23.05.2016

Капітальний трансферт непідПДВшний (але обережніше з призначенням!)

Комунальне підприємство отримало бюджетний трансферт за КЕКВ 3210 на придбання трактора. Чи потрібно нарахувати ПДВ на цю суму?

Узагалі-то така операція ПДВ не обкладається. Але фіскали вимагають дотримувати певні умови. Оскільки йдеться: а) про бюджетні гроші і б) їх можливе оподаткування, то тут нам доведеться рівнятися на двох «командирів» — Держфінінспекцію (і бюджетне законодавство) та ДФСУ (і ПКУ, а конкретніше, на роз’яснення податківців ☹). До речі, оскільки останні спираються на Інструкцію щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджену наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333 (далі — Інструкція № 333), то й ми туди ж.

Так-от, зверніть увагу, що згідно з п.п. 3.2.1 Інструкції № 333 вас можуть стосуватися такі варіанти отримання коштів за кодом економічної класифікації видатків (скорочено — КЕКВ) 3210 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)»:

1) капітальні трансферти одержувачам (тобто всі капітальні видатки одержувачів);

2) внески до статутних капіталів суб’єктів господарювання.

При цьому код 3210 згідно з п. 1.5 Інструкції № 333 віднесено саме до капітальних видатків, а у відповідному визначенні останніх (п. 1.6) прямо визначено їх цільову спрямованість, зокрема «на придбання основного капіталу (обладнання та предметів довгострокового користування), необоротних активів» — тобто і вашого трактора у тому числі ☺. І, до речі, там же зазначено, що

капітальними трансфертами вважаються невідплатні, безповоротні платежі, що мають разовий та нерегулярний характер, і такі кошти мають цільове призначення

Це важливо.

Щоб двічі не вставати, приділимо тут же декілька рядків близькому по суті, але іншому за призначенням виду бюджетних трансфертів — поточним трансфертам (вам це може стати в нагоді, адже не виключено, що вашому комунальному підприємству можуть перепасти і такі кошти, а нам це потрібно для подальшого викладу). Згідно з п.п. 2.4.1 Інструкції № 333 вас можуть торкнутися такі варіанти отримання бюджетних коштів у межах поточних видатків бюджетів за КЕКВ 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)»:

— субсидії підприємствам (установам, організаціям), поточні видатки отримувачів бюджетних коштів;

— субсидії на покриття збитків підприємств, фінансову підтримку підприємств на безповоротній основі, а також інші субсидії;

— відшкодування відсотків за користування кредитами;

— поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям).

При цьому код 2610 згідно з п. 1.5 Інструкції № 333 віднесено до поточних видатків, а у визначенні таких (п. 1.6) згадується їх спрямованість на виконання бюджетних програм. Водночас у субсидій у п. 1.6 Інструкції № 333 є своє визначення, це зокрема: усі невідплатні поточні виплати підприємствам, що не передбачають компенсації у вигляді спеціально обумовлених виплат або товарів і послуг в обмін на проведені платежі. Ці термінологічні тонкощі довкола «що не передбачають компенсації» узагалі-то можуть зіграти з вами злий жарт, але про це дещо пізніше.

А тепер звернемося до опусів податківців.

Заспокоїмо вас: їх позиція, викладена у свіжій консультації 101.02 БЗ, — як учення Маркса — всесильна тому, що правильна. ☺ Її аргументи «на раз-два»: щодо внутрішньоукраїнських операцій, то згідно з п. 185.1 ПКУ об’єктом ПДВ є постачання (це раз), а до бази оподаткування постачання згідно з абзацами п’ятим і шостим п. 188.1 ПКУ включається тільки вартість поставлених товарів/послуг, а також суми коштів і вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються постачальнику покупцем безпосередньо або через третю особу — увага! — у зв’язку з компенсацією вартості товарів/послуг, що поставляються (це два). Висновок:

оскільки капітальний трансферт за кодом 3210 не передбачає ані постачання, ані компенсації за ним*, то об’єкт ПДВ відсутній

* Це видно із самого терміна «трансфер(т)» — отже, переміщення (в один бік).

