29.02.2016

Строки подання декларації для анульованих платників ПДВ

Суб’єкту господарювання анулювали реєстрацію платником ПДВ посеред місяця. В які строки він має подати декларацію за останній період?

Нагадаємо, що у разі анулювання реєстрації особи як платника ПДВ останнім звітним (податковим) періодом є період, який: (1) розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та (2) закінчується днем анулювання реєстрації ( п. 184.6 ПКУ).

Для платників ПДВ звітним (податковим) періодом є один календарний місяць, а у випадках, окремо визначених ПКУ, календарний квартал ( п. 202.1 ПКУ).

У першому (загальному) випадку платники подають декларацію з ПДВ протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця ( п.п. 49.18.1 ПКУ). Що ж до квартальників, то вони подають декларацію протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу ( п.п. 49.18.2 ПКУ).

Жодних винятків із цього правила для тих випадків, коли платнику анулювали ПДВ-реєстрацію, ПКУ не передбачено. Тож

граничні строки для подання останньої декларації ПДВ-анульованого суб’єкта господарювання збігаються із загальновстановленими

Хіба що у новій декларації таким платникам треба робити відмітку у спеціальному полі, що вони звітують за останній ПДВ-період ( п. 1 розд. ІІ Порядку № 21*).Податківці наголошують: якщо ПДВ-анульований не вкладеться у ці загальні строки — пізніше в нього декларацію просто не приймуть. Податківці в такому випадку самостійно нарахують екс-платнику ПДВ-зобов’язання (згідно з п.п. 54.3.1 ПКУ) та ще й накладуть на нього штрафні санкції, які передбачено пп. 120.1, 123.1 ПКУ. Про це свідчить консультація із БЗ, підкатегорія 101.01.05.

* Порядок заповнення та подання податкової звітності з ПДВ, затверджений наказом Мінфіну від 28.01.2016 р. № 21.

Інколи у ПДВ-анульованих суб’єктів господарювання виникає запитання: а чи можуть вони після дати ПДВ-розреєстрації виправити помилки в деклараціях з ПДВ за попередні періоди?

Раніше податківці допускали таку можливість — у формі уточнюючого розрахунку як додатка до декларації (див. консультацію із БЗ, підкатегорія 101.28, наразі втратила чинність).

Одначе

наразі виправити помилки можна лише через уточнюючий розрахунок у формі самостійного документа

Про це свідчить його нова форма, затверджена Порядком № 21. Тому серед нині чинних консультацій у БЗ, підкатегорія 101.01.05, є така, яка не дозволяє подавати уточнюючий розрахунок після ПДВ-розреєстрації.

Слід зауважити, що в 2014 році у судовій практиці були позитивні для платників рішення, які дозволяли після ПДВ-розреєстрації подавати навіть уточнюючий розрахунок як самостійний документ (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 72, с. 31). Зустрічалися вони і в 2015 році (див., наприклад, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 18.06.2015 р. у справі № 11745/14**). Хоча поряд з ними з’являлися також і негативні рішення (див., наприклад, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.01.2015 р. у справі № 9104/2550/12***). Однак наразі змагатися за таке право можуть хіба що дуже сміливі платники.

** Див.: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/45710898.

*** Див.: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/42557942.