17.09.2009

Пошта редакції. Висуваємо гарантійні вимоги

Відповідь на запитання

Висуваємо гарантійні вимоги

 

Чи може особа, якій товар було подаровано покупцем, висунути гарантійні вимоги, пов’язані з цим товаром?

(м. Слов’янськ)

 

За загальним правилом споживач у разі виявлення протягом установленого гарантійного строку недоліків товару

має право вимагати пропорційного зменшення ціни, безкоштовного усунення недоліків товару в розумний строк, відшкодування витрат на усунення недоліків товару. А при виявленні істотних недоліків або факту фальсифікації товару споживач може вимагати: розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми; заміни товару на такий самий товар або на аналогічний з числа тих, що є у продавця (виробника) товару. Причому скористатися цим правом може не тільки покупець товару, але й будь-який інший його споживач (зокрема особа, якій товар було подаровано покупцем). Пов’язано це, перш за все, з тим, що споживачем у розумінні Закону № 1023 є фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або яка має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов’язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов’язків найманого працівника.

До речі, висновок про те, що

продавець зобов’язаний задовольнити вимоги споживача незалежно від того, чи є споживач безпосереднім покупцем товару (зрозуміло, за наявності розрахункового документа) було зроблено так само Державним комітетом з питань технічного регулювання та споживчої політики в листі від 14.09.2007 р. № 8229-1-6/16 (див. на с. 46 цього номера).

У той же час, положення деяких підзаконних актів суперечать цьому висновку. Так, згідно з

п. 25 Правил торгівлі на ринках, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства внутрішніх справ України, Державної податкової адміністрації України, Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 26.02.2002 р. № 57/188/84/105 звернутися до продавця з вимогою щодо неякісного товару може тільки одна людина — покупець.

Одразу попередимо, що до цієї норми слід ставитися обережно, адже згідно з

п. 2 розділу V Закону № 1023 інші нормативно-правові акти застосовуються тільки в тій частині, яка не суперечить цьому Закону. А отже, висунути гарантійні вимоги щодо товару, придбаного на ринку в суб’єкта підприємницької діяльності може не тільки його покупець, але й інший споживач, який використовує цей товар (наприклад, особа, якій товар було подаровано).

Виняток становить випадок, коли товар на ринку придбавається у

звичайної фізособи (непідприємця), адже на нього дія Закону № 1023 не поширюється. Висунути претензії з приводу якості товару такому продавцю може тільки його безпосередній покупець.

 

Марина Ковенко, економіст-аналітик