Крапка.

Зауважимо, що в цій у цілому правильній консультації податківці чомусь причепилися до «компенсації втрат, пов’язаних з пошкодженням основного капіталу» (мабуть, тупо клюнули на слово «компенсація», не знаючи, що бюджетні трансферти можливі як через механізм цільового фінансування витрат, тобто «гроші наперед», так і шляхом подальшого відшкодування, тобто компенсації витрат, уже понесених отримувачем бюджетних грошей). Коротше: компенсація — та не та, тобто не за постачання! ☺ Загалом, плюньте на це: ви-то отримали гроші на трактор за першим механізмом — цільового фінансування.

І ще одна податкова «фішка». Дивіться: у зазначеному абзаці шостому п. 188.1 ПКУ можна наткнутися на так звану виробничу дотацію з бюджету. Увага! Вашої ситуації з трактором відповідна норма, регламентована п.п. 197.1.28 ПКУ, абсолютно не стосується! А підпадає вона, мабуть, під п.п. 3 п.п. 2.4.1 Інструкції № 333 (див. вище), але ми тут з вами говоримо не про це.

Повертаючись до поточних трансфертів за КЕКВ 2610, яких торкнулися вище, зауважимо, що в тій самій підкатегорії 101.02 БЗ є консультація, що стосується обкладення ПДВ сум поточних субсидій і трансфертів за цим кодом (аналогічний текст містить лист ДФСУ від 14.03.2016 р. № 5467/6/99-99-19-03-02-15). Звертаємо вашу увагу: фіскали й тут погоджуються, що якщо за КЕКВ 2610 кошти отримано (скажімо, тим самим комунальним підприємством) без жодної ув’язки з наданням — тобто постачанням — донору (наприклад, місту) певних послуг/робіт таким підприємством, то при їх отриманні об’єкт обкладення ПДВ відсутній. Ця сама позиція продубльована в листі ДФСУ від 18.03.2016 р. № 5934/6/99-99-19-03-02-15, що стосується трансфертів, отриманих не тільки за КЕКВ 2610, а й за КЕКВ 3210. ☺

Таким чином, небезпека може полягати тільки в тому, що рішення про виділення бюджетних коштів (у вигляді трансфертів і субсидій) тим самим комунальним підприємствам часто мотивується «взаємовигодою», яку хитрі фіскали спробують тлумачити як злощасну КОМПЕНСАЦІЮ. Тож будьте напоготові!

У цьому сенсі абсолютно безпечний варіант трансферту за КЕКВ 3210: внесок на збільшення статутного капіталу комунального підприємства

Це п.п. 2 п.п. 3.2.1 Інструкції № 333. Тут уже точно жодною компенсацією не пахне!

І ще. Якщо ваше підприємство — платник ПДВ, то вам небайдужа доля податкового кредиту (ПК) за трактором, купленим за трансфертні гроші. Так-от, з вашим правом на ПК у такій ситуації податківці традиційно згодні (аналогічно придбанню «безпосередньо платником», тобто за свої кровні), але за однієї умови: щоб отримані кошти було включено до доходів платника (див. 101.14 БЗ).

У принципі, ця умова нікого не лякала, оскільки за канонами бухобліку ( п. 18 П(С)БУ 15 «Дохід») відповідна сума таки до вашого доходу включається. Спочатку за Кт 69, а потім — пропорційно сумі нарахованої бухамортизації — за Кт 715 (див. подробиці в «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 93, с. 25). Хоча і зрозуміло, що ця умова абсолютна безпідставна з точки зору ПКУ, та і здорового глузду — адже ніхто б про неї навіть не згадав, якби ви придбали трактор за гроші, отримані, скажімо, в позику…

До речі, у зазначеному листі ДФСУ від 18.03.2016 р. № 5934/6/99-99-19-03-02-15 умова про «включення до доходів» уже відсутня! Шкода, що лист індивідуальний… А може, податківці прозріли?.. ☺