11.02.2021

Адмінвитрати благодійних НПО

Для перебування в лавах неприбутківців, передусім, необхідно дотримуватися умов, установлених профільним НПО-законодавством. Однією з таких умов для благодійних організацій є обмеження витрат на адмінцілі (адміністративних витрат) — їх сума лімітується. Розглянемо цей момент детальніше.

20 %-ве обмеження

Для благодійних організацій установлена умова — адмінвитрати не повинні зашкалювати. Згідно з ч. 3 ст. 16 Закону № 5073

розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20 % доходу цієї організації в поточному році*

* Витрати, пов’язані з управлінням благодійними ендавментами, включаються в адміністративні витрати благодійної організації, якщо інше не встановлене законом або правочином між благодійною організацією і благодійником.

Тобто важливо, щоб витрати на адмінцілі в благодійних уписувалися у 20 %-ве обмеження. У зв’язку з цим на увагу заслуговують декілька моментів.

Адмінвитрати — це… Передусім, про складові адмінвитрат. Тут — нічого воєнного. Склад адмінвитрат визначають за бухобліковими правилами. Тобто з оглядкою на НП(С)БО 16 та Інструкцію № 291 (листи ДПСУ від 19.10.2020 р. № 4301/ІПК/99-00-05-05-02-06, ГУ ДПС у Харківській області від 07.04.2020 р. № 1432/ІПК/20-40-04-04-10, ДФСУ від 19.03.2019 р. № 1113/6/99-99-13-02-03-15/ІПК, ГУ ДФС у м. Києві від 29.03.2016 р. № 2627/Ж/26-15-12-05-11).

Нагадаємо, що до адмінвитрат, зокрема, належать витрати на (п. 18 НП(С)БО 16):

— утримання і службові відрядження апарату управління;

— утримання основних засобів та інших активів адміністративного призначення (оренда, амортизація, ремонт, страхування, комунальні послуги);

— охоронні, юридичні, аудиторські, банківські, транспортні послуги;

— витрати на зв’язок (телефон, пошта й ін.), канцелярські витрати;

— витрати на сплату податків, зборів (обов’язкових платежів) та ін.

Тобто це витрати, що обліковуються на рахунку 92 «Адміністративні витрати». А якщо НПО використовує спрощений план рахунків (затверджений наказом Мінфіну від 19.04.2001 р. № 186, див. п. 2 цього наказу), то ті, що обліковуються на рахунку 96 «Інші витрати» (до якого благодійній організації в цілях обліку адмінвитрат варто відкрити окремий субрахунок).

Утім, якщо витрати пов’язані з реалізацією благодійних проєктів (наприклад, благодійна організація для здійснення своєї основної діяльності, припустимо, — надання послуг реабілітації населенню — орендує приміщення, в якому є кабінет для керівництва), то логічно витрати (на оренду) розцінювати пов’язаними з веденням основної благодійної діяльності (Дт 23, 949), а не адміністративними.

Обмеження — на рік. Зверніть увагу: в ст. 16 Закону № 5073 сказано про дохід за поточний рік. Тому:

— по-перше, розмір адмінвитрат прив’язаний до річних доходів і ліміт розраховують, відштовхуючись від усієї суми доходів за рік. Податківці при цьому також роз’яснюють, що для розрахунку 20 %-го обмеження благодійна організація враховує загальну суму доходів, отриманих за відповідний звітний рік (лист ДПСУ від 05.11.2020 р. № 4549/ІПК/99-00-05-05-02-06), а

— по-друге, важливо, щоб за обмеження не вискочила загальна річна сума адмінвитрат — за весь рік. А отже, суворо кажучи, якщо в якомусь місяці (кварталі) доходів не було, а в наступному їх виявилося з головою, — не страшно. Головне, щоб загалом за підсумками року адмінвитрати не перевищили 20 %-ве обмеження.

Як порахувати?

Адмінвитрати не можуть становити більше 20 % доходу за звітний рік. Ну а доходи (втім, як і витрати) НПО формують за бухобліковими правилами. Тобто за методом нарахування, який передбачає, що доходи і витрати відображають у бухобліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати коштів (ст. 4 Закону про бухоблік, БЗ 102.04).

До того ж і за правилами «дохідного» НП(С)БО 15 надходження коштів ще не означає автоматичної появи доходу в бухобліку. Узяти, наприклад, отримане цільове фінансування. Його зазвичай визнають доходом у тих періодах, у яких були понесені витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування (п. 17 НП(С)БО 15). Майте це на увазі.

Тому для розрахунку 20 % дивляться на доходи в бухобліку.

Дані про доходи за рік можна взяти з річної фінансової звітності — Звіту про фінрезультати. Тоді залежно від того, яку фінзвітність складає НПО (скорочену чи повну, детальніше про це — «Звіт неприбутківця — від і до» цього номера), 20 %-ве обмеження може бути пораховане таким чином:

20 % від:

ряд. 2280 ф. № 2-мс або

(ряд. 2000 + ряд. 2120 + ряд. 2200 + ряд. 2220 + ряд. 2240) ф. № 2

Що світить за перевищення

Що як адмінвитрат багато і 20 %-ве обмеження перевищене? На жаль, якщо недолік виявлять контролери, то це обернеться серйозними проблемами, оскільки НПО запишуть у порушники з усіма подальшими наслідками — аж до виключення з Реєстру НПО. ☹

Так, порушення благодійною організацією, що перебуває в Реєстрі НПО, вимог Закону № 5073 (у тому числі гранично допустимого розміру адмінвитрат) податківці розцінюють порушенням вимог п. 133.4 ПКУ.

У допущеному перевищенні адмінвитрат (понад 20 %) податківці вбачають нецільове використання коштів

Тобто бачать зайве витрачання благодійною організацією отриманих доходів на інші цілі. Тому з перевитрати (нецільового використання активів), яка виникла, НПО доведеться розрахувати і сплатити податок на прибуток. Для цього протягом 20 календарних днів, що настають за місяцем порушення, НПО повинна подати останній свій НПО-звіт, у якому задекларувати податок (див. консультацію у БЗ 102.04, яка з 23.05.2020 р. переведена в недіючі, але висновки якої залишаються актуальними).

Після чого НПО розжалують — виключать з Реєстру НПО і переведуть у прибутківці. При цьому з місяця, що настає за місяцем порушення, і до кінця року (по 31 грудня включно) така організація повинна буде звітувати як прибутківець і щоквартально подавати декларацію з податку на прибуток з квартальною фінзвітністю і сплачувати податок на прибуток. Ну а з наступного року — сплачувати податок на прибуток у загальновстановленому порядку (п.п. 133.4.3 ПКУ).

Тож великі адмінвитрати загрожують утратою неприбуткового статусу і виключенням з Реєстру НПО. Ось чому важливо вписатися у 20 %-ве обмеження і постаратися його не перевищувати.