17.09.2009

Щодо правомірності проставлення факсиміле на направленнях на перевірку платника податків

Лист від 13.08.2009 р. № 17414/7/10-0117/2750

Щодо правомірності проставлення факсиміле на направленнях на перевірку платника податків

Лист Державної податкової адміністрації України від 13.08.2009 р. № 17414/7/10-0117/2750

 

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень і у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Умови допуску посадових осіб органів державної податкової служби до проведення планових та позапланових виїзних перевірок визначаються статтею 112 Закону України від 04.12.90 р. № 509-XII «Про державну податкову службу в Україні» (далі — Закон № 509). Посадові особи органу державної податкової служби вправі приступити до проведення планової або позапланової виїзної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим та іншими законами України, та за умови надання платнику податків під розписку:

— направлення на перевірку, в якому зазначаються дата його видачі, назва органу державної податкової служби, мета, вид (планова або позапланова), підстави, дата початку та дата закінчення перевірки, посади, звання та прізвища посадових осіб органу державної податкової служби, які проводитимуть перевірку.

Направлення на перевірку є дійсним за умови наявності підпису керівника органу державної податкової служби, скріпленого печаткою органу державної податкової служби;

— копії наказу керівника податкового органу про проведення позапланової виїзної перевірки, в якому зазначаються підстави проведення позапланової виїзної перевірки, дата її початку та дата закінчення.

Ненадання цих документів платнику податків або їх надання з порушенням вимог, встановлених частиною першою цієї статті, є підставою для недопущення посадових осіб органу державної податкової служби до проведення планової або позапланової виїзної перевірки.

Відповідно до цивільного законодавства (частина третя статті 207 Цивільного кодексу України) та роз’яснення Міністерства юстиції України від 22.11.2006 р. № Г-21295-19 використання при вчиненні правочинів факсимільного відтворення підпису за допомогою засобів механічного або іншого копіювання, електронно-цифрового підпису або іншого аналога власноручного підпису допускається у випадках, встановлених законом, іншими актами цивільного законодавства, або за письмовою згодою сторін, у якій мають міститися зразки відповідного аналога їхніх власноручних підписів, а норми Закону № 509 не містять положень стосовно права посадових осіб органів державної податкової служби на застосування факсимільного відтворення підпису на документах.

Позицію щодо відсутності права на застосування факсиміле для підпису керівником первинних документів підтримано і Міністерством фінансів України (лист від 03.08.2009 р. № 31-34000-20-16/20991).

Органи державної податкової служби України входять до системи органів виконавчої влади і відповідно до завдань та функцій, визначених Законом № 509, у відносинах з платниками податків реалізують державно-владні повноваження.

Враховуючи вищевикладене,

відтворення підпису керівника органу державної податкової служби шляхом проставлення факсиміле на направленнях на перевірку не допускається*.

* Детальніше про використання факсиміле див. статтю «Факсиміле на первинних документах» («Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 19). —

Прим. ред.

 

Заступник голови Н. Рубан