21.09.2015

Активна громадська позиція — запорука успішних реформ

Друзі, ми, як ніхто інший, розуміємо ситуацію, в якій сьогодні опинився практично кожен бухгалтер. Мало того, що доводиться пропускати через себе масу нової і, чого вже таїти, недосконалої «нормативки», так ще й чиновники підкидають дров у вогонь. Їх особливим підходом до прочитання норм законодавства вже нікого не здивуєш, але це півбіди. Гірше інше — як виявилось, деколи вони самі не готові застосовувати їх на практиці. Як тут не втратити голову?

Вихід один — знайти з держорганами спільний знаменник. Саме тому ми ведемо з ними (перш за все, з податківцями) активний діалог, причому на всіх рівнях. Один з таких рівнів — Громадська рада при ДФСУ. Так от: 08.09.2015 р. цей орган проводив спільне засідання Комітету з питань податкової політики, на якому розглядалися проблеми СЕА з ПДВ, злиття рахунків з податку на прибуток і авансових внесків, а також чергової податкової реформи. За його підсумками Комітет виніс рішення, що було направлене, у тому числі, й до ДФСУ. З декількома його тезами ми пропонуємо ознайомитися й вам.

1. Надати пояснення щодо порушення строків зарахування «мінуса» із ряд. 24 і 31 ПДВ-декларації за червень до реєстраційного ліміту (п. 34 підрозд. 2 розд. ХХ Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, далі — ПКУ). Це відома проблема, причому, як показала практика, комусь таку суму все ж таки додали (хоч і з запізненням), а хтось усе ще чекає. Очевидне пряме порушення чиновниками вимог ПКУ.

2. Припинити практику блокування реєстрації ПН і подання ПДВ-звітності. Пояснимо: йдеться про практику присвоєння податківцями «9-го стану», що призводить до неможливості реєстрації ПН, подання ПДВ-звітності та інших проблем. Але тут зауважимо, що сам по собі «9-й стан» не повинен призводити до подібних наслідків — принаймні, законодавством такого не передбачено. Інша справа, що податківці наполягають на зворотному — ось саме з цією позицією і потрібно боротися. Нагадаємо, що про цю проблему і способи її вирішення ви могли дізнатися у «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 46, с. 4.

3. Припинити практику автоматичного нарахування в інтегрованій картці платника штрафів і пені за несвоєчасну реєстрацію ПН і несвоєчасне списання коштів з ПДВ-рахунка до бюджету. Нагадаємо, що ПКУ забороняє накладати такі штрафи*. Водночас через недоробки у програмному забезпеченні ДФСУ траплялося, що вони все ж таки відображалися в базах даних податківців. Сплачувати їх у такому разі не потрібно, але складнощі це в деяких випадках створює: зокрема, подібні платники можуть відображатися на сайті ДФСУ як боржники, що, у свою чергу, не додає впевненості їх контрагентам.

* У частині ПН це послаблення поширюється на ПН, складені до 01.10.2015 р.

4. Надіслати до Мінекономіки запит про проведення економічного аналізу впливу роботи ПДВ-рахунків на відвернення оборотних коштів і стан економіки в цілому.

5. Провести службове розслідування щодо фактів порушення роботи СЕА.

Як підсумок: колеги, проявляйте більшу активність в обговоренні податкових питань і проблем — як зазначених вище, так і інших. Причому використовуйте для цього всі можливі інформаційні джерела. Адже, зрештою, ці пропозиції/зауваження виносяться на обговорення з чиновниками і реально впливають на зміст майбутніх нормативно-правових актів.