09.12.2019

Електронній трудовій книжці бути?

Уже не перший рік ми з вами чуємо від Мінсоцполітики, що ось-ось паперові трудові книжки відійдуть у минуле. Та схоже, що цього року міністерство вирішило таки втілити обіцянки у життя. Ба більше, вже є проєкт закону щодо переведення у цифровий формат трудових книжок. І він схвалений урядом. Звісно, на черзі ще розгляд у Верховній Раді. Та вже зараз серед працівників точаться гарячі дебати: електронна трудова книжка — це добре чи погано?

На наш погляд, електронна трудова — це гарна ідея. Пояснимо чому.

На сьогодні Інструкція № 58* застаріла. Ми вимушені підлаштовуватися під законодавство, що змінюється, закриваючи очі на вимоги Інструкції.

* Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58.

Наприклад, сьогодні підприємці самостійно вносять записи до трудових книжок, проте Інструкція № 58 це не дозволяє. Вона й досі містить вимогу щодо двомовності (українська + російська), проте практика пішла іншим шляхом.

А виправлення припущених помилок? Це ж просто епопея під назвою «вгадай як»! А ходіння по муках працівників, які загубили трудову книжку?

Тож зважаючи на те, що частину інформації, яка вноситься до трудової книжки, ми вже зараз зазначаємо у Звіті з ЄСВ, цілком логічно зробити ще один крок і відмовитися від цього рудимента.

Що ж схвалив Уряд? Ведення обліку трудової діяльності працівників вестиметься в електронній формі. Дані про працівника роботодавець вноситиме до реєстру застрахованих осіб. Зазначимо, що ми й сьогодні це робимо за допомогою звітів з ЄСВ. Тож, можливо, треба чекати змін у ЄСВ-звітність.

А чи можна буде продовжувати вести паперові трудові книжки після того, як запрацює електронна трудова книжка? Так, якщо це буде передбачено колдоговором підприємства. В цьому випадку при прийнятті на роботу працівник надаватиме трудову книжку (за наявності), роботодавець вестиме її та обліковуватиме, а в день звільнення повертатиме працівнику. Отже, буде все, як сьогодні.

Зауважте, якщо не вести паперові книжки, то інформацію про те, основним чи сумісництвом буде це місце роботи, працівник повинен буде зазначити у поданій заяві про прийняття на роботу. Перевірити правильність визначення працівником основного місця роботи роботодавець зможе за відомостями з реєстру застрахованих осіб.

А що як роботодавець тільки на словах прийняв на роботу, а сам нічого не оформив? По-перше, ніхто не скасовував наказів про прийняття на роботу, з якими працівників повинні ознайомлювати під підпис. По-друге, уже зараз на офіційному порталі електронних послуг ПФУ є сервіс «Електронна трудова книжка». У ній відображені трудові відносини як найманого працівника за основним місцем роботи за період з 2011 року. Щоправда, сьогодні переглянути їх можуть лише ті, у кого є електронний цифровий підпис. Ну і звісно, дані будуть відсутні, якщо ви були прийняті на роботу за основним місцем до 2011 року. Та головне, що початок уже покладено.

Припустимо, працівник звільняється. Як діяти? Так, як і зараз: роботодавець видасть наказ, ознайомить з ним працівника під підпис, проведе у день звільнення остаточний розрахунок і, якщо трудова книжка не велась, то видасть працівнику копію наказу про звільнення із зазначеною підставою для звільнення.

А як же стаж? Зауважимо, що сьогодні наш страховий стаж і для пенсії, і для лікарняних не складається виключно з трудового стажу, зазначеного в трудовій книжці. Важливим є факт сплати страхових внесків. Особа, наприклад, може бути підприємцем та сама сплачувати внески, може працювати за договором підряду на підприємстві і за неї сплачуватиметься ЄСВ, може отримувати допомогу при народженні дитини. У результаті всі ці періоди сформують її страховий стаж.

Тож ініціатива перевести трудову книжку в електронний формат — це гарна ідея. Головне, щоб вона була правильно реалізована.