17.12.2015

Сайт для інтернет-магазину: утримання та просування

Створити сайт для інтернет-магазину — це тільки півділа. Від сайта, що не має постійного підключення до Інтернету, а також своєї індивідуальної адреси в ньому, — мало користі. Такий сайт можна порівняти з магазином на невідомому незаселеному острові. Для того щоб про такий магазин хтось дізнався, необхідно визначити його координати, за цими координатами організувати курсування корабля або рейс літака, переконати потенційних покупців, що саме там, у магазині на незаселеному острові, чекає їх те, про що вони давно мріяли. Завдання непросте, правда? Подібне завдання стоїть і перед інтернет-магазином, що тільки-но створив свій сайт...

Специфічні витрати, які необхідно буде нести інтернет-магазину на утримання і просування свого сайта, мають відповідні специфічні назви: домен, хостинг, колокація, SEO-просування. Бухгалтер, побачивши «таке» в документі, часто не розуміє, що з «цим» робити. Відповіді маркетолога/програміста/керівника не завжди проливають світло.

Але чи такі вже специфічні ці витрати? Давайте розбиратися.

Витрати на реєстрацію домена

Спершу відповімо на запитання: «Що таке домен?»

Визначення цьому поняттю знаходимо у ст. 1 Закону № 1280, згідно з якою

домен — частина ієрархічного адресного простору мережі Інтернет, що має унікальну назву, яка її ідентифікує

Інакше кажучи, домен — це унікальне ім’я частини простору в мережі Інтернет, в якій розміщено сайт. Присвоюється таке ім’я реєстратором.

До реєстрації домена сайт інтернет-магазину не може бути використаний за призначенням. Такий характер витрат на реєстрацію домена дає підстави включити їх до первісної вартості сайта*. Детальніше про облік витрат на реєстрацію домена див. статтю на с. 22

* Якщо сайт визнається нематеріальним активом. Якщо ж сайт не визнано нематеріальним активом (наприклад, якщо інтернет-магазин орендує сайт), витрати на реєстрацію домена поетапно списуються на збутові витрати через рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів».

Зазначимо, що при реєстрації домена інтернет-магазин не купує його, а отримує тільки ексклюзивне право його використання протягом певного часу. До закінчення такого строку право користування доменом необхідно продовжити. Витрати на продовження домена слід поетапно списувати на збутові витрати через рахунок 39 (оскільки подовжується домен зазвичай на тривалий строк, що приводить до необхідності відображати в обліку витрати майбутніх періодів).

Якщо продовження не здійснене, домен блокується, але деякий час він доступний для відновлення первинним реєстратором. Якщо протягом установленого строку домен не відновлений, його видаляють. У такому разі його можна зареєструвати заново, але зробити це зможе не тільки суб’єкт, який здійснив первинну реєстрацію, а й будь-який бажаючий**. Тому для інтернет-магазину дуже важливо не забувати про продовження і своєчасно, до закінчення строку, здійснювати оплату реєстратору.

Витрати на продовження домена не приводять до виникнення різниць між бухгалтерським фінансовим результатом та об’єктом обкладення податком на прибуток. Інтернет-магазин — платник ПДВ має право на податковий кредит за витратами на продовження домена на загальних підставах згідно зі ст. 198 ПКУ.

** Домен у зоні.UA можна зареєструвати тільки за наявності зареєстрованої торгової марки. Домени в інших зонах (наприклад, com.ua, net, net.ua) можна зареєструвати і без торгової марки.

Розглянемо на прикладі порядок відображення в обліку інтернет-магазину — платника ПДВ послуг з продовження домена, придбаних у реєстратора — платника ПДВ***.

