27.06.2016

Покупець помилково відхилив ПН: що з ПК?

Бухгалтер підприємства помилково відхилив ПН, прислану на узгодження продавцем. Проте продавець зареєстрував цю ПН в ЄРПН. Чи може покупець включити ПДВ за такою ПН у ПК?

Так, можна. Якщо, звісно, її склав ваш продавець — платник ПДВ. А інших підстав вважати її недійсною Порядок заповнення ПН, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. № 1307, не передбачає. Дивіться, чому можна.

З боку покупця: п. 198.6 ПКУ забороняє відносити до ПК суми ПДВ, не підтверджені ПН, зареєстрованими в ЄРПН. Причому абзац другий п. 201.10 ПКУ досить категоричний:

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту

Те ж саме стверджує абзац третій п. 198.6 ПКУ щодо ПН, отриманої покупцем з ЄРПН.

З боку продавця: п. 201.1 та абзац перший п. 201.10 ПКУ практично в унісон наказують скласти і зареєструвати в ЄРПН відповідну ПН. А остання з цих норм — ще й надати таку ПН покупцеві на його вимогу.

Як бачите, у покупця є два варіанти дістати ПН: (1) з ЄРПН, направивши туди запит, і (2) безпосередньо від постачальника (на вимогу). Але очевидно, що «еталонною» ПН вважається саме той її варіант, який зареєстрований в ЄРПН. Чому «варіант»?

Та тому, що гарантій ідентичності (1) і (2) немає, оскільки, в принципі, постачальник може відправити до ЄРПН і покупцеві варіанти ПН, що відрізняються. Наприклад, помилково...

Може, для когось усе ще «совість — кращий контролер», але для ПН кращий контролер — це бухгалтер покупця! Ось уже хто перевірить в такій ПН кожну крапку — адже його совість болить за ПК!

При цьому законодавство не передбачає обов’язку постачальника погоджувати з покупцем складену на того ПН, щоб перевірити її правильність до направлення її на реєстрацію в ЄРПН і самому покупцеві. Склав, відправив ПН до ЄРПН на реєстрацію, отримав квитанцію згідно з абзацом четвертим п. 201.10 ПКУ (а якщо покупець вимагає, то і йому направив) — і давай, до побачення!.. Коли що не так — нехай покупець плаче (скаржиться)... ☹

Але відповідні бухгалтерські інструменти обміну ПН надають можливість діяти так:

1) постачальник складає ПН і направляє її на узгодження покупцеві;

2) покупець перевіряє таку ПН і якщо там усе ОК — погоджує її, а якщо знайшов помилки — відхиляє і вказує постачальнику на те, що потрібно виправити;

3) отримавши повідомлення про узгодження ПН, постачальник направляє її на реєстрацію в ЄРПН, або спершу виправляє помилки, а потім направляє її на реєстрацію в ЄРПН, і вже в останню чергу виправлений варіант — покупцю (у якого цей варіант автоматично замінює первинний — помилковий).

Повертаючись до вашого запитання: очевидно, ваш постачальник, отримавши інформацію про відхилення вами ПН без конкретних зауважень, подумав, мовляв, «Галя балувана» ☺, та й зареєстрував цю ПН в ЄРПН.

Коротше, якщо наявна в ЄРПН зареєстрована ПН вас влаштовує — сміливо беріть її в ПК, якщо ж там є істотні помилки — звертайтеся до постачальника з проханням скласти РК до неї (там є свої нюанси реєстрації, але, думається, вони вам добре знайомі). Детальніше про виправлення ПН див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 48.