17.10.2019

Помилка спричинила розбіжність даних декларації з ЄРПН: чи можлива позапланова перевірка?

Через помилки виникають розбіжності даних декларації з даними ЄРПН. Чи можуть такі розбіжності стати приводом для позапланової перевірки?

Як передбачено абзацом двадцять третім п. 201.10 ПКУ, виявлення розбіжностей даних ПДВ-декларації з даними ЄРПН є підставою для проведення контролюючими органами документальної виїзної позапланової перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

Проте, вважаємо, що положення цього абзацу не можна розцінювати як самостійну підставу для проведення позапланової перевірки, а застосовувати його слід у поєднанні з профільною «позаплановою» ст. 78 ПКУ. Тобто позапланова перевірка може загрожувати тільки в тому випадку, якщо з’являються підстави для її проведення, зазначені в ст. 78 ПКУ. І щодо цієї ситуації найбільш імовірними з них можуть виявитися такі:

— отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податкового законодавства (якщо платник не надасть пояснення з документальними підтвердженнями на письмовий запит контролюючого органу щодо порушення протягом 15 робочих днів з дня, що настає за днем отримання запиту) (п.п. 78.1.1 ПКУ);

— виявлено недостовірність даних у поданих податкових деклараціях (якщо платник не надасть пояснення з документальними підтвердженнями на письмовий запит контролюючого органу протягом 15 робочих днів з дня, що настає за днем отримання запиту) (п.п. 78.1.4 ПКУ).

До речі, про те, що за цими підставами податківці можуть направити письмовий запит, сказано й у п. 73.3 ПКУ. Детальніше про письмові запити контролерів див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 54, с. 4.

Таким чином, при виявленні розбіжностей від контролерів повинен надійти письмовий запит (що підтверджується й практикою, див. постанову Дніпропетровського апеляційного адмінсуду від 27.09.2018 р. у справі № 804/1971/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/76849763). І

тільки якщо платник не відповість на запит і не пояснить причини розбіжностей, йому може загрожувати позапланова перевірка

Причому ця ж лінія проглядається й у податківців у БЗ 101.27 (при відповіді на запитання про те, якими можуть бути наслідки розбіжностей декларацій з даними ЄРПН). У ній контролери хоча спочатку й згадують про п. 201.10 ПКУ, що говорить про розбіжності та позапланову перевірку, проте далі звертаються до «перевірочної» глави 8 «Перевірок» ПКУ, яка є засадничою в питаннях проведення перевірок (у тому числі позапланових). І зазначають, що порядок проведення документальних позапланових перевірок визначений ст. 78 ПКУ, а підстави для її проведення встановлені п. 78.1 ПКУ. Серед останніх — зокрема, ненадання платником відповіді на запит при виявленні недостовірних даних у деклараціях (підстава за п.п. 78.1.4 ПКУ).

Тож і податківці пов’язують можливість проведення позапланової перевірки, тільки якщо платник проігнорує отриманий запит та не пояснить контролерам причини розбіжностей.

Причому, що примітно, раніше податківці висловлювалися аналогічним чином і щодо розбіжностей, які виникли через допущені помилки. Так, зокрема, про те, що причиною розбіжностей може стати помилкова реєстрація ПН у ЄРПН, і це, у свою чергу, може стати підставою для позапланової перевірки, якщо платник не відповість на письмовий запит, говорилося ще в запитанні 5 УПК № 127.

Тому при розбіжностях щонайменше повинен з’явитися письмовий запит від контролерів. Проте, сподіваємося, що пояснень платника податків на нього виявиться достатньо і потреби в позаплановій перевірці при помилках зовсім не виникне.