08.09.2014

Підприємство ліквідоване: чи потрібно знищити ЕЦП?

Наше підприємство ліквідовується. При цьому для подання звітності ми використовували ЕЦП. Підкажіть, чи потрібно нам тепер із ним щось робити?

Електронний цифровий підпис (далі — ЕЦП) сьогодні використовують майже всі. Тим більше, що для багатьох це обов’язково: зокрема, для ПДВшників (п. 201.15 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, далі — ПКУ), великих і середніх підприємств (п. 49.4 ПКУ) тощо. Що з ним робити після того, як юрособу ліквідовано?

Перш ніж відповісти на це запитання, пригадаємо, що електронний підпис — це обов’язковий реквізит будь-якого електронного документа (ст. 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 р. № 851-IV). Одним із видів такого підпису саме й є ЕЦП.

Накладають його за допомогою особистого ключа (доступний тільки підписувачу), а перевіряють за допомогою відкритого ключа (доступний суб’єктам відносин у сфері ЕЦП, у тому числі, податківцям та іншим держорганам, з якими здійснюється обмін електронними документами). При цьому ЕЦП прирівнюється до власноручного підпису/печатки, але лише за умови, що (ст. 3 Закону України «Про електронний цифровий підпис» від 22.05.2003 р. № 852-IV, далі - Закон № 852):

1) ЕЦП підтверджено з використанням посиленого сертифіката ключа за допомогою надійних засобів цифрового підпису;

2) під час перевірки використовувався посилений сертифікат ключа, чинний на момент накладення ЕЦП;

3) особистий ключ підписувача відповідає ключу, зазначеному в сертифікаті.

Як бачите, за загальним правилом, застосовувати посилені сертифікати відкритих ключів при використанні ЕЦП обов’язково. До речі, саме вони, як правило, і становлять предмет відповідних договорів із центрами сертифікації ключів.

У зв’язку з цим, майте на увазі: припинення юрособи — власника ключа є підставою /font>для негайного скасування посиленого сертифіката ключа (ст. 13 Закону № 852). Після цього використовувати ЕЦП буде неможливо. При цьому зверніть увагу: з цією метою вам варто повідомити центр сертифікації ключів, з яким ви уклали відповідний договір (тим більше, що подібний обов’язок може містити і сам договір). Жодних інших дій вам здійснювати не потрібно.

І ще одне: для накладення ЕЦП, як правило, використовують так звані надійні засоби ЕЦП. Ними найчастіше є CD-диски або Flash-накопичувачі. Що з ними робити? За загальним правилом у договорах прописують, що такі об’єкти безоплатно передаються клієнту. Як вчинити з ними після розірвання договору, справа суто ваша. Але, щоб уникнути непорозумінь, диски краще знищувати, а Flash-накопичувачі — знищувати або форматувати.