22.04.2019

Чи потрібна ФОП Книга обліку трудових книжок

Лист Мінсоцполітики від 20.03.2019 р. № 41/0/23-19/133

висновок документа

Законодавством про працю не передбачений обов’язок особи-підприємця вести Книгу обліку трудових книжок і вкладишів до них

Трудова книжка — це основний документ про трудову діяльність працівника (ст. 48 КЗпП).

Загальні вимоги до її ведення, обліку та зберігання встановлено Інструкцією № 58*.

* Затверджена наказом Мінпраці, Мін'юсту, Мінсоцзахисту від 29.07.93 р № 58.

Зауважимо, що на сьогодні положення цієї Інструкції дещо застаріли. ☺ Причому з цим погоджується навіть Мінсоцполітики (див. лист від 03.12.2015 р. № 492/06/186-15). Тож і рекомендувало застосовувати її в частині, що не суперечить нормативно-правовим актам вищої юридичної сили.

Як наслідок, з благословення трудового відомства підприємці отримали право (чи обов’язок — кому як до душі) оформляти трудові книжки працівникам, які їх не мають, самостійно вносити до трудових книжок відомості про роботу.

Але чи означає така «книжкотрудова революція», що тепер ФОП зобов’язаний дотримуватися усіх вимог, які Інструкцією встановлені для роботодавців-юросіб? Упевнені, що ні.

Приклад: Інструкцією № 58 встановлено, що трудову книжку веде роботодавець за основним місцем роботи працівника. Він же і зберігає її у себе.

Виняток — особи-підприємці та фізособи, які використовують найману працю. Вони трудові книжки найманих працівників у себе не зберігають. Трудові книжки зберігаються у самих працівників (п. 2.21-1 Інструкції № 58).

Озвучені вимоги Інструкції не суперечать чинному трудовому законодавству. А отже, ФОП мусять дотримуватися їх повною мірою. Тобто зробив запис — віддай трудову книжку працівнику.

Ну, а оскільки підприємець трудові книжки працівників у себе не зберігає, то й Книгу обліку руху трудових книжок і вкладишів до них (далі — Книга) не веде. Адже обліковувати немає чого!

Але, не приховуватимемо, були інспектори праці, які дотримувалися іншої думки. А ґрунтувалася вона, схоже, на формі Акта інспекційного відвідування (невиїзного інспектування), затвердженого наказом Мінсоцполітики від 18.08.2017 р. № 1338. У ньому одне з питань, що вивчаються при проведенні інспекційного відвідування (невиїзного інспектування), було присвячене Книзі (див. п. 3.30 Акта). Ось і вимагали особливо завзяті інспектори цю Книгу, у тому числі й у ФОП-роботодавців.

Тішить те, що коли справа доходила до суду, то він ставав на бік роботодавця-підприємця (див., наприклад, рішення Івано-Франківського окружного адмінсуду від 05.01.2018 р. у справі № 809/1601/17). Але якщо ФОП бігатиме по судах і доводитиме свою правоту, то коли ж йому тоді працювати?! Тому поява листа, що коментується, — це добра новина, яка повинна нарешті поставити крапку в питаннях щодо зберігання трудових книжок підприємцями та їх обліку.

Отже, ФОП трудові книжки працівників у себе не зберігають. Книгу обліку руху трудових книжок і вкладишів не ведуть.