*** Питання правомірності застосування пільги з ПДВ при постачанні програмної продукції в цій статті не розглядається.

Таблиця 1. Продовження домена

№ з/п

Операція

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Здійснено передоплату за продовження домена на рік

371

311

1500

2

Відображено суму ПДВ

644/1

644

300

3

Отримано податкову накладну

641

644/1

300

4

Отримано акт від реєстратора про продовження домена на рік

39

631

1200

5

Відображено суму ПДВ

644

631

300

6

Віднесено витрати на продовження домена до витрат періоду (на кінець місяця)

93

39

100

Хостинг і колокація

Для того щоб розібратися з цими поняттями, перш за все необхідно розуміти, що сайт інтернет-магазину, як і будь-який інший сайт, є сукупністю файлів, які повинні десь зберігатися. Зберігаються такі файли, найчастіше, на сервері. Ось від того, на чиєму сервері зберігаються ці файли, і залежатиме, якою саме послугою користується інтернет-магазин: послугою хостингу чи послугою колокації.

Отже,

хостинг це послуга з фізичного розміщення сайта на сервері постачальника послуг, що знаходиться в його приміщенні і має постійне підключення до Інтернету

Колокація — це також послуга з розміщення сайта на сервері, що знаходиться у приміщенні постачальника послуг і має постійне підключення до Інтернету. Її відмінність від хостингу полягає тільки в тому, що розміщується сайт на власному сервері інтернет-магазину.

Як ми вже зрозуміли, хостинг і колокація — це послуги, які слугують одній меті. Тому в одного інтернет-магазину може бути тільки один з договорів: або договір про надання послуг хостингу, або договір про надання послуг колокації.

Водночас можливий варіант, коли у інтернет-магазину відсутні обидва ці договори. Оскільки сайт може працювати, знаходячись на сервері підприємства і в його приміщенні. Інша справа, що підприємству набагато простіше заплатити за послугу хостингу/колокації, ніж самостійно забезпечувати наявність дискового простору для зберігання всіх файлів, безперебійний Інтернет і безперебійне живлення комп’ютера, тому на практиці такий варіант зустрічається досить рідко.

Яке ж місце визначено послугам хостингу/колокації в обліку інтернет-магазину?

Основна мета цих послуг — забезпечення цілодобового доступу відвідувачів до сайта, а отже, завдяки цим послугам сайт підтримується в робочому стані. Водночас витрати на хостинг/колокацію безпосередньо пов’язані зі збутом товарів/послуг, а тому для інтернет-магазину — це витрати періоду, які обліковуються на рахунку 93 «Витрати на збут».

Такі витрати в повному обсязі обліковуються при визначенні об’єкта обкладення податком на прибуток. Інтернет-магазин — платник ПДВ має право на податковий кредит за такими послугами на загальних підставах згідно зі ст. 198 ПКУ.

Існує практика включення витрат на хостинг/колокацію до первісної вартості сайта. Варто зазначити: податківці таку практику підтримують. Так, згідно з роз’ясненням, яке містить БЗ в категорії 102.06.02, витрати на реєстрацію доменного імені і хостинг слід відносити до групи 6 нематеріальних активів і здійснювати амортизацію таких витрат відповідно до норм п. 138.3 ПКУ. Вважаємо таку позицію неправомірною. Адже витрати на хостинг не збільшують можливості, строк використання, а також первісно очікувані вигоди від використання сайта, вони спрямовані тільки на підтримку його в робочому стані, тому згідно з п. 18 П(С)БО 8 їх місце — у витратах періоду.

Розглянемо на прикладі відображення в обліку витрат на хостинг/колокацію, придбаних у підприємства — платника ПДВ.

Таблиця 2. Витрати на хостинг/колокацію в обліку інтернет-магазину

№ з/п

Операція

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Здійснено передоплату за послуги хостингу/колокації

371

311

2400

2

Відображено суму ПДВ

644/1

644

400

3

Отримано податкову накладну

641

644/1

400

4

Отримано акт від постачальника послуг

93

631

2000

5

Відображено суму ПДВ

644

631

400

6

Здійснено взаємозалік заборгованостей

631

371

2400

Просування сайта

Після того як отримано доменне ім’я і до сайта інтернет-магазину забезпечено цілодобовий доступ, саме час зайнятися його просуванням.

Просування сайта — це комплекс заходів із забезпечення відвідуваності сайта цільовими відвідувачами

Існує два основні способи просування сайта:

1) пошукова оптимізація (SEO);

2) інтернет-реклама.

