30.11.2017

Коли єдинник не хоче перевищити ліміт доходу

До нас звернувся читач з таким запитанням. Його фірма отримала послуги перевезення від підприємства — платника ЄП. Цей єдинник перевищить ліміт доходу, якщо фірма йому заплатить за це перевезення, тому він пропонує фірмі укласти договір транспортного експедирування й оплату здійснити експедиторові. Читача цікавить, чи нормально це?

Це — не файно. Але, в принципі, якщо вас хвилюють проблеми цього перевізника-єдинника, ви можете укласти заднім числом договір перевезення не з фактичним перевізником (яким було це підприємство), а з експедитором-«прокладкою». Останній, мабуть, за задумом перевізника, залишить у себе «левову» частку його виручки за послуги з перевезення, перерахувавши йому за окремим договором перевезення значно меншу суму, яка не дозволить перевізникові перевищити ліміт річного доходу єдинника в 5 млн грн.

Законніше просто перенести вашу оплату за послуги з перевезення (чи — частину її*) на наступний рік — адже обсяг доходу єдинники визначають «за грошами». Але цей варіант, напевно, не влаштовує вашого перевізника, який хоче «і рибку з’їсти» (через «свого» експедитора), і з ЄП не злетіти...

* Яка може призвести до «зашкалювання» річного обсягу доходу «єдинника».

Укладення договору через експедитора в «перевізній» сфері нікого не здивує. Крім того, укладення договору транспортного експедирування на перевезення вашого вантажу, що вже відбулося (тобто — заднім числом), у цьому випадку, в принципі, допустиме з таких причин.

Згідно зі ст. 9 Закону «Про транспортно-експедиторську діяльність» від 01.07.2004 р. № 1955-IV і ч. 1 ст. 929 Цивільного кодексу України за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов’язується за плату і за рахунок іншої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов’язаних з перевезенням вантажу. А перевезення вантажу згідно з угодою експедитор може здійснювати як самостійно, так і з залученням сторонніх перевізників (опосередковано). Причому в договорах на перевезення, які експедитор укладає зі сторонніми перевізниками, він може виступати як від свого імені, так і від імені клієнта — залежно від того, що ви пропишете в договорі експедирування (ст. 9 згаданого Закону). Оскільки перевезення вантажу вже відбулося, і певні дані, можливо, десь уже засвітилися, в договорі експедирування краще вказати, що експедитор діє від імені замовника (тобто — вашої фірми). Тоді згадка в певних документах вашої фірми як замовника перевезення і вантажовідправника, можливо, не викликає якихось проблем.

І ще момент — згідно з тією ж ст. 9 Закону платою експедиторові вважаються кошти, сплачені клієнтом за належне виконання договору. У цю плату, зокрема, не включаються витрати експедитора на оплату послуг (робіт) третіх осіб (включаючи перевізників), залучених до виконання договору.

Тому після укладення і «виконання» такого (посередницького) виду договору з експедитором може з’явитися додаткова складова суми ваших витрат на перевезення: окрім власне витрат на перевезення, у вас «вилізе» ще і сума винагороди експедиторові. І хоча все це, ймовірно, буде «в межах кошторису» (тобто підсумкова сума до сплати буде тією ж самою, на яку домовлялися), але перевіряючих може збентежити факт низької вартості перевезення і високої — винагороди експедитора. Потому в цьому випадку, можливо, краще буде в акті на надання експедиторських послуг указати все однією сумою, хоча у світлі сказаного це буде і не дуже-то красиво...

При цьому якщо перевізник умовить вас на такий варіант (пере)оформлення договірних відносин, усвідомлюйте також те, що подібні дії — вставляння заднім числом у схему посередника — не дуже-то змахують на законні і в певних ситуаціях (якщо інформація про це просочиться «куди не слід») можуть бути вам «багаті боком». Але, на жаль, у нашій країні мало хто надає цьому значення...☹