15.06.2017

Обліковуємо бізнес-ланч

Наше кафе розташоване поряд із бізнес-центром, і для залучення додаткових клієнтів в обідній час ми вирішили реалізовувати страви не окремо, а формувати в набори під назвою «бізнес-ланч». Підкажіть, будь ласка, як правильно оформити облік сформованих нами наборів? Яка знадобиться документація?

Ви не одні у своєму рішенні. Дуже багато суб’єктів ресторанного господарства пропонують відвідувачам комплексні обіди — так звані бізнес-ланчі. Особливість бізнес-ланчу (як і інших комплексних наборів) полягає в тому, що меню складають заздалегідь, щоб зайнята людина не витрачала свій час на вибір страв. Це добре і для вас, адже оскільки такий набір неподільний і клієнт споживе його повністю, це дозволить отримувати стабільний і передбачуваний дохід.

Як правило, бізнес-ланч може бути для клієнтів привабливий і за ціною. Майже завжди ціну на комплекти (щоб зацікавити клієнтів) установлюють трохи нижчу ніж клієнт би заплатив, замовляючи страви з комплекту окремо.

Проте перш ніж пропонувати такий набір відвідувачам, необхідно оформити його документально. Що тут знадобиться?

По-перше, сформовані набори «бізнес-ланч» мають бути занесені до меню окремою позицією. Увага! Маючи справу з комплексними обідами, що іменуються бізнес-ланчами, підприємство реалізує не просто одиницю продукції, а фактично її набір. Як правило, до бізнес-ланчу входять холодна закуска, супи, м’ясна або рибна страва з гарніром, чай в асортименті, кава, морс, інколи десерт.

Отже, сформувавши кожен набір (зауважимо, що бізнес-ланч можна формувати з різних наборів тієї чи іншої гастронаправленості — з морепродуктів, м’ясний чи навіть вегетаріанський) і назвавши його «бізнес-ланч 1» і «бізнес-ланч 2» тощо,

у меню слід неодмінно перелічити назви страв, які входять до набору «бізнес-ланч»

По-друге, аналогічну інформацію про набори «бізнес-ланч» слід унести і до плану-меню (додаток 3 до Методрекомендацій № 157), що буде підставою для складання вимоги до комори на отримання сировини на кухню для приготування бізнес-ланчів.

Якщо ви плануєте організувати декілька комплектів бізнес-ланчу, до якого входить певний суп, певний салат і певний гарнір (гаряча страва), і ці страви і в першому, і у другому комплекті абсолютно різні та їх взаємозаміна не допускається, то в обліку на кожен комплект доведеться заводити свою документацію.

По-третє, незважаючи на те, що ваш набір матиме окрему позицію в меню і свою окрему ціну, складати на нього техдокументаційну карту не потрібно, адже техдокументація складається виключно на певну страву, напій, що виготовляється.

Проте щоб визначитися з ціною набору «бізнес-ланч», бажано його також прокалькулювати. За основу візьміть калькуляційні карти, в яких розрахована вартість порції кожної страви, що входить до набору «бізнес-ланч».

Причому якщо ви ведете облік у продажних цінах, можна в калькуляційній карті на бізнес-ланч додати рядок: «Торговельна знижка», щоб вийти на реальну зменшену ціну набору.

Що стосується обліку, то на рахунку 23 «Виробництво» у вас опиниться спочатку скалькульована вартість усіх страв, що входять до цього комплекту (на кожну з них ви маєте калькуляційну карту). Далі

для обліку слід згрупувати страви, що входять до складу бізнес-ланчу, і вести облік на рахунку 23 в розрізі одиниці «бізнес-ланч»

Причому якщо ви ведете облік у продажних цінах, то відрегулювати собівартість комплекту «бізнес-ланч» ви повинні будете за рахунок націнки (якщо вартість бізнес-ланчу виявиться менше, то відповідно ви спишете націнку в меншій сумі).

Облік формування бізнес-ланчу і його реалізацію покажемо на прикладі.

Приклад. Кафе веде облік готової продукції торговельним методом. Відсоток торгової націнки становить 100 %. Кафе пропонує відвідувачам бізнес-ланч, до складу якого входять суп (продажна вартість 20,00 грн.), м’ясна страва з гарніром (продажна вартість 40,00 грн.), морс (продажна вартість 5,00 грн.). Фіксована ціна бізнес-ланчу становить 60 грн. За день заплановано до продажу 100 комплектів бізнес-ланчу.

Облік операцій див. у таблиці нижче.

Облік набору «бізнес-ланч» (торговельний метод)

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

Внутрішнє переміщення продуктів і товарів

1

Відпущено з комори:

— сировину на суп

23/суп

281/сировина

2000,00

— сировину на відбивну з гарніром

23/гарнір

281/сировина

4000,00

— сировину на морс

23/компот

281/сировина

500,00

2

Сформовано комплект «бізнес-ланч»

23/бізнес-ланч

23/суп

2000,00

23/бізнес-ланч

23/гарнір

4000,00

23/бізнес-ланч

23/компот

500,00

Облік реалізації

3

Реалізовано готову продукцію (100 комплектів «бізнес-ланч»)

301

702

6000,00

4

Відображено податкові зобов’язання з ПДВ

702

641/ПДВ

1000,00

5

Списано собівартість реалізації бізнес-ланчів

902

23

3250,00

6

Списано торгову націнку реалізованих страв

285

23

2750,00*

* Сума націнки за комплектом «бізнес-ланч» становитиме: 2750 грн. (6000 грн. - 3250 грн.), тобто 84,62 %.

Щоб реалізувати клієнтам бізнес-ланч, вам для цього доведеться ще й правильно запрограмувати вашу новинку-комплект у РРО.

Адже згідно з п. 11 ст. 3 Закону про РРО суб’єкти господарювання неодмінно повинні проводити розрахункові операції через РРО з використанням режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості.

Як же це зробити? Тут можуть бути два варіанти:

1) зазначити в чеку РРО назву «бізнес-ланч», а детальнішу інформацію про те, які саме страви входять до набору, покупець знайде в меню;

2) зазначити в чеку всі найменування з комплекту, тобто всю розшифровку бізнес-ланчу: суп, відбивна з гарніром, морс, але при цьому, щоб вийти на ціну набору, слід запрограмувати в РРО знижку.