24.01.2022

Актуальне запитання. Чи може заступник голови ради одночасно бути і начальником відділу?

Чи може заступник голови селищної ради одночасно бути і начальником відділу?

Зазвичай, серед аргументів на захист ідеї об’єднання посад керівники називають наміри зменшення витрат або відсутність кадрів. Залишається з’ясувати, чи є таке «об’єднання» законним. Нагадаю, що кандидатура заступника голови відповідної ради згідно зі ст. 51 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон) є прерогативою голови. Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 26 цього Закону за пропозицією саме голови відбувається затвердження місцевою радою структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів, витрат на їх утримання (виключна компетенція ради). Законом передбачено, що кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету ради затверджується радою за пропозицією голови відповідної ради. Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно голови, заступника (заступників) голови, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Рада затверджує кількісний і персональний склад виконкому.

Інша ситуація щодо начальників відділів. За нормами Закону України від 07.06.2001 № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється:

— на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради шляхом затвердження відповідною радою;

— на посади, керівників відділів, управлінь та інших працівників органів місцевого самоврядування шляхом призначення відповідно сільським, селищним, міським головою на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Отже, щодо посад начальників відділів — ці посади також входять до складу виконавчого комітету відповідної ради, але до них застосовується ІНШИЙ механізм прийняття на службу.

Зверніть увагу — саме призначення, а не обрання. До того ж призначення здійснюється шляхом застосування процедури конкурсу. І якщо брати до уваги вимоги до посадових осіб, то: «на посаду можуть бути призначені особи, які мають відповідну освіту і професійну підготовку, володіють державною мовою відповідно до рівня, визначеного Законом України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», і ключовою тут буде процедура ПРИЗНАЧЕННЯ. Кандидатуру ж заступника голова може «витягти з рукава» і подати на розгляд ради у складі виконавчого комітету.

Ще одна відмінність, яка є не суттєвою з огляду на попередні, але все ж таки існує між посадами — граничний вік перебування на службі в органах місцевого самоврядування становить 65 років. Ці обмеження не поширюються на посадових осіб місцевого самоврядування, які обираються або затверджуються на відповідні посади.

І, нарешті, процедура звільнення, яка впливає на форму трудового договору! Для посад, призначення на які відбувається головою за конкурсом, передбачений, зазвичай, безстроковий трудовий договір. Натомість для посади заступника голови — строковий, бо ця посада перебуває у виконкомі, строк здійснення повноважень якого передбачений законодавчо!

Із зазначеного вище, навіть якщо не розбирати функціонального навантаження посад, зрозуміло, що «об’єднати» посади заступника голови селищної ради і начальника відділу — все ж таки важко.