03.12.2018

Воєнний стан і готівковий обіг

У зв’язку із введенням у 10 областях України воєнного стану* до редакції стали надходити дзвінки від читачів із запитаннями щодо можливих готівкових обмежень, із цим пов’язаних. Коротко прокоментуємо цей момент.

* Указом Президента України від 26.11.2018 р. № 393 і Законом України від 26.11.2018 р. № 2630-VIII.

Інформацію про те, які наслідки можливі (поки формально — див. нижче) в «готівковій» сфері у зв’язку з уведенням воєнного стану, можна почерпнути із спецнормативу — Положення про організацію готівкового обігу і ведення емісійно-касових операцій у банківській системі в особливий період, затвердженого постановою Правління НБУ від 05.05.2018 р. № 51 (даліПоложення).

Цей документ передбачає певні «напружні» дії у сфері готівкового обігу в особливому періоді (тобто у тому числі в періоді, на який введений воєнний стан**). Норми Положення, які можуть зачепити підприємства та інших госпсуб’єктів, що беруть участь в готівковому обігу, викладені в розділі V.

** Визначення терміна «особливий період» див. у ст. 1 Закону «Про оборону України».

Серед найбільш одіозних із них такі:

— підприємства та організації в умовах особливого періоду погоджують з банками розрахунок ліміту залишку готівки в касі. (Але, зазначимо, якщо рахунок у банку у вас уже відкритий, то ініціатором узгодження ліміту повинен виступати банк! А тільки при відкритті рахунку — підприємство.) При цьому якщо не погодили з банком розрахунок ліміту, він вважатиметься нульовим, а не здана на кінець робочого дня готівка — понадлімітною (п. 38***);

*** Тут і далі ми зазначаємо відповідні норми Положення.

— підприємства, організації зобов’язані здавати готівку, що надходить до їх кас, у повному обсязі до уповноваженого банку у порядку та строки, погоджені з банком (за поодинокими винятками, зокрема — для виплати того ж дня зарплати на торгових підприємствах, для витрати готівки на закупівлю сільгосппродукції). В особливий період підприємства, організації переглядають порядок і строки здачі виручки в цілях максимального надходження готівки до кас банків (п. 39, а також пп. 41 і 45);

— підприємства та організації не мають права накопичувати у своїх касах готівку для здійснення майбутніх витрат (у тому числі на заробітну плату, виплати соціального характеру) до встановленого строку їх виплати (п. 41);

— підприємства, організації, ФОП, що мають рахунки у банках, здійснюють розрахунки за своїми зобов’язаннями між собою виключно у безготівковій формі (окрім розрахунків з бюджетом і цільовими фондами), а з населенням — як у безготівковій, так і в готівковій формі (п. 45).

Крім того, в особливий період НБУ має право вводити обмеження на зняття готівки підприємствами, організаціями, ФОП і населенням з поточних і вкладних рахунків (п.п. 3 п. 37), а банки для видачі готівки підприємствам, організаціям і ФОП мають право витребувати для перевірки документи, що обґрунтовують необхідність отримання готівки (п. 44).

Звертаємо вашу увагу! Згідно з інформацією, розміщеною на сайті НБУ****: за підсумками наради, проведеної у зв’язку з уведенням воєнного стану, головою НБУ було заявлено, що у НБУ поки немає підстав для введення адміністративних заходів на грошово-кредитному і валютному ринках. Сподіваємося, НБУ поки не збирається вдаватися до згаданих заходів і «запускати» застосування цих норм Положення на практиці. Та й Мінекономіки зробило заяву, що госпсуб'єкти і громадяни можуть здійснювати економічні операції у звичайному режимі*****. А головне — сподіваємося, що фіскали поки не стануть на перевірках чіплятися з приводу неузгоджених з банком лімітів залишків готівки...

**** https://bank.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=82509251&cat_id=55838.

***** https://www.kmu.gov.ua/ua/news/zayava-minekonomrozvitku-pro-vvedennya-voyennogo-stanu.

Проте руку з пульсу не знімаємо, стежимо за діями банків, схрещуємо пальці і дуже сподіваємося, що це Положення мине нас із вами…