06.08.2020

Як фіскали прощають... податковий борг?

Думаєте, що стягнення податкового боргу може тривати вічно? А ось і ні! У певних випадках податківці можуть простити борг, списавши його. Звісно, для цього мають бути певні умови. Про те, як відбувається списання податкового боргу, читайте в цій статті.

Списанню підлягає безнадійний податковий борг (ПБ), у тому числі пеня і штрафні санкції, нараховані на такий ПБ.

Коли ПБ безнадійний?

Перелік підстав передбачено п. 101.2 і абзацом третім п. 97.3 ПКУ. Ми перелічимо найбільш імовірні випадки. Це ПБ:

1) платника-банкрута, вимоги щодо якого не були задоволені у зв’язку з недостатністю майна;

2) платника, що ліквідувався (не у зв’язку з банкрутством), якщо його майна або майна відповідальних осіб недостатньо для погашення боргу;

3) померлої фізособи, в разі недостатності майна, на яке може звертатися стягнення;

4) платника (у тому числі податкового агента), щодо якого минуло 1095 днів з моменту виникнення такого податкового боргу і фіскали його не стягнули в примусовому порядку.

Нагадаємо: ПБ виникає наступного дня після узгодження грошового зобов’язання (див. «Податковий борг: що, коли та як?» цього номера).

Зверніть увагу: якщо протягом 1095 днів з моменту появи ПБ податківці встигли подати позов з вимогою стягнути його в примусовому порядку (див. «Стягнення коштів і примусова реалізація майна» цього номера), то ця ситуація вирішується або шляхом повного погашення, або ПБ отримає статус «безнадійного» за іншими, переліченими в п. 101.2 і абзаці третьому п. 97.3 ПКУ, підставами (постанова ВС від 11.06.2020 р. у справі № 823/127/17*);

* Див. за посиланням: reyestr.court.gov.ua/Review/89792954.

5) який виник через форс-мажор. Цей факт може підтверджуватися, наприклад, довідкою з ТПП України (повний перелік можливих підтвердних документів див. у п.п. 4 п. 2.1 Порядку № 577);

6) платника, припиненого за рішенням суду.

Як списують?

Загальне. Порядок списання для всіх пунктів, крім п. 2 («небанкрутна» ліквідація), регулює Порядок № 577. Для ліквідації, не пов’язаної з банкрутством, є Порядок № 1231.

Списання відбувається щокварталу (п. 101.5 ПКУ), протягом 20 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання декларації (розрахунку) за звітний квартал (п. 4.4 Порядку № 577). При цьому не важливо, якою була підстава для виникнення ПБ (непогашене податкове повідомлення-рішення (ППР) чи несплачені зобов’язання за декларацією).

Наприклад, під час моніторингу в другому кварталі 2020 року фіскали побачили, що у вас закінчуються 1095 днів з моменту виникнення ПБ. У такому разі інформація про його списання повинна з’явитися в картці платника не пізніше за 30 серпня 2020 року.

Виняток: «небанкрутна» ліквідація (п. 2).

Важливий момент! Фактичним стартом для списання ПБ незалежно від підстав стає рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) обласної податкової, податкової у м. Києві або Офісу великих платників податків (категорія 128.11 БЗ).

Саме на підставі цього рішення контролери відкликають розрахункові документи, якими передбачено стягнення пені, штрафів та безнадійного ПБ.

У більшості випадків керівник контролюючого органу приймає рішення сам

Платникові немає необхідності надавати додаткові документи. Винятки: (1) форс-мажор; (2) «небанкрутне» припинення платників, не внесених до ЄДР*.

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Хоча на практиці бувають ситуації, коли списання має відбутися без участі платника, але воно не відбувається ☹. У цьому випадку можна:

а) написати у ваше головне управління або Офіс великих платників податків і нагадати про обов’язок списати борг, додаючи документальне підтвердження;

б) оскаржити бездіяльність податківців (у ДПСУ або адмінсуді).

Після прийняття рішення про списання (крім списання через «небанкрутну» ліквідацію) один його екземпляр надсилається платникові, а другий залишається в податковій (виходячи з п. 4.2 Порядку № 577).

Ліквідація і списання. Зважаючи на підстави для списання боргу, є спокуса «кинути» юрособу, що заборгувала, зливши з неї активи. І нехай податківці возяться з нею: банкрутять або намагаються стягнути борг. Чи можливо почати процедуру добровільної ліквідації.

У ФОП такої спокуси, зазвичай, не виникає. Ліквідація підприємця нічого не дасть. Усі борги залишаться за фізичною особою. Та й запис «припинено» в ЄДР від податківців не залежить. А банкрутство підприємця — задоволення не з дешевих.

З юрособами теж не все так просто. Як ми сказали вище, формально списання ПБ має відбутися тоді, коли платник ліквідується, а його майна (чи майна відповідальних осіб) недостатньо для погашення боргу, або платника визнали банкрутом.

Але якщо йдеться про звичайну ліквідацію (за рішенням учасників/засновників), то виникає проблема. Адже для того, щоб юрособі остаточно припинитися (внести запис «припинено» до ЄДР), фіскали мають прислати держреєстраторові форму № 30-ОПП (про наявність/відсутність заборгованості) (п. 11.8 Порядку № 1588).

Формально за загальним правилом вимоги кредиторів (у тому числі й податківців) у процесі добровільної ліквідації, не задоволені через відсутність майна юрособи, вважаються погашеними (ч. 5 ст. 112 ЦКУ). Але проблема в тому, що підставою для списання в цьому випадку є інформація з ЄДР про те, що проведена держреєстрація припинення юрособи (внесено запис «припинено») (п. 2 Порядку № 1231).

Виходить замкнуте коло. Ніби як повинні списати ПБ у зв’язку з ліквідацією, але ліквідуватися юрособа не може, поки держреєстратор не отримає схвалення від податківців (абзац сьомий п. 11 ч. 1 ст. 28 Закону про держреєстрацію). Мовчазна ж згода з боку фіскалів працює, тільки коли йдеться про припинення юрособи за рішенням суду, не пов’язаним з банкрутством, або податківці не подали інформацію про наявність заборгованості (абзац шостий п. 2 ч. 7 ст. 25 Закону про держреєстрацію).

Виходить, що поки платник не погасить ПБ або податківці не спишуть його, юрособа так і бовтатиметься в ЄДР.

Що ж до банкрутства, то тут усе виглядає заманливіше, з точки зору Закону про держреєстрацію.

Податківці вимушені будуть визнати відсутність боргів. Оскільки якщо госпсуд прийме рішення про ліквідацію у зв’язку з банкрутством, то вимоги, на які не вистачило майна банкрута, вважаються погашеними (ч. 7 ст. 64 КУзПБ). До того ж підставою для списання в цьому випадку буде рішення суду про визнання банкрутом (виходячи з п. 3.2 Порядку № 577).

Але тут закликаємо вас бути обережними! Не забувайте: існує кримінальна відповідальність за доведення юрособи до банкрутства (ст. 219 ККУ).

Як бачите, податковий борг — ще не вирок ☺. Іноді можна розраховувати на те, що податківці його простять. А якщо ні, то, можливо, варто їх до цього підштовхнути. Проте і пильність краще не втрачати.