18.03.2019

Книгу скарг — на смітник, копійки заокруглюємо й далі: зміни до правил торгівлі

Постанова КМУ від 06.03.2018 р. № 168

Постановою, що коментується, уряд уніс дві поправки до Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів*. Наскільки вони суттєві, вирішувати вам, але знати про них треба неодмінно. Зауважте, що вони набрали чинності з 13 березня — дати, коли була опублікована зазначена постанова.

* Затверджений постановою КМУ від 15.06.2006 р. № 833.

висновок документа

Кабмін скасував обов’язок суб’єктів господарювання забезпечити наявність у куточку покупця книги відгуків та пропозицій

«Дайте жалобную книгу». Читачі поважного віку, певно, пам’ятають цю ліричну комедію. А от працівникам прилавка навряд чи було до сміху, коли вони чули цю фразу від якогось розлюченого покупця. Нарешті це жахіття скінчилося. Книга скарг (зазвичай її називали саме так) відійшла в минуле.

Кого саме стосується ця приємна новина? Із Інструкції, яка регламентує ведення Книги**, доходимо висновку, що можуть вільно дихати всі підприємства (одиниці) роздрібної торгівлі та заклади ресторанного господарства. І хоча зазначена Інструкція нікуди не поділася, дотримувати її вимог більше не треба, оскільки вони суперечать нормативному акту вищої сили (постанові КМУ).

** Затверджена наказом МЗЕЗ і торгівлі від 24.06.96 р. № 349.

Важливо! У жодному разі постанова, що коментується, не скасовує вимогу щодо наявності на видному та доступному місці куточка покупця, в якому досі слід було розміщувати Книгу скарг. Як і раніше, у куточку покупця має бути наведена інформація про найменування власника або уповноваженого ним органу, а також адреси і номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів. До речі, за відсутність або неправильне оформлення куточка загрожує адмінштраф у розмірі від 17 до 170 грн., а при повторному протягом року порушенні — від 85 до 459 грн. (ст. 155 КУпАП).

Звісно, ніхто не забороняє вам продовжувати вести Книгу скарг. Хоча, на думку урядовців, і без того є низка сучасних і більш дієвих інструментів для споживачів захистити свої права: залишати відгуки на сайтах самих закладів або ж на інших спеціалізованих сайтах, звертатися до Держпродспоживслужби, ДФС, суду.

Однак якщо ви вирішите здати Книгу скарг на макулатуру, органи держнагляду і контролю не зможуть пред’явити вам жодних претензій. І застосувати відповідні санкції за порушення правил торгівлі теж.

висновок документа

За відсутності в касі монет дрібних номіналів касир зобов’язаний здійснити заокруглення загальних сум розрахунків у порядку, передбаченому НБУ

Як торгівлі заокруглювати копійки. Так, як і раніше. Тобто за правилами, прописаними у постанові Правління НБУ від 15.03.2018 р. № 25. Інакше кажучи, нічого нового у цій частині Кабмін не сказав. Тож нагадаємо, що заокруглювати слід лише загальні у чеку суми розрахунків готівкою за товари/роботи/послуги. Вартість кожного товару не заокруглюєте. Заокруглення проводите за відсутності монет дрібних номіналів. Якщо такі монети є у будь-якої із сторін розрахунків, про жодне заокруглення не йдеться. Решта подробиць — у «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 31, с. 28.