20.05.2019

НБУ форсує готівковий нагляд

Постанова Правління НБУ від 18.04.2019 р. № 62

висновок документа

Банк, застосовуючи ризико-орієнтований підхід, повинен отримувати від клієнтів підтверджувальні документи, на підставі яких здійснюються готівкові розрахунки (закупівельний акт/відомість, розрахунок сум нарахованого фізичним особам доходу та утриманого з них податку, договір постачання, транспортування тощо)

Цією постановою НБУ вніс низку змін в Інструкцію № 103*, призначену в цілому для банків. Проте деякі зі змін зачіпають й інтереси клієнтів.

* Інструкція про ведення касових операцій банками в Україні, затверджена постановою Правління НБУ від 25.09.2018 р. № 103.

Відразу зауважимо, що ця постанова і зміни, що привносяться нею, набудуть чинності з 3 червня.

Як видно з висновку документа, НБУ робить рухи у бік BEPS**, що виражається в посиленні контролю за готівковими розрахунками з метою виявлення фіктивних операцій.

** План дій, точніше, «протидій» відмиванню доходів, до якого приєдналася Україна.

Так, нові норми Інструкції № 103 (див. у п. 1111) передбачають, що банк з метою виконання вимог законодавства України про запобігання і протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванню тероризму і фінансуванню поширення зброї масового знищення, з урахуванням ризико-орієнтованого підходу повинен забезпечити вжиття заходів, спрямованих на вивчення клієнтів — суб’єктів господарювання, що здійснюють касові операції, для подальшого проведення готівкових розрахунків, з метою спростування або підтвердження підозр у здійсненні клієнтом фінансових операцій, що містять ознаки фіктивності.

Далі вказано (мабуть, це частина тих самих заходів), що банк для цих цілей повинен забезпечити отримання від клієнта — суб’єкта господарювання підтверджувальних документів, на підставі яких здійснюються готівкові розрахунки (такими документами можуть бути: закупівельний акт; закупівельна відомість; податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, кредитний договір; договір постачання; договір транспортування; договір зберігання).

Норми не дуже прозорі, тому є небезпека, що ці документи банкіри вимагатимуть від клієнтів до, а не після зняття/отримання готівки і проведення ними розрахунків (хоча подекуди це неможливо!). Тобто не виключено, що з 3 червня без надання таких документів вам можуть не видати на руки готівкові кошти (сподіваємося, що так строго вчиняти будуть тільки при знятті великих грошових сум, наприклад, з яких розпочинається фінмоніторинг — 150000 грн.). Тут, звичайно, багато що залежатиме від політики конкретних банків, але те, що «готівкові гайки» закручуватимуть — це факт. А ось наскільки сильно — побачимо після 3 червня, коли це запрацює на практиці.

За інформацією із сайту НБУ, посилення нагляду за здійсненням готівкових розрахунків і веденням банками касових операцій пов’язане з виявленням НБУ за результатами нагляду у сфері фінмоніторингу численних фактів проведення фінустановами ризикових (схемних) операцій з використанням готівкових коштів. Загалом, для отримання «готівки» готуйте виправдувальні документи…

Крім того, змінами, що вносяться: доурегульовано питання застосування електронного підпису і печатки при здійсненні касових операцій; уточнено витратні касові документи на видачу готівки з операційної каси банку (п. 140 Інструкції № 103); введено визначення «підробні банкноти іноземної валюти» (див. новий п.п. 291 в п. 4 Інструкції № 103), уточнено дії банкірів при виявленні сумнівних банкнотів, а також умови приймання банками «некондиційних» (старих, пошкоджених, таких, що мають вади, т. п.) купюр іноземних валют.