14.06.2018

Перспективи блокування ПН

Постійні зміни законодавства вже давно нікого не дивують. Бухгалтер, як ніхто інший, уже давно звик до цього. А який найбільш змінюваний податок? Зрозуміло, ПДВ. Сьогоднішній номер присвячений блокуванню ПН/РК, тож ми не могли обійти стороною перспективи змін у цій сфері. Давайте поглянемо, що для нас підготували чиновники.

Нова версія блокування ПН багато в чому схожа з попереднім, торішнім варіантом. Принаймні в технічній частині — процедура моніторингу, призупинення ПН/РК, направлення квитанцій, подання розблокувальних документів, Таблиці даних тощо.

Але є декілька принципових відмінностей. Як ви вже здогадалися, йдеться про нові критерії: ризиковість платника податків і позитивну історію. Раніше їх не було. А зараз подана на реєстрацію ПН/РК просочується крізь сито цих критеріїв і достатньо часто виявляється поза процедурою блокування. Безумовно, є «гумовий» п. 1.6 у Критеріях ризиковості платника податків, інші фіскальні норми. Самі критерії сформульовані достатньо заплутано, не завжди правильно розраховуються податківцями (частенько платник податків не знає всіх премудрощів розрахунку). І проте прогрес на користь платника податків очевидний. Під блокувальний прес стало потрапляти менше ПН/РК, ніж це було минулого року. І ми це чітко бачимо зі звернень читачів.

Чого варта, хоча б, балансова вартість основних засобів 1 млн грн. для того, щоб отримати позитивну історію. При нинішній інфляції придбати такий об’єкт навряд чи викличе утруднення в більш-менш живого підприємства.

Крім того, третій критерій (ризиковість операції), також став м’якший. По-перше, критерій «1,5» тепер розраховується по-людськи, не вилітаючи відразу в мінус, а по-друге, зникла зміна вартості товарів/послуг більш ніж у два рази, що так докучало при реєстрації РК.

Але, схоже, саме це пом’якшення не дає комусь спокою. Порівняно недавно ДФСУ розробила зміни до Порядку зупинення реєстрації. Як і слід було чекати, проект закручує гайки. Якщо він буде прийнятий, то під прес блокування потрапить не просто більша кількість ПН/РК, а незрівнянно більша. Навіть більша, ніж минулого року.

Зміни стосуються насамперед моніторингу ПН/РК, тобто найважливішого критерію, при потраплянні в який жодне блокування взагалі не страшне. Зазначимо основні моменти цього документа:

1. Скасовується критерій «500 тис. грн.». Інакше кажучи, не матиме значення, який у вас був обсяг постачань протягом періоду — 1 грн. чи 1 млн грн. Усі ПН/РК потраплять під моніторинг. Ну, а далі все залежатиме від вашої ризиковості, позитивної історії та ризиковості операції.

2. Скасовується критерій податкового навантаження (D) і збільшення постачань на 40 % (P). Зрозуміло, що й зараз він працює не дуже. Принаймні, за запевненнями читачів, інформація, що розміщується в електронному кабінеті, не завжди адекватна. Проте якщо ви платите податки і маєте порівняно рівні обсяги постачань з місяця в місяць, зараз ви можете не надто морочитися з блокуванням. А ось якщо проект буде прийнятий — проблеми з реєстрацією цілком імовірні.

Причому обидва критерії — не винаходи другої версії блокування. З невеликими відмінностями вони працювали й минулого року. Нехай не завжди так, як потрібно, але працювали.

Безумовно, якщо проект буде прийнятий в існуючому вигляді — це сильний удар по платниках податків. По суті, залишиться тільки один критерій, що надає імунітет від блокування. Це ПН, що не підлягають видачі одержувачеві та/або складені на звільнені операції (зверніть увагу — тільки ПН, про РК, як і сьогодні, нічого не сказано).

Але що найцинічніше — це аргументація розробників. Вони запевняють, що метою проекту є вдосконалення моніторингу ПН/РК. Ось так удосконалення!

Поки що проект перебуває на стадії обговорення вже більше місяця. Хотілося б сподіватися, що цей проект, якщо й буде прийнятий, то в абсолютно іншому, сприятливішому для платників податків вигляді. Зрозуміло, ми оперативно інформуватимемо наших читачів про долю цього одіозного документа.