уваги, що з призначенням керівника військово-цивільної адміністрацїї місцева рада та голова втрачають свої повноваження, можна говорити про те, що ïx набуває керівник військово-цивільної адміністрації для забезпечення подальшого ïx здійснення в інтересах громадян такого населеного пункту.

Підтвердженням цього можуть слугувати положення ч. 12 ст. 3 Закону, якими регламентовано, що повноваження військово-цивільних адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Зважаючи на це, виникає низка запитань, які потребують додаткових роз’яснень:

1) що мається на увазі під «особливостями, встановленими Законом України «Про військово-цивільні адміністрації» під час здійснення військово-цивільними адміністраціями повноважень органів місцевого самоврядування»;

2) чи вважається, що керівник військово-цивільної адміністрації повноправно та одноособово може приймати рішення з питань, які належать до виключних повноважень місцевих рад та перелік яких наведений у ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

3) чи має право керівник військово-цивільної адміністрацїі приймати рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію тощо юридичних осіб комунальної форми власності, здійснюючи в цій частині повноваження місцевої ради на час відсутності такої (у зв’язку з утворенням військово-цивільної адміністрації);

4) чи має право керівник військово-цивільної адміністрацїі призначати керівників юридичних осіб комунальної форми власності, здійснюючи в цій частині повноваження ради та голови на час ïx відсутності (у зв’язку з утворенням військово-цивільної адміністрації?

3 повагою, Директорка Проєкту DECIDE, Голова ГО «ДОККУ» Протасова Н. Г.

вик. Брусенцова Яна