27.02.2020

Чи оскаржувати зупинення ПН/РК?

У попередній статті ми розібралися з процедурою оскарження відмови в реєстрації ПН/РК. Але проблеми із законністю в блокувальній сфері починаються, зазвичай, значно раніше. Уявимо, що платникові прийшла квитанція з пропозицією подати пакет розблокувальних документів. Чи можна вже на цьому етапі скаржитися і судитися? Або ж потрібно чекати на рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, а вже потім… Що ж, шукатимемо відповіді разом.

Нечіткі причини зупинення у квитанції, зупинення ПН/РК, яка потрапляє під відсікаючі критерії* тощо. Усе це говорить про порушення прав платників.

* Детальніше про них читайте «Антиблокувальні ознаки по-новому» цього номера.

Моделей поведінки декілька:

1) пройти звичайну процедуру розблокування (див. «Подаємо розблокувальні документи» цього номера);

2) оскаржувати дії податківців із зупинення реєстрації ПН/РК.

Перший пункт особливих запитань викликати не повинен.

А що з пунктом 2? Суворо кажучи, у ситуації з незаконним зупиненням ПН/РК шляхом оскарження йдуть нечасто. Зазвичай обирають перевірений шлях з пункту 1. Далі ви зрозумієте чому.

Окрема процедура оскарження для випадків незаконного зупинення ПН/РК не передбачена. І не дивно. Усе розраховано на ідеальну роботу СМКОР. А аналогом процедури оскарження рішень комісій має слугувати подання розблокувальних документів. Але загальних положень ніхто не скасовував. Тому візьмемо їх на озброєння.

Нагадаємо: згідно з п. 56.1 ПКУ рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Право оскаржувати рішення, дії або бездіяльність у суді встановлює і ч. 1 ст. 5 КАСУ.

Адміністративний порядок. Оскарження в органі вищого рівня (п. 56.2 ПКУ). Ідеться про скаргу, яку ви подаєте письмово протягом 10 робочих днів з дня отримання рішення. Тут є одне «але».

У цій ситуації немає органу вищого рівня.

Судіть самі. Зупиненням регіональна комісія не займається. В її компетенції — розгляд розблокувальних документів. По суті, рішення «приймається» СЕА ПДВ, яка і формує квитанції в автоматичному режимі. Оскільки адміністратор СЕА ПДВ — ДПСУ, то відповідальність за такі «рішення» повинна покладатися саме на неї. Але вище за ДПСУ в нас нікого немає. Отже, формально подати скаргу в загальному порядку нікому. Нам міг би допомогти п. 56.23 ПКУ, але він стосується тільки рішень про відмову в реєстрації ПН/РК.

Звідси висновок: ризик відмови в задоволенні скарги з формальних причин високий. Хоча таку відмову можна використати для звернення до Ради бізнес-омбудсмена**.

** Див. за посиланням: boi.org.ua/complainttop/

Судовий порядок. Свої рекомендації ми побудували на підставі постанови ВС від 11.06.2019 р. № 819/969/18 (reyestr.court.gov.ua/Review/82383837). За матеріалами справи платник, звертаючись до суду відразу після отримання квитанції про зупинення, обґрунтовував незаконність зупинення відсутністю його порядку. Цей аргумент, прямо скажемо, слабкий. Особливо в нинішніх реаліях.

Для нас цінність становить висновок Верховного Суду: навіть те, що в податківців є повноваження із зупинення ПН/РК, ще не означає, що їх дії автоматично законні. Суду потрібно оцінювати інші фактичні обставини.

Тому в позові можна посилатися на ч. 2 ст. 19 Конституції України (податківці повинні діяти способом, передбаченим у Конституції та законах України), п. 201.6 ПКУ (реєстрація ПН/РК може зупинятися на підставах, установлених КМУ) і конкретний відсікаючий критерій, під який потрапляють ваші ПН/РК (див. «Антиблокувальні ознаки по-новому» цього номера).

Тільки врахуйте: вимагаючи реєстрації незаконно зупиненої ПН/РК, у суді, швидше за все, ви будете змушені додатково доводити реальність операції. І без цієї вимоги ніяк не можна. Таким чином, доведеться пред’являти пакет документів, який ви б пред’явили для розблокування ПН/РК.