09.08.2018

Затвердіть порядок оприбуткування і новий ліміт каси!

Чи можна підприємству не затверджувати порядок оприбуткування готівки і новий ліміт каси?

Можна — але тільки якщо на вашому підприємстві й у його відокремлених підрозділах немає кас, тобто в госпобороті не використовується готівка (а не затверджувати тільки ліміт — якщо згодні дотримуватися нульового).

Ви в курсі, що Положення № 148 вимагає затвердження підприємством (як для себе, так і для відокремлених підрозділів) двох нових документів:

1) порядку оприбуткування готівки в касі (п. 12);

2) порядку розрахунку ліміту каси (п. 50).

І вимагає затвердження (перезатвердження) ліміту каси, розрахованого вже згідно із самостійно затвердженим порядком (для кожної наявної каси — своєї і тих відокремлених підрозділів, де каси є).

Плюс згідно з п.п. 1 п. 12 Постанови № 148 на всіх суб’єктів господарювання покладений обов’язок розробити і затвердити: (1) порядок оприбуткування готівки в касі і (2) порядок розрахунку ліміту каси, причому в конкретний строк — не пізніше за 30.06.2018 р. А що стосується (2) — оскільки в п.п. 2 п. 12 Постанови № 148 усім суб’єктам дозволено користуватися старими лімітами каси, затвердженими до 05.01.2018 р., то в зазначений строк усі вони повинні затвердити/перезатвердити ліміт каси відповідно до новозатвердженого порядку розрахунку ліміту.

Відразу ж зазначимо, що, оскільки НБУ жодних конкретних рекомендацій стосовно порядку розрахунку ліміту не надає (окрім знайомих з минулих часів «середньоденного надходження» і «середньоденної видачі» — див. п. 50 Положення № 148), цілком можливо підприємства повторять у своїх «новонароджених» документах усі подробиці колишніх, регламентованих НБУ, розрахунків ліміту. А отже, і результати вийдуть такими ж. Але!

Але навіть якщо розраховані згідно з новозатвердженим документом — порядком розрахунку ліміту каси — розміри лімітів до копійки збіжаться зі старими, то це ніяк не скасовує обов’язковості затвердження як порядку розрахунку ліміту каси, так і власне ліміту згідно із цим затвердженим порядком (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 17, с. 5).

Адже без затвердженого порядку розрахунку ліміту каси підприємство не може затвердити сам ліміт. Якщо ж на 01.07.2018 р. новий ліміт не затверджений, то із цієї дати він вважається нульовим (п. 53 Положення № 148). Зазначимо, що тепер не можна затверджувати ліміт каси у розмірі 170 грн., якщо він не підтверджений розрахунком. ☹ Тільки порядок і тільки розрахунок! За порушення ліміту каси застосовується штраф згідно з абзацом другим ст. 1 Указу № 436 у двократному розмірі понадлімітної готівки за кожен день.

Утім, і з нульовим лімітом каси можна жити, якщо надійно забезпечувати відсутність залишку готівки в ній на кінець дня, ну, або в крайньому разі здавати/видавати її повністю не пізніше наступного робочого дня (п. 54 Положення № 148). Але це ризиковано.

Що ж до порядку оприбуткування готівки в касі, то власне за його незатвердження законодавство санкцій не передбачає. У крайньому разі можна відбутися рядком у наказі, мовляв, «оприбутковувати готівку в касі згідно із законодавством» (читай — Положенням № 148). Але й тут є своє «але». Без опису в документі підприємства всіх подробиць і процедур оприбуткування та оформлення документів (зокрема — підписів «за…»), замість простого посилання на такий документ, при перевірці касової дисципліни вам доведеться нервово шукати пояснення кожної «зачіпки», яку придумають перевіряючі. Починаючи з того, що без такого документа вони всю вашу виручку спробують назвати «неоприбуткованою в установленому порядку»... ☹

А передусім такий документ потрібен торговим підприємствам, що прибуткують готівкову виручку (особливо за наявності відокремлених підрозділів).

Наші рекомендації див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 15, с. 8.