20.05.2019

Інспектуванням Держпраці прийшов кінець?

Новина, що розбурхала Інтернет! 14 травня суд* визнав недійсною горезвісну постанову № 295**. Детальніше про ситуацію та її наслідки читайте в цій статті.

* Постанова Шостого апеляційного адмінсуду від 14.05.2019 р. у справі № 826/8917/17 (набула чинності з моменту прийняття).

** Постанова КМУ від 26.04.2017 р. № 295.

Йдеться про постанову КМУ, яка серед іншого встановлює порядок проведення інспекторами праці одіозних інспекційних відвідувань і невиїзних інспектувань. Саме за результатами цих заходів контролю накладаються космічні штрафи, встановлені ст. 265 КЗпП.

Крім того, постанова № 295 дозволяла інспекторам праці проводити інспектування з одним службовим посвідченням і в будь-який час доби. А підставами могли служити не лише скарги з боку працівників та інших фізичних осіб, але й інформація від інших контролюючих органів і навіть зі ЗМІ.

Увага! Санкції за ст. 265 КЗпП продовжують діяти. Але це судове рішення може вплинути на їх застосування. Як? Зараз розповімо.

З 14 травня (дня набуття чинності судовим рішенням) проведення інспекційних відвідувань і невиїзних інспектувань неможливе

Тепер формально порядок їх здійснення нічим не встановлений. Це означає, що представники Держпраці можуть проводити тільки планові і позапланові перевірки. При цьому перевіряючі керуватимуться Конвенцією МОП 1947 року про інспекцію праці в промисловості і торгівлі від 11.07.47 р. № 81, Конвенцією МОП 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві від 25.06.69 р. № 129***, «контрольно-наглядовим» Законом України від 05.04.2007 р. № 877-V і Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю і зайнятість населення, затвердженим постановою КМУ від 17.07.2013 р. № 509.

*** Обидві Конвенції ратифіковані 08.09.2004 р.

До речі, тут виникнуть суперечності із ст. 256 КЗпП. Вона встановлює проведення трудового держнагляду (контролю) в порядку, встановленому КМУ.

Оскільки інспекційне відвідування/невиїзне інспектування після 14 травня поки поза законом, то і постанови про притягнення до відповідальності, винесені за результатами його проведення, можна скасувати. Так само, як і штрафні санкції, застосовані за результатами інспектування, яке почалося до 14 травня, але триває після цієї дати. Тільки для цього, швидше за все, доведеться звертатися вже до суду ☹.

А висновок про незаконність застосування ст. 41 КУпАП за результатами інспектувань спірний, оскільки процедурні норми цього Кодексу ніхто не скасовував.

Проте пам’ятайте: остаточну крапку зможе поставити лише Верховний Суд (ВС). Адже КМУ (відповідач у справі) має право подати касаційну скаргу, і рішення апеляційного суду можуть скасувати. А отже, постанова № 295 цілком може воскреснути знову.

Крім того, вже на етапі подання такої скарги ВС має право за власною ініціативою або за заявою того ж Кабміну зупинити виконання рішення апеляційного суду (ст. 375 КАСУ). Якщо це станеться, то до винесення остаточної ухвали Верховним Судом постанова № 295 також продовжуватиме діяти.І в першому, і в другому випадку відмінити штрафні санкції через незаконність цієї постанови буде неможливо. Тому будьте обережні!