10.08.2015

Ремонт резидента: «Свій до свого по своє!»

Одне українське підприємство ремонтує тепловоз іншого українського підприємства, що застряг у Криму. Обидва — платники ПДВ. Які будуть ПДВ-наслідки?

ПДВ у Криму

На жаль, ваша ситуація не абсолютно очевидна… ☹ Дивіться, в чому тут заковика.

Перше. Узагалі-то, ремонт тепловоза — це роботи, а не послуги, але говорити ми будемо про ПДВ-обкладення послуг: адже для ПДВ-цілей п.п. 14.1.185 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ) поставив між цими поняттями знак «дорівнює».

Друге. Згідно з п.п. «б» п. 185.1 ПКУ об’єктом обкладення ПДВ є операції платника з постачання послуг — увага! —

місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу

Третє. Згідно з п.п. «г» п.п. 186.2.1 ПКУ місцем постачання конкретно «послуг з виконання ремонтних робіт, пов’язаних з рухомим майном» визначено фактичне місце постачання таких послуг/робіт. А ваш (нерухомий у зв’язку з поломкою ☹) тепловоз згідно з ч. 2 ст. 181 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV якраз рухомим майном і є: як «річ, яку можна вільно переміщати у просторі». Нехай і «зі штовхача»… ☺

Останнє. Таким чином, щоб визначитися, чи обкладати таке постачання ПДВ за ставкою 20 % чи не обкладати його взагалі (вважаючи «необ’єктним»), потрібно однозначно відповісти на одне-єдине запитання: чи вважається Крим митною територією України?

На жаль, очевидно, що цього сьогодні не розуміє й сама ДФСУ… ☹

Судіть самі. З одного боку, у п. 2.1 листа ДФСУ від 03.12.2014 р. № 13311/7/99-99-19-03-02-17 стверджується: «територія вільної митної зони, створеної в межах СЕЗ «Крим», вважається такою, що перебуває за межами митної території України». Це ж зазначається і в консультації з підкатегорії 101.04 БЗ. Якщо вірити зазначеним висновкам, то ваше постачання обкладати ПДВ не треба — як «необ’єктне».

З іншого боку, у листі ДФСУ від 09.04.2015 р. № 7556/6/99-99-19-03-02-15 (який прямо стосується операцій постачання послуг (!) з автоперевезення вантажів) стверджується інше: «тимчасово окупована територія України (АР Крим і місто Севастополь) є невід’ємною частиною території України». Зрозуміло, і ці міркування продубльовано в консультації з підкатегорії 101.29.06 БЗ. І якщо повірити висновку цього листа та консультації, то ваше постачання треба обкласти ПДВ за ставкою 20 %.

Вимушено вникаючи в аргументацію цих суперечливих між собою висновків податківців, ми бачимо, що «позамежність» території Криму обґрунтовується п. 2 ст. 9 Митного кодексу України від 13.03.2012 р. № 4495-VI (далі — МКУ). Навпаки: «невід’ємність» території Криму обґрунтовується п. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян і правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 р. № 1207-VII (далі — Закон № 1207).

Порівнюючи правову «спроможність» цих аргументів, ми бачимо, що, по-перше, на користь пріоритетності Закону № 1207 свідчить як його «спеціальність», так і пізніша дата прийняття. По-друге, застосовність у цій ситуації норми п. 2 ст. 9 МКУ компрометує таку обставину: очевидно, податківці дочитали, що текст цієї норми починається словами: «Для цілей застосування положень розділів V і IX цього Кодексу (МКУ. — Прим. авт.)…», — а зазначені розділи стосуються відповідно видів митних режимів і митних платежів, тобто тільки товарів, але не послуг!

Тому ми змушені порекомендувати вам на вартість ремонту нарахувати ПДВ 20 %, скласти та зареєструвати в ЄРПН традиційну податкову накладну.