11.06.2009

Роз’яснення особливостей застосування окремих норм Закону про ПДВ. 14. Особливості визначення сум податкових зобов’язань при виконанні платниками податку робіт та послуг за рахунок коштів, що отримуються з міських бюджетів на виконання програм благоустрою міст

Лист від 18.05.2009 р. № 10191/7/16-1517

14. Особливості визначення сум податкових зобов’язань при виконанні платниками податку робіт та послуг за рахунок коштів, що отримуються з міських бюджетів на виконання програм благоустрою міст

Міські ради на виконання своїх завдань, визначених діючим законодавством, щорічно затверджують бюджетні програми благоустрою міст (перелік заходів, які необхідно виконати, зокрема, послуги з прибирання міста, утримання мереж зовнішнього освітлення, тощо) і передбачають в бюджеті кошти на виконання цих програм (з відповідними статтями видатків). При цьому як міські ради, так і комунальні підприємства та інші виконавці таких заходів кошти, перераховані з міського бюджету на виконання програми благоустрою міста, класифікують як виплату субсидій.

У Роз’ясненні щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженому наказом Державного казначейства України від 04.11.2004 р. № 194 (з урахуванням змін і доповнень), зокрема, зазначено, що під субсидіями розуміють всі невідплатні поточні виплати підприємствам, які не передбачають компенсації у вигляді спеціально обумовлених витрат або товарів і послуг і обмін на проведені платежі, а також видатки, пов’язані з відшкодуванням збитків державних підприємств.

Для цілей оподаткування, програма благоустрою міста є замовленням на виконання певного обсягу робіт та послуг, які кожна міська рада у відповідності до визначених нею потреб планує отримати від їх виконавця, з відповідним розрахунком вартості таких робіт (статті видатків), а фінансування цієї програми вважається оплатою за рахунок коштів місцевого бюджету виконаних підприємствами обсягів робіт чи послуг, обумовлених програмою.

Ураховуючи те, що згідно з підпунктом 3.1.1 пункту 3.1 статті 3 Закону України «Про податок на додану вартість» об’єктом оподаткування податком на додану вартість є операції з поставки товарів та послуг, місце надання яких знаходиться на митній території України,

виконані підприємствами заходи по благоустрою міста в межах затвердженої програми є об’єктом оподаткування податком на додану вартість.

При цьому базою оподаткування, відповідно до статті 4 Закону, є їх вартість, визначена в такій програмі. Датою визначення податкових зобов’язань для товарів (робіт, послуг), які оплачуються за рахунок бюджетних коштів відповідно до підпункту 7.3.5 пункту 7.3 статті 7 Закону є дата надходження таких коштів на рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якому іншому виді.



коментар редакції

При отриманні бюджетних коштів в оплату послуг
не забудьте відобразити зобов’язання з ПДВ

Першопричиною появи цього листа стала помилкова класифікація бюджетних коштів, спрямованих на виконання програм благоустрою міста. У листі, що коментується, ДПАУ сама зазначає, що міські ради, комунальні підприємства та інші виконавці таких програм класифікують грошові кошти, перераховані з міського бюджету,

як виплату субсидій. Така помилка може спричинити заниження об’єкта обкладення ПДВ і, як наслідок, призвести до недоплати податку до бюджету.

Річ у тім, що під субсидіями розуміють усі

безоплатні поточні виплати підприємствам, які не передбачають компенсації у вигляді спеціально обумовлених видатків або товарів та послуг в обмін на проведені платежі (Роз’яснення щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджене наказом Державного казначейства України від 04.11.2004 р. № 194). За економічною класифікацією видатків бюджету їм присвоєно код 1300.

Виходить, що підприємство, яке отримало субсидію, не повинне надавати натомість товари, роботи або послуги. А отже, немає операції з поставки товарів та послуг, то немає і об’єкта обкладення ПДВ, передбаченого п.п. 3.1.1 Закону про ПДВ.

У цій ситуації бюджетні видатки мають інший характер. Їх призначено для

оплати послуг сторонніх організацій з прибирання територій, вивезення сміття, проведення ремонтів тощо. Згідно з економічною класифікацією видатків бюджету їм присвоєно коди 1137, 1139, 1165 або 2133. Тому підприємства, що надають послуги з благоустрою міста, зобов’язані нараховувати зобов’язання з ПДВ виходячи з вартості таких послуг, визначеної в програмі благоустрою міста. Причому виникають такі зобов’язання не за правилом першої події, а за касовим методом, тобто на дату надходження грошових коштів на рахунок платника податків (п.п. 7.3.5 Закону про податок на прибуток).

До речі, головний податковий орган уже звертав на це увагу і раніше в листі ДПАУ від 22.02.2008 р. № 3498/7/16-1517.

 

Марина Ковенко