16.08.2018

Відключили ліфт і забрали сміттєві баки: що робити?

В одного з наших читачів виникла дуже неприємна ситуація. Після списання будинку з балансу ЖЕКу ОСББ надали строк на переукладення договорів з комунальними підприємствами. Після його спливу ЖЕК спокійнісінько забрав сміттєві баки зі сміттєвих камер і відключив ліфт у будинку. Мотив простий: тепер будинок не «наш», своє ми забираємо, а далі хоч трава не рости. Хто правий у цій ситуації? Розбираємося в проблемі.

Сміттєві баки

У ситуації зі сміттєвими баками передусім слід розібратися: а чиї ж вони?

Фактично подібні агрегати — це спільна власність співвласників будинку. Адже відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 1 і ч. 1 ст. 5 Закону № 417 вони цілком підпадають під поняття «інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення».

До того ж, радше за все, в нашій ситуації йдеться саме про баки для сміттєпровода. А якщо враховувати пп. 5.10 — 5.12 ДБН В.2.2-15-2005 і п. 2.20 САНіП № 145, без них сміттєпровід функціонувати не може. Відділяти контейнери від сміттєвих камер сміттєпроводів нелогічно. А отже, ЖЕК повинен був їх передати співвласникам багатоповерхівки як власникам сміттєпроводу (п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 417).

Хоча в акті списання багатоквартирного будинку з балансу (додаток до Порядку № 301*) значиться тільки сміттєпровід (без баків).

* Хоча формально на комунальні підприємства Порядок № 301 не поширюється.

Проблема тут ще і в тому, що ці агрегати все-таки залишилися, виходячи із ситуації, на балансі ЖЕКу. Тому залишати баки просто так ніхто не буде.

В ідеалі, ОСББ потрібно подавати позов до суду з вимогою передати «спірне» майно співвласникам. Але оскільки ця процедура затяжна і не з дешевих, то пропонуємо такі варіанти: (1) купити баки у ЖЕКу; (2) взяти баки у ЖЕКу в користування (наприклад, за договором оренди); (3) купити нові баки.

Ліфт

Ліфт, на відміну від сміттєвих баків, списують з балансу разом з усім будинком (див. уже названий нами акт списання багатоквартирного будинку з додатка до Порядку № 301). Відповідно ліфт переходить «у спадок» співвласникам.

До того ж виходячи з пп. 2, 6 ч. 1 ст. 1 і ч. 1 ст. 5 Закону № 417 ліфт — це спільне майно будинку. Тільки потрапляє він під формулювання «електричне обладнання всередині будинку».

А що з дозвільними документами для ліфта?

Усе залежить від того, який спосіб обслуговування ліфтового господарства у домі обрали співвласники. Нагадаємо: ОСББ, забезпечуючи життєдіяльність будинку, за рішенням загальних зборів може (ст. 22 Закону про ОСББ):

1) задовольняти потреби будинку самостійно шляхом самозабезпечення;

2) визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг (ЖКП), з якими усі співвласники укладають відповідні договори;

3) виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини ЖКП.

Обрали п. 1 (тобто ОСББ буде обслуговувати ліфт самостійно)? Отримайте дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки і на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, обладнання підвищеної небезпеки.

Обрали п. 2 або п. 3 (тобто обслуговуванням безпосередньо займатиметься стороння організація)? Такий дозвіл отримувати не потрібно.

Схожу позицію стосовно дозволів висловив і Держгірпромнагляд у листі від 31.01.2013 р. № 1016/0/4.2-6/6/13 (ср. ).