26.10.2017

«Спочатку підкоряйся — потім оскаржуй»*. Чи навпаки?

З процедурами оскарження все більш-менш зрозуміло. Упевнені, що попередні статті допомогли вам у них розібратися. Але пройти «кола пекла» — це тільки верхівка айсберга. Розібратися потрібно ще і з тим — виконувати незаконне, на нашу думку, рішення чи ні. Що робити спочатку — оскаржити, а потім виконувати, чи виконати, а потім уже оскаржити? Отже, поїхали.

* За словами міністра МВС.

Для того, щоб визначитися з тим, що і як, розглянемо рішення держструктур і органів місцевого самоврядування у формі...

...актів індивідуальної дії

Спектр їх досить широкий. І ППР туди теж потрапляє. Але питання залишається тим же. З чого розпочати?

На перший погляд, особливості індивідуальних актів повинні накладати відбиток на процес оскарження.

Зокрема, акт індивідуальної дії (ненормативний акт) установлює не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда або юрособи.

Вони застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію (рішення КСУ від 23.06.97 р. № 2-зп).

Таким чином, при виконанні незаконного, на ваш погляд, «індивідуального» рішення, воно вичерпує свою дію.

І начебто після виконання оскаржувати-то вже нічого.

Але відповідно до вподобаної нами ч. 2 ст. 19 Конституції України органи держвлади й органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти тільки на підставі, у межах повноважень і в спосіб, передбачені Конституцією і законами України.

А виконання незаконного рішення чарівним чином законним його не зробить

Тому при детальнішому розгляді ситуації доходимо висновку: усі подальші дії, здійснені на підставі незаконного «індивідуального» акта, не можуть мати будь-якої юридичної сили.

Виконання «неповноцінного» рішення не повинне перешкоджати його оскарженню.

...нормативно-правових актів

Логіка тут така.

Нормативно-правовий акт матиме юридичну силу і, відповідно, буде обов’язковим для всіх, на кого він поширюється, до тих пір, поки він не припинить свою дію.

Підстав тому може бути безліч. У тому числі й визнання його таким, що суперечить Конституції або законам України.

З точки зору успішності оскарження не має значення — виконали ви його приписи чи відмовляєтеся їх виконувати і звертаєтеся до суду за тим, щоб визнати його таким, що суперечить законам України (у порядку судового провадження) або неконституційним (у межах подання конституційної скарги**).

** Про подання конституційної скарги див. детальніше на с. 18.

Але будьте готові до того, що держорган-порушник спробує вас притягнути до відповідальності за невиконання приписів «незаконного» нормативно-правового акта.

Таким чином, у цьому випадку оскаржити доведеться як протизаконність самого акта, так і неправомірність застосування будь-яких санкцій.

До того ж нормативно-правовий акт, на відміну від акта індивідуальної дії, «багаторазовий». Тобто виконання положень, указаних у ньому, не вичерпують його дії.

Проте цікава ситуація виходить із застосуванням ставок податків, установлення конкретного розміру яких у повноваженнях органів місцевого самоврядування.

Сумнівів у тому, що офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків і зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування, немає, оскільки саме так називає ці акти п. 12.5 ПКУ.

Очевидно, що

будь-яке відхилення від положень ПКУ при прийнятті місцевою владою «податкового» рішення означатиме його незаконність

Цей Кодекс чітко передбачає наслідки тільки в разі, коли рішення не було прийняте.

Так, згідно з п.п. 12.3.5 ПКУ у випадку якщо «місцева» рада не прийняла рішення про встановлення відповідних податків і зборів (які є обов’язковими згідно з нормами ПКУ), такі податки до прийняття рішення:

а) стягуються виходячи з норм ПКУ із застосуванням їх мінімальних ставок, а

б) плата за землю стягується із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому ці ставки застосовуватимуться.

Відповідно ми повертаємося до процедури оскарження ППР, оскільки у вас може викликати претензії тільки конкретне рішення податкових органів із застосування мінімальних ставок з ПКУ.

А як бути з рішеннями, вже прийнятими, але з порушенням положень ПКУ?

Для оскарження «податкових» рішень органів місцевого самоврядування не варто чекати, поки вам необхідно буде сплатити податкове зобов’язання з їх урахуванням.

Але і виконання положень, з якими ви не згодні, не перешкоджатимуть вам в оскарженні нормативно-правового акта.

На завершення скажемо, що в ситуації винесення незаконного рішення зрозуміло лише одне.

Якщо ви вважаєте, що рішення (дія чи бездіяльність) державного органу або органу місцевого самоврядування незаконне, то у вас є три можливі варіанти поведінки:

1) не виконувати й оскаржити рішення;

2) не виконувати й оскаржити негативні наслідки;

3) змиритися і виконувати всі приписи.

Однак

обов’язок виконувати незаконне рішення на вас ніхто не покладає

І пам’ятайте, що якщо надалі вдасться визнати неправоту держоргану (органу місцевого самоврядування), то і подальші акти (дії, бездіяльність) «порушників» на підставі «неправильного» акта будуть незаконними.

Тепер приклад.

Припустимо, ви оскаржили первісне ППР. Але на підставі незаконного повідомлення-рішення вже було винесене «штрафне» ППР.

Чи буде останнє також скасоване?

Відповідь: так, оскільки «штрафне» ППР ґрунтувалося на незаконному повідомленні-рішенні.

У будь-якому разі вибір конкретної моделі поведінки все одно залишається за вами.

Зважте всі «за» і «проти», оскільки ситуації бувають різними. Проте миритися з порушеннями теж не вихід.

Боріться за свої законні права й інтереси.

Удачі!

висновки

  • У разі винесення держорганом незаконного рішення ви не зобов’язані його виконувати, але вам доведеться оскаржити саме рішення та/або «неправильні» штрафні санкції.
  • Оплата штрафу не повинна перешкоджати оскарженню постанови про адміністративне правопорушення.
  • Виконання незаконного акта індивідуальної дії не робить його законним.