27.02.2020

Критерії ризиковості платника

Потрапити в ризикові платники — ворогу не побажаєш. Наслідки очевидні: ПН/РК перестають реєструвати, і це дуже негативно позначається на госпдіяльності ризикового платника. Тому ці критерії платникам знати потрібно, ну і непогано б якось намагатися уникати такої долі.

Нові Критерії ризиковості платника ПДВ тепер затверджені не фіскалами, а КМУ. Проте змін мало — основні критерії залишилися всі старі.

Прибрали критерій про обвинувальний вирок за ст. 205 ККУ, якої вже немає в КК. А також скасували ще два критерії: про те, що директор/бухгалтер зареєстровані на окупованих територіях Донецької/Луганської областей і коли платник/його посадова особа та/або його засновник був посадовою особою та/або засновником ліквідованого суб’єкта-банкрута протягом останніх трьох років. На щастя, неприємний критерій нового (до 3-місячного) платника ПДВ не повернули.

Критерії (тепер їх 8) наведені в додатку 1 до Порядку № 1165. Перелічувати решту ново-старих критеріїв ми не будемо, відзначимо лише деякі процедурні зміни порівняно зі старими.

Нове процедурне

Зауважимо, що механізм включення фіскалами платника в ризикові став суворіше, ніж раніше.

Тепер рішення про відповідність/невідповідність платника критеріям ризиковості завжди повинно прийматися комісією регіонального рівня, і при відповідності хоча б одному з 8-ми критеріїв платник визнається ризиковим (абз. 2 і 3 п. 6 Порядку № 1165). Якоюсь мірою великих платників обрадує той факт, що тепер статус ризикового платника не передбачає складну дворівневу модель розблокування ПН (як це було раніше для понад «30-мільйонників», коли рішення приймалося спочатку регіональною комісією, а потім направлялося до центральної і та вже могла винести інше рішення).

Про включення регіональною комісією платника в ризикові/виключення з них фіскали тепер повинні сповіщати (теж через електронний кабінет) за спеціальною формоюРішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (додаток 4 до Порядку № 1165) у день прийняття рішення із зазначенням там конкретного критерію. А якщо ризиковість — за критерієм 8, то із зазначенням, яка саме податкова інформація спонукала фіскалів запхнути платника в ризикові! Тому якщо при «присвоєнні» критерію 8 у цьому реквізиті форми пусто, стоїть прочерк або написано просто «Податкова інформація», формально це процедурне порушення, яке можна і потрібно використовувати як аргумент при оскарженні.

Як ви вже зрозуміли, критерій про наявність інформації в податківців про ризикову операцію нікуди не зник. Тобто руки в них усе так само розв’язані. Проте тепер для ризикових платників прописана можливість подати відповідні документи електронному вигляді), щоб спростувати свою ризиковість.

Перелік таких документів наведений у п. 6 Порядку № 1165, він не вичерпний і містить у собі: договори (у тому числі ЗЕД-контракти) з додатками; договори, довіреності, акти керівного органу платника податків, якими оформлено повноваження осіб, що придбавають продукцію в інтересах платника податків для здійснення операції; первинні документи з постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів/послуг, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки; документи про підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності); інші документи, що підтверджують невідповідність платника податків критеріям ризикованості платника податків. Вже є електронна форма «Повідомлення» про подання фіскалам такої інформації і копій документів (J/F 1314901).

Досвідчений платник, звичайно, розуміє, що навіть якщо він подасть усі необхідні документи, які «обіляють» його госпоперації і власне його, то це не дасть стовідсоткової гарантії, що фіскали ось так відразу виключать його з ризикових... ☹

Комісія регіонального рівня (тому що це суто її компетенція) повинна за цими документами винести рішення протягом 7 робочих днів після отримання.

У разі прострочення з рішенням ризиковість з платника повинна знятися автоматично

Але це теж не гарантує від нового (незабаром) включення його в ризикові. Якщо ж комісія прийме негативне рішення, подавайте пакет документів знову (Порядок № 1165 цього не забороняє), доповнивши (посиливши) перший комплект ще якимись документами, і так — до переможного...

Залишився також варіант виключення з числа ризикових за ініціативою самих податківців — якщо вони самостійно виявлять обставини та/або отримають інформацію про невідповідність платника таким критеріям. Але на такі подачки від них розраховувати складно...

Оскарження

Якщо все одно не виключать (під будь-яким приводом), залишається тільки оскаржувати дії фіскалів адмін- чи судовим способом. Обидва ці варіанти оскарження, хоча в тексті Порядку № 1165 чітко і не прописані, зате згадані в самій формі Рішення (додаток 4).

Що стосується адміноскарження, тут зазначимо, що комісія центрального рівня не уповноважена Порядком № 1165 розглядати скарги на рішення регіональних комісій про ризиковість конкретного платника. А отже, це рішення повинне оскаржуватися в загальному порядку (згідно зі ст. 56 ПКУ). Тобто платник повинен подавати таку скаргу за стандартною електронною формою і не комісії центрального рівня, а на ім’я керівника ДПСУ. Але щоб адміноскарження принесло результати, підійдіть до цього відповідально і задійте максимальну кількість важелів. (Деякі юристи радять паралельно «бомбити» бізнес-омбудсмена, Держрегуляторну службу, Мінфін і навіть ЗМІ.)

Крім того, тепер чітко прописаний також варіант виключення з ризикових за рішенням суду*. Але судове оскарження — процедура нешвидка, та до того ж і з ним немає стовідсоткової гарантії успіху**. Крім того, як показує попередня практика, фіскали, отримавши рішення суду, незабаром включали платника в ризикові знову (на підставі «нової інформації»).

* Раніше фіскали відмовлялися виводити платників із ризикових за рішенням суду ще й під тим приводом, що не було передбачено процедури. Тепер таке вже в них не пройде.

** Див. постанову ВС від 20.11.2019 р. № К/9901/18097/19 у справі № 480/4006/18 (www.reyestr.court.gov.ua/Review/85803824).

Будьте обережні!

Уже трохи вивчивши хитрощі фіскалів, що намагаються кого завгодно (й особливо — неугодних) запхнути в ризикові платники, намагайтеся особливо не підставлятися/не давати їм приводів заткнути вас у ризикові. Тут бажано, щоб ваша діяльність (у полі їх огляду) завжди відповідала вашій матеріально-технічній базі (для цього, зокрема, не забувайте своєчасно направляти повідомлення про ті чи інші свої об’єкти за формою № 20-ОПП). Крім того, вони зазвичай чіпляються до того, що платник відсутній за своїм місцем розташування (місцем реєстрації), а також до того, що він своєчасно не реагує на запити фіскалів.

Ну й у разі потрапляння в ризикові відразу ж засипайте їх купою виправдувальних документів, що чітко підтверджують реальність вашої госпдіяльності та конкретних операцій.