12.12.2013

Пошта редакції. «Happy New Year, контрагенте!..» й облік на додачу

Відповідь на запитання

«Happy New Year, контрагенте!..» й облік на додачу

Підприємство прийняло рішення привітати своїх контрагентів із новорічними святами. Чи можна витрати на листівки і пересилання їх поштою відображати у складі «податкових»

(м. Тернопіль)

Із попередніх публікацій ви вже знаєте, що ключове запитання щодо «проблемних» витрат — чи пов’язані вони із господарською діяльністю.

Для початку наведемо думку податкових органів, яку вони висловлювали ще в «докодексні» часи. На їхню думку, витрати, пов’язані з придбанням вітальних листівок, не належать до витрат, пов’язаних зі здійсненням господарської діяльності (див. «Вісник податкової служби України», 2009, № 30, с. 29).

Не погодимося із таким підходом, виходячи із тієї ж логіки, яку ми раніше застосовували до витрат із прикрашання офісів. На нашу думку, вітаючи контрагентів зі святами, платник ставить за мету встановити з ними більш міцні та довготривалі партнерські стосунки. А ці стосунки, у свою чергу, покликані забезпечувати у майбутньому плідну співпрацю і зазвичай спрямовані на збільшення доходу, що прямо пов’язано із господарською діяльністю підприємства.

Тому, на нашу думку, платник має право на витрати із придбання вітальних листівок і послуг поштового зв’язку. Наявне у вітчизняній судовій практиці також і позитивне судове рішення. У ньому суд визнав правомірними витрати на виготовлення вітальних листівок, приклеєних на реалізовану покупцям продукцію (див. постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 18.04.2011 р. у справі № 2а-8849/10/0670).

В обліку такі витрати, на нашу думку, слід уключати до складу витрат на збут і рекламу (п.п. 140.1.5, п.п. «г» п.п. 138.10.3 ПКУ), оскільки вони спрямовані на просування підприємства і створення його позитивного іміджу. А ось витрати на послуги поштового зв’язку відображатимуться у складі адміністративних витрат (п.п. «г» п.п. 138.10.2 ПКУ).

Для більшої упевненості у цьому рекомендуємо закріпити мету, з якою підприємство вітає контрагентів, а також вказати осіб, відповідальних за новорічні привітання у спеціальному наказі керівника підприємства. А ми наведемо приклад того, як у бухгалтерському і податковому обліку відображаються витрати на виготовлення вітальних листівок контрагентам.

 

Приклад. Підприємство вирішило привітати контрагентів із новорічними святами. Для цього воно придбало листівок на суму 720 грн. (у тому числі ПДВ — 120 грн.). За послуги поштового зв’язку із пересилання листівок сплачено 216 грн.

Облік витрат на привітання контрагентів

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

1

2

3

4

5

6

7

1

Оприбутковано придбані листівки

209

631

600

2

Відображено податковий кредит за оприбуткованими листівками

641/ПДВ

631

120*

3

Сплачено за листівки постачальнику

631

311

720

4

Сплачено за послуги поштового зв’язку

377

311

216

5

Списано листівки, надіслані контрагентам

93

209

600

600*

6

Списано на витрати вартість послуг поштового зв’язку

92

377

216

216**

* У разі, якщо підприємство наполягає, що ці витрати пов’язані з господарською діяльністю як витрати на рекламу і збут (п.п. 140.1.5, п.п. 138.10.3 ПКУ). ** Якщо підприємство наполягає на «господарськості» операції, витрати на послуги поштового зв’язку відносяться до складу адміністративних (п.п. «г» п.п. 138.1.0.2 ПКУ).

 

Тож вітайте своїх партнерів зі святами!

Максим Нестеренко, податковий експерт