Пошукова оптимізація (SEO) є одним з найважливіших етапів просування сайта. Вона є комплексом заходів щодо підвищення позиції сайта в пошукових системах. Інтернет-магазин може займатися пошуковою оптимізацією самостійно або залучати сторонні організації.

Досить часто первинні SEO-роботи проводяться ще при створенні сайта і тому входять до його первісної вартості.

Витрати на SEO, понесені інтернет-магазином надалі, спрямовані на популяризацію сайта з метою отримання раніше запланованих від його використання економічних вигод. Такий характер витрат на SEO дозволяє віднести їх на збутові витрати періоду (рахунок 93).

Розглянемо на прикладі відображення витрат на оптимізацію сайта в обліку інтернет-магазину.

Таблиця 3. SEO в обліку інтернет-магазину

№ з/п

Операція

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Відображено витрати на придбання сайта

154

631

30000

2

Введено сайт в господарський оборот

125

154

30000

3

Отримано акт виконаних SEO-робіт від сторонньої організації

93

631

4000

4

Нараховано заробітну плату співробітнику, зайнятому SEO

93

661

3000

5

Нараховано ЄСВ на заробітну плату такого співробітника

93

651

1101

Витрати на SEO, що включаються до первісної вартості сайта, можуть призвести до виникнення різниць при нарахуванні амортизації необоротних активів, якщо бухгалтерський строк амортизації не потрапляє в межі, установлені п.п. 138.3.4 ПКУ. При цьому варто врахувати: на думку податківців, сайт належить до групи 6 нематеріальних активів. Строк дії права користування таким активом визначається відповідно до правовстановлюючого документа. І тільки якщо у такому документі цей строк не визначений, слід ураховувати обмеження, установлені абз. 2 п.п. 138.3.4 ПКУ.

Витрати на оптимізацію, що включаються до збутових витрат періоду, в повному обсязі враховуються при визначенні об’єкта обкладення податком на прибуток.

Інтернет-магазин — платник ПДВ має право на податковий кредит за SEO-послугами на загальних підставах згідно зі ст. 198 ПКУ.

Інтернет-реклама. Як і будь-якому магазину (на незаселеному острові чи ні ☺), інтернет-магазину потрібна реклама. Причому рекламувати інтернет-магазин можна і за допомогою звичайної реклами. Але більш поширеною є саме реклама через Інтернет, оскільки вона має переваги над рекламою звичайною:

По-перше, інтернет-реклама зазвичай має посилання на сам сайт, що дозволяє відвідувачу, який зацікавився, невідкладно скористатися пропозицією.

По-друге, легко відстежується реакція споживачів на кожну конкретну рекламу, а тому зрозумілий її ефект.

Витрати на інтернет-рекламу включаються до збутових витрат періоду (списуються на рахунок 93 в періоді надання акта наданих рекламних послуг).

Актуальним залишається традиційне питання про підтвердження «господарності» витрат на рекламу. І хоча для визначення податку на прибуток і віднесення рекламних сум ПДВ до податкового кредиту це зараз неважливо, доводити «господарність» доведеться, щоб уникнути необхідності нараховувати ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ.

Якими ж документами можна підтвердити витрати на інтернет-рекламу?

У принципі, для того щоб підтвердити господарське призначення витрат на інтернет-рекламу, достатньо, щоб акт наданих послуг містив деталізований опис наданої послуги. Але зайвими не будуть «принт-скрини» екрану із зображенням реклами, звіти, що розшифровують ключові слова, тексти, статистику показів та здійснених кліків.

висновки

  • До реєстрації домена сайт інтернет-магазину не може бути використаний за призначенням, а тому є підстави включити витрати на реєстрацію домена до первісної вартості сайта.

  • Витрати на продовження домена, а також на його реєстрацію, якщо сайт не визнаний НМА, поетапно списуються на збутові витрати через рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів».

  • Послуги хостингу і колокації забезпечують робочий стан сайта, а тому включаються до витрат на збут періоду, в якому надано акт.

  • Витрати на SEO направлені напопуляризацію сайта, тому визнаються збутовими витратами періоду.

  • Витрати на інтернет-рекламу включаються до витрат на збут.