05.11.2018

Довідка про відсутність податкового боргу: кому, як, навіщо?

З 7 листопада діє оновлена Довідка про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи*. Як отримати таку Довідку? Який строк її видачі? Скільки вона діє? Відповіді — в цій статті.

* Для зручності називатимемо її просто Довідка.

Процедуру підтвердження відсутності у платника заборгованості перед бюджетом на сьогодні регулює Порядок № 733**.

** Затверджений наказом Мінфіну від 03.09.2018 р. № 733.

Форма Довідки наведена в додатку 1 до цього Порядку. В яких випадках її вимагають?

Кому подають Довідку

Примірний перелік нормативних документів, які є підставою для видачі Довідки, наведений в інформаційній картці адміністративної послуги «Видача довідки про відсутність заборгованості з платежів до бюджету, що контролюються органами державної фіскальної служби». Ознайомитися з нею можна на головній сторінці офіційного веб-порталу ДФСУ (http://sfs.gov.ua) в розділі «Діяльність >Адміністративні послуги» (див. БЗ 140.06).

Довідка потрібна, передусім,

учасникам тендерів у процедурі держзакупівель для того, щоб підтвердити відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів)

Інакше ч. 2 ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII передбачає можливість відхилити тендерну пропозицію учасника, який заборговував бюджету.

Також обов’язково знадобиться Довідка, зокрема, при отриманні:

— фінансової підтримки від держави фермерськими господарствами;

— бюджетної дотації сільгоспниками;

— бюджетної дотації підприємствами на створення спеціальних робочих місць для інвалідів.

А ось для проведення держреєстрації припинення юрособи або припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця цю Довідку не застосовують.

Відсутність яких боргів підтверджує Довідка

Перевірку наявності/відсутності у платника заборгованості фіскали здійснюють на дату формування Довідки. При цьому враховують (п. 5 Порядку № 733) наявність/відсутність:

податкового боргу та/або

недоїмки зі сплати ЄСВ та/або

іншої заборгованості за платежами, справляння яких контролюють податківці.

Наявність/відсутність боргів перевіряють як за основним, так і за неосновним місцем обліку платника (як платника окремого податку).

Як отримати Довідку

Щоб отримати Довідку, подають Заяву, форма якої міститься в додатку 2 до Порядку № 733.

На її підставі і видадуть Довідку. Причому — абсолютно безоплатно (п. 3 Порядку № 733).

У Заяві обов’язково зазначають (п. 3 Порядку № 733):

1) найменування ДПІ, до якої подають Заяву;

2) інформацію про платника(код ЄДРПОУ/реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП), найменування/П. І. Б., податкову адресу, електронну адресу і телефон);

3) посилання на відповідний нормативно-правовий акт (назву, номер та дату прийняття), яким передбачено необхідність підтвердження відсутності у платника податкового боргу;

4) найменування суб’єкта (підприємства, установи, організації), до якого/якої буде подано Довідку.

До кого звертатися за Довідкою

Подати Заяву і потім отримати Довідку платник може на вибір або в паперовій, або в електронній формі (п. 3 Порядку № 733).

Про бажання отримати електронну/паперову Довідку зазначають у самій Заяві при її поданні (п. 7 Порядку № 733)

Тобто подання фіскалам паперової Заяви не виключає отримання електронної Довідки і навпаки.

Якщо вирішили скласти паперову Заяву, то її подають податківцям за основним місцем обліку. Там же платник (його законний чи уповноважений представник) отримає паперову Довідку.

Приймуть паперову Заяву від представника і видадуть йому паперову Довідку тільки за наявності доручення від платника (див. БЗ 140.06).

Заяву в електронній формі подають податківцям через приватну (особисту) частину Електронного кабінету (ЕК). Розміщений він на веб-порталі ДФСУ за посиланням: https://cabinet.sfs.gov.ua/login.

Вхід у приватну частину (особистий кабінет) ЕК можливий тільки після ідентифікації особи з використанням електронного цифрового підпису (ЕЦП).

Функціонал надає можливість заповнити і подати електронну Заяву та отримати в електронній формі один з документів: Довідку або лист-відмову.

Переглянути видану платнику електронну Довідку може будь-який зацікавлений орган/суб’єкт у відкритій частині (вхід до якої не потребує ідентифікації) ЕК: https://cabinet.sfs.gov.ua/registers/debit (див. БЗ 140.03). Про це проінформував суб’єктів сфери публічних закупівель Мінекономрозвитку в листі від 04.05.2017 р. № 3304-06/14682-06 (ср. ).

Для цього вводять:

1) податковий номер платника (код за ЄДРПОУ/РНОКПП) та

2) реквізити Довідки — дату і номер.

Строки розгляду Заяви і дії Довідки

Граничний строк розгляду Заяви і підготовки Довідки (або відмови в її наданні) складає 5 робочих днів з дня, наступного за днем її отримання податківцями (п. 4 Порядку № 733).

При цьому фіскали сформують Довідку тільки за відсутності у платника податкового боргу, та/або недоїмки зі сплати ЄСВ, та/або іншої заборгованості з платежів (у тому числі розстрочених, відстрочених, реструктуризованих).

Інакше (за наявності податкового боргу) платнику підготують лист (у довільній формі) з вмотивованою відмовою щодо надання Довідки. Лист вручать особисто платнику (його законному чи уповноваженому представникові) або ж направлять через ЕК (п. 8 Порядку № 733). Усе залежить від того, в якій формі платник захотів отримати Довідку — в паперовій чи в електронній. Зрозуміло, відсутність Довідки унеможливлює участь у публічних закупівлях, отримання бюджетного фінансування тощо.

Чи є оскарження донарахованих сум грошових зобов’язань в адміністративному/судовому порядку підставою для відмови у видачі Довідки? Поки грошове зобов’язання не стане узгодженим — ні!

Важлива наявність у платника податкового боргу саме на дату формування Довідки

Такої ж думки дотримуються податківці. У той же час форма Заяви на видачу Довідки передбачає інформування платником про триваючий процес адміністративного (судового) оскарження суми грошового зобов’язання. Для цього в Заяві проставляють відповідну позначку (див. БЗ 140.06).

Довідка дійсна 10 календарних днів з дати її формування (п. 6 Порядку № 733). Строк дії Довідки — її обов’язковий реквізит. Тому буде у ній зазначений.

Паперова Довідка, яку платник не отримав до закінчення строку її дії, зберігається у фіскалів.

Якщо Довідка стала недійсною, то за необхідності після закінчення 10-денного строку треба повторно ініціювати видачу нової Довідки. Для цього знову звертаються із Заявою до контролюючого органу.